Populært innlegg Dag G - Evje Skrevet 31. desember 2015 Populært innlegg Skrevet 31. desember 2015 Greide i dag å karre meg opp på en topp over 500 meter etter å ha vært skambanka i 3 uker. Sklei utfor en 25-30 meters skrent og gikk kast i kast ned i ei steinrøys. Heldigvis med hodet først ned i ei snøgrop mellom 2 steiner. Flaks, men ble gul og blå etter turen og måtte en tur på røntgen for å se etter brudd. Ønsker alle turgåerer et trygt og godt nyttår. Får være mer forsiktig i 2016, tydligvis. 12
REJOHN Skrevet 31. desember 2015 Pålogget Skrevet 31. desember 2015 12 minutter siden, Dag G - Evje skrev: Greide i dag å karre meg opp på en topp over 500 meter etter å ha vært skambanka i 3 uker. Sklei utfor en 25-30 meters skrent og gikk kast i kast ned i ei steinrøys. Heldigvis med hodet først ned i ei snøgrop mellom 2 steiner. Flaks, men ble gul og blå etter turen og måtte en tur på røntgen for å se etter brudd. Ønsker alle turgåerer et trygt og godt nyttår. Får være mer forsiktig i 2016, tydligvis. Flaks du hadde flaks, og at det gikk godt.... Slike ting går utrolig fort, plutselig.... 3
lasse5214 Skrevet 31. desember 2015 Skrevet 31. desember 2015 2 timer siden, Mørkeblå skrev: Ble mye toppturer denne julen. Heldig med været har vi også vært her i Vesterålen. Fin ''renne'' man kan kjøre i. Strandtinden til høyre i bildet. En av mine favorittfjell her på Hinnøya. Heldig er du som bor i en slik fin del av landet. Bra bilder 2
Populært innlegg Heriks Skrevet 31. desember 2015 Populært innlegg Skrevet 31. desember 2015 Hadde store planer om bål og bobler i kveld .. men boblene blir nok foran vedovnen Årets siste bål ble tent i Nore. Riktig godt nytt år til alle fjellforumere! 13
Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 1. januar 2016 Forfatter Populært innlegg Skrevet 1. januar 2016 Godt nyttår! Fra børgefjell np- eller 5 meter fra heftig vind og litt trasig føre gjør at e måtte snu før simskarhytta . Det er noe vårlig føre - åpne bekker - mildt - mye spor I snøen. 12
Populært innlegg Vandrefalk Skrevet 1. januar 2016 Pålogget Populært innlegg Skrevet 1. januar 2016 På en liten kvalsafari på yttersia av Senja... 16
Populært innlegg lasse5214 Skrevet 1. januar 2016 Populært innlegg Skrevet 1. januar 2016 Tåketur over myrene i dag. (til fots) Gran Østås på Hadeland. Jeg bor på 620 moh og har særdeles bra turterreng. Men nye truger og pulk får jeg ikke testet. 5 cm med snø. Vi som bruker å ha en meter på denne tiden. Som på bilde no 2 fra i fjor på denne tiden. Hilsen Lasse. 14
Heriks Skrevet 1. januar 2016 Skrevet 1. januar 2016 Det snør det snør ... nå snør det mye mer enn før ... Var ikke noe vits å reise på fjellet når man ikke kan se noe som helst nede i bånn av dalen, så da ble det bare en kort tur ut. Men bikkjene er like glade for tur rett utenfor døra... 8
Populært innlegg a_aa Skrevet 1. januar 2016 Populært innlegg Skrevet 1. januar 2016 En tur i marka fra Rørvik til hytta, 7-8 km på halvfrosne men snøfrie myrer ispedd litt barfjell, små skogholt og åpne vannveier. Kjølig og kraftig østavind i ryggen hele veien. Lenge siden jeg har gått denne turen, og jeg hadde ikke fått med meg at det var dukket opp en ny romslig gapahuk midtveis langs "løypen" - nærmere bestemt i Bardalen: Selv med litt rot med å finne stien, gikk det ganske fort til min og min brors fellesarvede hytte, og etter en kjapp runde rundt omkring kunne jeg heldigvis konstatere at den har tålt mye vær og vind enda en gang - det begynner å nærme seg hundre år siden første byggetrinn på den lille hytta, men den holder ut selv med et tak som nærmer seg holdbarhetsdatoen Tente opp i kjøkkenovnen og en parafinlampe (hytten er strømløs, og vann henter man i vatnet 15m fra døra), og fant fram en fiskestang for å prøve fiskelykken en halvtimes tid. Det ble skrale greier - ett napp, to bunnveksthøstinger og null fisk. Godt å komme tilbake inn i hytta når varmen begynte å bre seg, og jeg satte over litt kaffevann på ovnen før jeg fant frem hytteboka og skrev en nyttårshilsen: Kaffen ble god, og snart dukket skyssen min opp (tidsnok til en tår). Da var det bare en kort spasertur til bilveien og kjøre tilbake til Rørvik samtidig som solen gikk ned - en fin tur og betryggende å se at hytta fortsatt er tett og klar for nye eventyr 11
Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 2. januar 2016 Forfatter Populært innlegg Skrevet 2. januar 2016 Fascinerende å stå å se tåke snøvær og mørke komme i mot meg her oppe. Gikk hjem på ski fra familiens skitur oppi mot laupskardet . Mye Vær og lite styresnø! 11
Populært innlegg Heriks Skrevet 2. januar 2016 Populært innlegg Skrevet 2. januar 2016 Fortsatt i Nore & Uvdal .. Var nesten så man kunne se utsikten i dag, og jeg blir ikke lei. Samme hvor mange ganger jeg har sett den før. Men nå er det vel bare å innse at ferien er over og man må sette kursen mot mer befolkede områder igjen. 14
Populært innlegg Gittiamo Skrevet 3. januar 2016 Populært innlegg Skrevet 3. januar 2016 (endret) I dag skulle julegavene testes. Ullundertøy (hvordan har jeg klart meg så lenge uten ull-BH?) sekk, jakke og belte skulle få sin første tur. Så da måtte det bli de såkalte Maridalsalpene i Oslo. Turen gikk en fin runde fra Vaggestein og opp til Gaupekollen, Mellomkollen og Skar i nydelig fluffy puddersnø og perfekt temperatur på ca 7-8 minus. Deler av turen er på umerket sti, men opp til Gaupekollen så var det ett sett med fotspor vi fulgte. Men derfra og videre til Mellomkollen så er det mer rufsete terreng. Heldigvis møtte vi to damer som gikk motsatt vei og de lovet oss at det var trygt å følge deres spor. Så da gjorde vi det. Problemet var bare at de hadde med seg 9 (!) aktive hunder, og med dalende pudder, så ble det veldig mange utydelige spor. Men det gikk ganske fint med kun en plump i ei myr. Turen er kjempefin. Det går mye opp og ned og hit og dit og rundt en liten bit i rufsete terreng. Helt perfekt en søndag med nydelig pudder. Endret 3. januar 2016 av Gittiamo Bilde 14
Populært innlegg lasse5214 Skrevet 3. januar 2016 Populært innlegg Skrevet 3. januar 2016 En og en halv times skogstur i kveld. Skulle ta noen bilder. Det er det jeg stort sett gjør, tar bilder. Testet samme løypa i går med pulk. For første gang. Natt til Nyttårsaften var min første natt i telt på 40 år. Litt brutalt at tur interessen skulle komme midt på vinteren. Jeg campet på plenen. Kanskje litt pinglete men bedre å starte i det små. I morgen tidlig pakker jeg pulken med telt og primus. Turen blir på ca 10 km hver vei. Opp med teltet fyre primus, egg og bacon. Så ned med teltet og 10 km hjem, på beina) Skal gjøre dette noen ganger slik at det går på autopilot. Så blir det overnattinger og lengre turer. Minus 11 grader i kveld men litt for lite snø. Bilde fra i kveld. Hilsen Lasse. 12
lasse5214 Skrevet 4. januar 2016 Skrevet 4. januar 2016 I dag har jeg vært på telttur. 12-13 kuldegrader og fint føre. Selv om jeg gikk på beina da. Truger er liksom min greie. Telt er jeg veldig fersk på. Noe som syntes veldig godt når teltet er oppe. Skakt og skjevt, men som sagt jeg er under opplæring. Mange komiske feil jeg gjør men det fine med nærområdet er at det nettopp er det. For ikke å teppebombe forumet med mine historier så har jeg laget en hjemmeside. Les om dere har lyst på http://www.lassemyrdal.com/ Hilsen Lasse 4
Populært innlegg Mørkeblå Skrevet 4. januar 2016 Populært innlegg Skrevet 4. januar 2016 (endret) Nyter ''Russerkulda'' Haukebøtinden, Tjeldsund. Forblåst, isete og svinkaldt. Gleder meg veldig til sola når over horisonten Endret 4. januar 2016 av Mørkeblå 14
Populært innlegg TarjeiSkrede Skrevet 4. januar 2016 Populært innlegg Skrevet 4. januar 2016 (igår, 03.01) Gikk på kjentmannsjakt gjennom Deledalen, den distinkte og kronglete dalen mellom Kobberhaugene og Vindernhøgda. Les om hele turen her: http://tarjeiskrede.blogspot.no/2016/01/deledalen.html. 11
lasse5214 Skrevet 6. januar 2016 Skrevet 6. januar 2016 (endret) Hviledag i går og i dag. Skal passe meg litt for ikke å gå på meg noen skade. Hviledag eller ikke, en svipptur opp på knausen bak huset (760 moh) kan da ikke skade. Hvalabykampen, Gran på Hadeland. Litt for lite snø til truger. Les gjerne Rusletur 2 1/2 på rosabloggen min (som noen av mine "gode" venner kalte den) http://www.lassemyrdal.com/423943309 Endret 6. januar 2016 av lasse5214 5
a_aa Skrevet 7. januar 2016 Skrevet 7. januar 2016 Det ble en kopp nytrekt kaffe på turen hjem fra jobb i dag 9
Blackbrrd Skrevet 9. januar 2016 Skrevet 9. januar 2016 (endret) Da er jeg* hjemme igjen etter en kort skitur på Blefjell. -12 grader, litt vind og snø og ikke oppkjørte løyper** stoppet ikke meg! ... men turen ble ikke så lang da, bare 4km. Ikke mange andre ute i vinterværet. Her et lite bilde etter vel overstått tur, tilbake på parkeringsplassen på Storli. Veldig glad for ny varm lue. *og dama, men hun ville ikke være med på bildet ** Det var 10cm fjonsnø opp oppkjørte løyper, kun satt spor der løypen gikk å vei. Løypen er kjørt opp nå: http://skisporet.no/buskerud/blefjell Endret 9. januar 2016 av Blackbrrd 8
Heriks Skrevet 9. januar 2016 Skrevet 9. januar 2016 Ble en kort tur på myra i dag, fint å gå der nå som det er snø og bakken er frosset sånn normalt er det heller vått. Aurstadmåsan naturreservat er visst plukket ut som en av 18 i et Pilotprosjekt for restaurering av myrer, og det er jo vel og bra det.. men jeg tror vel effekten hadde vært like stor eller større om de hadde latt være å starte torvuttak fra nabomyra, skjønt .. det kan jo hende de får drukna noe furu om de tetter grøftene. 9
Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 9. januar 2016 Forfatter Populært innlegg Skrevet 9. januar 2016 Kald skitur over bæråsen med @Henrik og @graham. Minus 26 river I nesa! No venter badstue og Henrik sin selvskutte rudolf 14
Populært innlegg annaerbest Skrevet 9. januar 2016 Populært innlegg Skrevet 9. januar 2016 Det ble en altfor kort tur inni skogen i Lier, med vofsen til @Eva-Lena Nielsen Buhaug Litt kaldt, bæretøyet ville ikke det jeg ville og kroppen var tømt etter styrkeøkt i går men skogstur kan ikke påklages. Det var innmari godt likevel! 10
+Miamaria Skrevet 9. januar 2016 Skrevet 9. januar 2016 Kaldt for tiden, ikke noe padling på meg da. Ikke fordi havet har frosset til, men det er rett og slett så kaldt å holde på. I dag ble det derfor heller en tur til ei av "uværshulene" i området, for å teste popkornkasserollen. Det gikk bare sånn passelig, men det var nok ovnen mer enn kasserollens skyld. Resten av bildene er i bloggen HER. 5
GBS Skrevet 10. januar 2016 Skrevet 10. januar 2016 Iskald morgen i Bymarka, -10 og vind er ikke særlig behagelig. Men en frisk morgentur ble det! Det er ikke mye snø, men desto mer rim. Myrene er frosset til og det er greit å gå, med brodder. Vi holdt utkikk etter hunden Bowie som har vært savnet i over en måned nå i Bymarka etter at den stakk av fra eieren sin i Tømmerdalen. Den har blitt observert flere steder og er fanget på viltkameraer. Håper inderlig den blir funnet snart! 6
Populært innlegg fjellrypa Skrevet 11. januar 2016 Populært innlegg Skrevet 11. januar 2016 Vi møtte Krokskogtrollet på årets andre søndag. Skummelt, men vi sto han av. 10
Anbefalte innlegg