Populært innlegg Mørkeblå Skrevet 24. januar 2016 Populært innlegg Skrevet 24. januar 2016 (endret) Januarmåned nærmer seg slutt og den har vært utrolig bra. Har hatt 21 sammenhengende dager med mange minusgrader. Dårlige forhold for alpinkjøring, og skredvarslet har tatt seg kraftig opp etter kulda som har vært og nysnøen som kom iløpet av helgen. Lang lukkertid med mye vind i skyene. Var pent å se på teltet på avstand. Likevell noe bekymret over stearinlysene i forteltet. Når man først legger seg i posen er det vanskelig å komme seg opp igjen Kun Nordlyset som jager meg ut. Liten klipp fra turen Endret 24. januar 2016 av Mørkeblå 28
Imp Skrevet 24. januar 2016 Skrevet 24. januar 2016 I dag har vi vært på en kort tur til Rødbysetra her i Hurummarka. Det er ei gammel seter godt ivaretatt av engasjerte mennesker. Drives i dag som aktivitetssenter for ungdom (gjennom barnevernet), leies ut og er åpent i helgene for de som vil stikke innom og varme seg foran den digre bålpanna inne i den store lavvoen. Et herlig sted med hyggelig stemning. Bjørn har vafler og varm drikke og tiner pølser hvis noen vil ha det. Vi tok også med mat selv, ostesmørbrød vi grillet på bålpanna. Sigurd koser seg i kjent stil med en vaffel, vi må ta noen tullebilder, og vinterstemningen er det ikke noe å si på! 8
Populært innlegg Hulderjenta Skrevet 24. januar 2016 Populært innlegg Skrevet 24. januar 2016 Sesongens første skitur for mitt vedkommende. Pga sykdom er dørstokkmila blitt høy og tung å komme over, men det ble en liten tur etter et par runder med indre motivasjonsøvelser. Fint føre, selv om det kom noen få dråper regn på turen. Møtte masse folk i løypa, og selv om undertegnede bruker over snittet lang tid ned bakkene (jøss, så pysete man blir med årene!), var det ingen sure miner eller kommentarer å motta. Fant en trimkasse-bok å signere på målet for turen, fikk i meg en banan og litt kjeks (blodsukker-regulering), før jeg styrte tilbake til bilen. 12
a_aa Skrevet 25. januar 2016 Skrevet 25. januar 2016 PLUSS 10-12°C med oppholdsvær i dag, og dårlig turvær med regn regn regn på langtidsvarselet. Da ble det en kjapp fjelltur i kortermet T-skjorte: Jada, det er en ull-skjorte jeg har på, og jada, det var faktisk ganske kjølig å være litt i ro på den vindfulle toppen av Gravdalsfjellet. Men på begge sider av toppen var jeg god og varm med litt muskelbruk selv om vindjakken var stappet ned i hoftesekken. Fikk vårfornemmelser 8
pahatlem Skrevet 25. januar 2016 Skrevet 25. januar 2016 Mørkeblå skrev (På 24.1.2016 den 17.41): pent å se på teltet på avstand Ekspander Mørkeblå skrev (På 24.1.2016 den 17.41): Ekspander Vilt pent! Wow! 6
a_aa Skrevet 27. januar 2016 Skrevet 27. januar 2016 a_aa skrev (På 25.1.2016 den 16.38): ...dårlig turvær med regn regn regn på langtidsvarselet... Ekspander Ting og tang på Olsokfjellet kan tyde på at yr.no bommet grovt der, gitt : 7
lasse5214 Skrevet 28. januar 2016 Skrevet 28. januar 2016 I går 5 cm med nysnø. 16 km gikk jeg for å koke meg en kopp kaffe. Det var det verdt. Fant endelig Brennevinsbekken. Den holder jevnt 60% og jeg forteller ingen hvor den ligger. I dag 20 cm med nysnø. Treningstur med truger. Fettet raser av kroppen, digg Mer her: http://www.lassemyrdal.com/423943309 8
Populært innlegg Xperiment Skrevet 28. januar 2016 Populært innlegg Skrevet 28. januar 2016 (endret) Mini- Vintertreff på Nordmarka Fredag 22.01. kjøpet jeg nye fjellski og noe voks. Neste dag: skjøre bilen til Olso og til Solemskogen parkeringsplass og begynne første "ekte" tur med nye ski. Med to veldig godt sports-kvinner, hvilke gi med viktig instruksjoner på lære rask å stå på ski. Nå kan jeg sa, det var verdens beste tips for en nybegynner! Takk. Natur løype Og her alle sammen Sirka 21 km fra Solemskogen til Solemhytta / Fjellvang for å spise noe og snart tilbake. Det var jeg ikke trøtt på nesten morgen: for neste tur med broren min (også 18 km). Allerede våknet ved halv-seks-tiden altfor tidlig. Takk @hesthov og Maren for i forgårs og fint bilder (se vedlegg) . Det var en hyggelig Lørdag. Endret 28. januar 2016 av Xperiment 10
Xperiment Skrevet 1. februar 2016 Skrevet 1. februar 2016 (endret) Skitur på Blefjell 30.01. Våt snø i Nordmarka? Det betyr samle erfaring med Klister. Så jeg kjøpet noen med spray- flaske "quick-fix". Det var rask alt smøret, ja litt for mye. På fingeren også på ofrene sletten til ski. Nei det var ikke at jeg betegne en god start. Så spørre jeg broren og annen venner å komme til Kongsberg med tog. Vi liker å prøve fjell område på ble-fjellstua. Hvis vi kjøre opp til Elgtjørn parkeringsplass vi se at man kan campe også i vinteren på campingplassen i løyper nærheten. Snø camping med varm dusj? Interessant kombinasjon! Men vi hatt annen mål: Våre rute: Fra Elgtjørn opp til Strutåsen (hytta, det var stengt, men normalt ha servering), etterpå i retning til Kiosk (det var åpen) og vi ta en stor rund tilbake til kiosken og same løypa til bilen. Vi regne ut omtrent 2,8 mil (nye rekord for alle sammen ny begynner.) Finlt tørk snø og likke så sterk vind. Det betyr noen snøskavl men ikke så mye. Alt perfekt. Endret 1. februar 2016 av Xperiment 7
smgj Skrevet 1. februar 2016 Skrevet 1. februar 2016 (endret) En liten geocachetur med stige i går. Den gamle berganssekken etter 'an far, med meis, kom til heder og ære. Ved hjelp av en jekkestropp ble den brukandes som stigebæreanretning. Bare geocachere bærer 12-15 kg stige på drøyt 12km tur for å signere papirlapper i petrør i toppen av trær. Det ble også tid til en liten kaffestopp. Endret 1. februar 2016 av smgj 6
Populært innlegg Hege P. Skrevet 1. februar 2016 Populært innlegg Skrevet 1. februar 2016 Noen ganger lager vi bålkaffe bare på trass. "Drittværkaffe" kaller vi det. Silende regn, sterke vindkast, våt til skinnet. Men det er da kaffen smaker best, egentlig. En ettermiddagstur i nærheten av der vi bor. 13
Lars J Skrevet 2. februar 2016 Skrevet 2. februar 2016 Ser ut som om bikkja di sitter bak der og hater 3
a_aa Skrevet 4. februar 2016 Skrevet 4. februar 2016 Måtte utnytte at sola nå ikke går ned før i fem-tiden , og tok sjansen på at jeg skulle smyge meg mellom snøbygene. Her er det tredje bildet på noen uker med omtrent samme utsnitt - tilbakeblikk på oppturen til Holefjellet - men egentlig ganske forskjellig innhold pga det varierende været. Og Askøy har gått til anskaffelse av en quilt: Da jeg var i oppstigningen til Damsgårdsfjellet, begynte det å se skummelt ut med å unngå bygene - idet jeg knipset bildet under kom de første regndråpene etterfulgt av litt hagl og jeg forberedte meg på mer - men da var det slutt, gitt. Det var nedbør på alle kanter, umulig å se Bergen gjennom bygene - men ikke mer på meg Det var nesten julestemning når man kom et stykke ned på Damsgårdsfjellet. I morgen kveld er nok snøen regnet bort igjen... 7
Lars J Skrevet 6. februar 2016 Skrevet 6. februar 2016 Trugetur ut til hytta i Synnervika etter å ha sett F600 og FJr starte på Røros. Tubbs-trugene funket brilliant (første tur jeg har fått testet de). Satte oss ned med klappstoler på isen på Femunden og heiet F600 og FJr forbi igjen når vi kom på hytta, og stakk ned på kvelden og klappet en del av F400-deltagerene forbi også. La ut noen bilder fra starten på Røros på Instagram: https://www.instagram.com/larsjaas/ 9
Populært innlegg AK74 Skrevet 6. februar 2016 Populært innlegg Skrevet 6. februar 2016 Kjell Iver skrev (På 16.4.2013 den 15.06): Har ofte tenkt å lage en tråd der vi kan legge inn bilder fra småturene man går til daglig. De fleste av oss går jo småturer i nærområdet vårt - kanskje andre vil se hvor du bruker å gå, sykle, padle, ro eller løpe eller fly? Post gjerne på direkten - kanskje nevne hvor du er og hvor langt du har gått - kanskje en lokal fjelltopp? Ekspander 10
Populært innlegg +Miamaria Skrevet 7. februar 2016 Populært innlegg Skrevet 7. februar 2016 I dag ble det rett og slett en tur hjemmefra, det er så mye styr med kajakkpakking, opp på biltak og greier. Så jeg bare dro kajakken ned fra huset, over veien ned i fjæra og ut på havet. Sååå mye lettere. Litt færre fancy turmål, men jeg kom på ett som jeg ikke har padlet til før. Faktisk! Og helt innen rekkevidde! Herlig soldag, og spennende fugler på tur. Knall! Flere bilder og turrapport i bloggen HER. 10
a_aa Skrevet 7. februar 2016 Skrevet 7. februar 2016 En tur i dag også - egentlig ikke noe særlig turvær, veldig variabel vind og nedbør. Måtte ta på tarpponchoen i en solid byge, og den oppførte seg nesten som en spinnaker selv med stramt strikk rundt - godt man har tresifret vekt for å holde seg på plass i løypa . Tross været møtte jeg på 4-5 andre vandrere på min lille utflukt i høyden - og skjønte da jeg kom hjem at det kunne ha noe med Kom-deg-ut-dagen å gjøre. Hadde glemt den, gitt. 7
JensM Skrevet 7. februar 2016 Skrevet 7. februar 2016 Ble en liten fjelltur i helga. -20 grader og sol. Fisk ble det også 8
smgj Skrevet 7. februar 2016 Skrevet 7. februar 2016 (endret) Tur til Slavasshøgda i dag. Østfolds høyeste høyde på drøyt trehundre meter (jeg nekter å kalle det fjell) med utsikt til et ukjent antall furulegger fra "toppen". Vått og trått og tungt med halvråtten tæle, snø og vann under, regn over. Men de to cachene der er nå logget. Endret 7. februar 2016 av smgj 9
Gittiamo Skrevet 8. februar 2016 Skrevet 8. februar 2016 Fikk leke med denne her om dagen da jeg var i Dagali. Moro. Som regel liker jeg ro og stillhet i naturen, men innimellom er det greit å leke litt også 2
Populært innlegg lasse5214 Skrevet 9. februar 2016 Populært innlegg Skrevet 9. februar 2016 Ja, jeg fortsetter å trene. For å kunne gå noen små rusleturer etter hvert. Jeg har passert 10 turer over 770 moh i Januar. Tenker å fortsette i samme tempo. Har faktisk gått av meg nesten 7 kilo siden jul. Det er bra, da orker jeg mer. Siste trugetur var i går. Nesten snøstorm men det var verdt det. Hadde tenkt samme turen i dag men jeg feiget ut og hadde kald pils i kjøleskapet, klotsuppe av moder,n osv osv... Masse unnskyldninger, jeg er fortsatt en latstokk. Treningsturer er ikke så spennende å legge ut. Jeg går alltid alene så det blir ikke mer spennende av den grunn Hadde tenkt å reise til Lyngsalpene denne måneden. Får se om jeg gjør det. Baden Wurtenberg i Tyskland har jeg også en invitasjon til. Uansett, Til Hong Kong i Mars har jeg kjøpt billett til. Så den turen blir det noe av. Her et bilde av trugeturen som ikke ble noe av i dag. Den kommer i morra Ha en fin kveld. http://www.lassemyrdal.com/423943309 Lasse. 13
Populært innlegg a_aa Skrevet 11. februar 2016 Populært innlegg Skrevet 11. februar 2016 Retur fra jobben i dag gikk via en rute opp til Gravdalsfjellet jeg aldri har gått før, et lengre stykke på skogsvei enn jeg før har gått. Fin rute, og jeg la inn en kaffekokepause på det som muligens er Fyllingsnipa. Hadde med Svea123R på tur for første gang på lenge, og den funket som alltid upåklagelig Etter kaffen bar det videre til toppen av Gravdalsfjellet, med utsyn mot Bergen både bak og foran diverse fjelle og hauger - håper på en tur mellom mastene ila helgen: Det ble en ny kokestopp på Holefjellet - enkel middag i ettermiddagssol (jeg må lære meg å ta med smør og noe protein i tillegg - ikke F om jeg blir mett av det der ): Desserten besto av "solnedgang som drops" bak Lyderhorn: Dette er vel ca et kvarter etter solnedgang, og et kvarter før jeg er nede : 10
Populært innlegg a_aa Skrevet 13. februar 2016 Populært innlegg Skrevet 13. februar 2016 Rimete morgenutsikt mot fotenden etter nattens test av "ny" sovepose: ... mens i hodeenden ble det forberedt et aldri så lite koffeinsjokk: Småflåut å innrømme det, men etter at jeg kjøpte meg Mountain Hardwear Lamina 20 Long for tre og en halv måned siden, har den ligget ubrukt på loftet. Etter at jeg sjekket værmeldingen i går kveld, fikk jeg et innfall om at det nå var på tide å teste den. Nattetemperaturen skulle bli ca -5°C med lite vind, og posen har TComf på -2°C mens TLim er -7°C, det passet jo ypperlig Pakket ned pose, bunnduk, liggeunderlag +++ med Skavlan som bakgrunnstøy, og la i vei etter Kveldsnytt. Glemte selvsagt termometer, men yr viser at det var -5,5°C i Bergen sentrum i natt, og siden jeg var ca 230m høyere, fikk jeg nok rundt TLim ila natten. Og det gikk helt fint med de klærne jeg hadde på - sov godt og behagelig (bortsett fra at jeg selvsagt glemte tomflaske, og måtte ut av posen midt på natten). Var forresten en flott stjernehimmel, med et kraftig stjerneskudd som ønskert meg god natt. Etter morgenkaffen og nedpakking var solen kommet høyere på himmelen og det ble en rolig rusletur til Damsgårdsfjellet. Der jeg lagde en lunsjkaffe og nøt solen og utsikten en stund. Så var det bare å komme seg hjem og hive ting og tang på tørkesnora. 11
turgåer Skrevet 13. februar 2016 Skrevet 13. februar 2016 (Forsøk på) tur fra Tovmoen til Damtjønna i Forollhogna. Altfor lite snø (1–10 cm pudder, men ofte bart under), især oppå fjellet. Det så snøfullt og lovende ut helt i starten, men det ble bare verre og verre høyere opp. Jeg får prøve igjen en annen gang. 2
Anbefalte innlegg