Xperiment Skrevet 19. desember 2015 Skrevet 19. desember 2015 I dag jeg vær på Geocaching tour i Tystkland, i "Malm-fjell" (med litt snø). Det tok 6 timer for en natt cache (Lysløype) med 14 stasjoner og 12 oppgaver med UV lys, laser, speil, vann, og kombinasjoner. Veldig spesielt og inspirerende cachen. 4
HegeJohnsen Skrevet 19. desember 2015 Skrevet 19. desember 2015 Ettermiddagstur i nærmarka. Is, is og atter is. Møkkavinter! 6
Populært innlegg Mørkeblå Skrevet 19. desember 2015 Populært innlegg Skrevet 19. desember 2015 (endret) Ikke idag men på Tirsdagen, før sydvest og pessregn knuste alt! Endret 19. desember 2015 av Mørkeblå 10
Populært innlegg Xperiment Skrevet 20. desember 2015 Populært innlegg Skrevet 20. desember 2015 (endret) 20.12. Tyskland, Saxonian Sveits nasjonalpark... unik Sandstein fjell. Ta en titt på "Domwächter". "Frienstein" sti til grotte. Mer bilder: her. Veldig god for klatring og vandring Kart er målestokk 1:10.000. Veldig presis med alt stier også noen som er bare et spor. Med disse kart du vil ikke gå bort. (kart tok fra denne siden) Hvis du liker se hvor Saxonian Sveis nasjonalpark er : https://goo.gl/maps/GSk2NKvvg9o Endret 20. desember 2015 av Xperiment 10
Populært innlegg GBS Skrevet 22. desember 2015 Populært innlegg Skrevet 22. desember 2015 Tidlig morgen og klokka har såvidt passert 7 da vi kjører mot Bymarka. Nesten fremme kommer husbond på at ..LYKTENE...jo, de ligger igjen hjemme! Seriøst?? Morgentur i kølmørk skog uten hodelykter? Jaha...dette kan jo bli festlig. Skal vi snu og kjøre hjem og hente lyktene? Næsj, rushtrafikk og gjennom byen igjen frister ikke. Rask leting i bilen resulterer i en liten håndlykt fra clas ohlson - ikke beste lykta akkurat. Men litt lys gir den, sånn ca en meter på sitt beste. Nå er ikke lykta helt på sitt beste siden batteriene ikke akkurat er nye, men optimistisk trasker vi avgårde. Vi har brodder, + ekstra brodder i sekken og det var nå et hell i uhellet. Det er is og enda litt mer is på Driftsveien. Så fort som mulig finner vi stien og det er mye bedre. Mer bløtt og sørpete, men isfritt. Myrene er vekselsvis is og sørpe. Men etter ca dobbelt så lang tid som vanlig ankommer vi Dreiers minne uten å ha ramlet en eneste gang. Der spiser vi frokost i skinnet av levende lys, vi fyrer ikke, det er noe galt med pipa på ovnen. Det går mer røyk uti koia enn opp pipa. Ser i hytteboka at flere har erfart det samme. Vi drikker kakao og nyter stillheten til det lysner av dag, vi har god tid siden det er fridag og ingenting haster. Veien tilbake er mye enklere i dagslys, bare så det er sagt 10
Populært innlegg Null Skrevet 22. desember 2015 Populært innlegg Skrevet 22. desember 2015 IKEA Slependen. Rett bekledning. Bergans MilPol feltbukse og Scarpa jeg kom riktignok fra Semsvann og hundeleik. 10
HegeJohnsen Skrevet 26. desember 2015 Skrevet 26. desember 2015 Tur langs sjøen (Ladestien) på bittelille julaften. Ikke mye som minner om vinter. Heldigvis har vi fått litt snø i dag, så nå ser verden straks litt lysere ut. Dog - det var vakkert ved sjøen 22. desember selv om snøen manglet. Skyfri himmel og vakkert lys på himmelen etterhvert som sola dalte på himmelen. 8
+Miamaria Skrevet 26. desember 2015 Pålogget Skrevet 26. desember 2015 I går, en liten padletur i kjent terreng – samtidig som det var nye muligheter (og delvis ukjent) på grunn av særlig stor flo. Gøy, men det er jammen ikke lange tiden man har på seg før det er mørkt igjen for tiden. (Hjelper ikke akkurat at det er overskyet.) Nå får sola kjappe seg tilbake! Full tur i bloggen HER. 8
Xperiment Skrevet 27. desember 2015 Skrevet 27. desember 2015 (endret) 26.12.2015 med +16 grader ...veldig varm på Tsjekkia/Tyskland fjell av sand. Takk for idag. Endret 27. desember 2015 av Xperiment 7
GBS Skrevet 27. desember 2015 Skrevet 27. desember 2015 Endelig kom snøen og kulden, -10 i morges da vi vandret i stille skogen mot koia, sultne på frokost og kakao. Det var kommet juletre i koia og julestemning til tusen med glitrende tre og levende lys. Etterhvert kom flere og vi fikk løsningen på hvorfor ovnen ikke virker, det er katalysatoren i ovnen som er tett, eller hullene i den som har tettet seg. Dermed blir det lite røyk ut i pipa og desto mer inne i koia. Det kom etterhvert enda flere og vi satte oss ute og overlot koia til noen i "køen". Husbond fikk testet sokker og såler med innebygde varmetråder og batteri. Det fungerte supert, han frøs ikke på bena for en gangs skyld! 4
Populært innlegg a_aa Skrevet 27. desember 2015 Populært innlegg Skrevet 27. desember 2015 Etter mye julemat, og mye vått og vindfullt vær, ble det i dag endelig en mulighet for en bitteliten "topptur" igjen Dro fra familiens lune rede til Ytre Vikna for å bestige Valøytind - som er et eksempel på at man ikke trenger å anstrenge seg veldig mye for å komme til topps og få flott utsikt. Og som en forsiktig start på en litt mer aktiv forbrenning av ribbe, medisterkaker, pinnekjøtt, julepølser, kveite and whatnot, er Valøytind med sine beskjedne 135 moh et ypperlig valg. Min mor som har passert 70, og nettopp har fått satt inn en ny stent i en gammel bypass-kransarterie, var enig og slo seg med - og det gikk riktig flott! Det var et par minusgrader og litt vind, men fornuftig bekledning gjorde turen behagelig. Jeg fikk testet ut en julegave, Houdini Power Houdi, som funket virkelig ypperlig med en tynn ull-t-skjorte innenfor og en tynn vindjakke utenfor. Litt pussig med vinden, den var moderat i bunnen og på toppen, men et stykke under toppen var den ganske så kraftig både på opp- og nedtur. Vi brydde oss ikke så mye med den - og brukte ca halvtimen opp, inkl 3-4 korte pustepauser, vi stresset ikke. Vel oppe fant vi en fin plass å nyte den varme termoskaffen i den lave solen : Det er satt opp en fin viserplate for at besøkende skal kunne sikte seg inn mot mer eller mindre velkjente steder - og til tross for Valøytinds småsjenerte høyde, kan utsynet en klarværsdag være ganske imponerende: På stedviserplaten ser man pilene mot Vattafjellet og Heilhornet i øst, førstnevnte er Vikna kommunes høyeste fjell med alle sine 173 moh, mens det imponerende Heilhornet er Bindal kommunes nest høyeste fjell med 1058 moh. Her ser man masten på Vattafjellet noe til høyre i bak bildet, og litt til venstre for den ser man det snøkledde Heilhornet: Med så lave fjell langt ute i havgapet, blir det jo mye vind - og det har selvfølgelig medført ønske om å utnytte energien i vinden. Det har vært uvanlig liten motstand mot utbygging av vindkraft lokalt i Vikna, vindmøllene har i større grad blitt regnet som en slags attraksjon og i liten grad som "monstermaster" - det har til og med vært vaffelkiosk og kaffesalg midt i vindmølleparkene for folk som vil gå en tur dit Jeg vet ikke om det er min ingeniørbakgrunn som gjør at jeg heller i samme retning - jeg synes faktisk ikke at vindmøllene er stygge. Visst er de tydelig menneskeskapte og delvis i kontrast til sine omgivelser, men jeg synes de har en viss eleganse? Uansett, skulle man en gang bestemme seg for at de er en skam for menneskeheten, er det ikke såå mange oljekroner som skal til for å demontere dem og kjøre dem vekk: Et blikk ut over en liten del av øyriket Vikna - mange av øyene er forresten ramsarområder: 10
+Miamaria Skrevet 27. desember 2015 Pålogget Skrevet 27. desember 2015 En tur ut i dag, både til lands og til vanns, dog i motsatt rekkefølge på et vis. Det ble i hvert fall samlet en Ti på skjæret-post til, og dagens julemiddag ble grillet på bål, da er man vel i mål så godt det går. Hele turen ligger i bloggen HER, for de som vil se flere bilder. 6
tklami Skrevet 28. desember 2015 Skrevet 28. desember 2015 endelig fikk jeg testa brettet denne vinteren. Var oppe på Tryvann i snøkanon snøstorm i dag. Uansett var det godt å få sklidd litt igjen 6
a_aa Skrevet 28. desember 2015 Skrevet 28. desember 2015 Ble en liten tur i dag også - opp på Skiftingspynten (376 moh) 3-4 minusgrader og litt mer vind enn ventet (motvind hele veien opp) - men det gikk fint med både gode klær og sol. Gikk uten brodder, og måtte være påpasselig her og der for å holde meg på beina, issvuller lå gjemt under et tynt snølag. På toppen står man i Trøndelag med utsikt mot Helgeland, ser både Søla og Vega klart og skimter såvidt en temmelig hvit Torghatt bak Lekamøya - og selvsagt Heilhornet til høyre i bildet: Fin tur med innlagte sjokolade- og klementinpauser der vi fant litt ly for vinden østavinden - ha en god romjul 7
TarjeiSkrede Skrevet 29. desember 2015 Skrevet 29. desember 2015 Ble en løpetur fra Skansebakken i mørket (igår). Stille i skogen, bare meg alene. Snø og vinter endelig kommet (men for hvor lenge?). Nysnøen gjorde det forrædersk å løpe innimellom, snøen dannet en pute som enkelt skled på glattisen under, piggene på skoene hadde ikke noe grep. Løp innom en kjentmannspost på veien (Gopletjernshytta, eller rettere sagt restene av den). Mørkt på Smedmyrkoia, ingen som benyttet romjulen til et besøk der. Jomfrusnø ovenfor Gopletjern, bare et lite dyr hadde pilt over snøen før jeg kom. Lysene fra Tryvann Vinterpark ser ut som flammer i mørket. Den korte fulle historien: http://tarjeiskrede.blogspot.no/2015/12/gopletjernshytta.html 7
+Miamaria Skrevet 29. desember 2015 Pålogget Skrevet 29. desember 2015 En sjelden gang til fots, nærmere bestemt to ganger faktisk. Dette er turen som ble til to turer, på mystisk vis. Jeg mistet et par superfine votter jeg fikk til jul (jeg håper i hvert fall det, at ingen regelrett stjal dem) – men fikk testet de nye trugene! Det var gøy. Det ble lokket på ugler, men jeg fikk ikke med meg noen repsons. Hele turen i bloggen HER selvfølgelig. 6
fjellrypa Skrevet 29. desember 2015 Skrevet 29. desember 2015 Xperiment skrev (På 19.12.2015 den 11.47): I dag jeg vær på Geocaching tour i Tystkland, i "Malm-fjell" (med litt snø). Det tok 6 timer for en natt cache (Lysløype) med 14 stasjoner og 12 oppgaver med UV lys, laser, speil, vann, og kombinasjoner. Veldig spesielt og inspirerende cachen. Ekspander Gøy med cacherapport! Men skummelt med spoilerbilder 1
fjellrypa Skrevet 29. desember 2015 Skrevet 29. desember 2015 TarjeiSkrede skrev (På 29.12.2015 den 7.40): Ble en løpetur fra Skansebakken i mørket (igår). Stille i skogen, bare meg alene. Snø og vinter endelig kommet (men for hvor lenge?). Nysnøen gjorde det forrædersk å løpe innimellom, snøen dannet en pute som enkelt skled på glattisen under, piggene på skoene hadde ikke noe grep. Løp innom en kjentmannspost på veien (Gopletjernshytta, eller rettere sagt restene av den). Mørkt på Smedmyrkoia, ingen som benyttet romjulen til et besøk der. Jomfrusnø ovenfor Gopletjern, bare et lite dyr hadde pilt over snøen før jeg kom. Lysene fra Tryvann Vinterpark ser ut som flammer i mørket. Den korte fulle historien: http://tarjeiskrede.blogspot.no/2015/12/gopletjernshytta.html Ekspander Fin rapport! Smedmyrkoia er jo ikke verdens koseligste hytte, så jeg skjønner i grunnen at den var tom!
fjellrypa Skrevet 29. desember 2015 Skrevet 29. desember 2015 (endret) Nysnø med is under, passe utfordrende enten en går på beina eller på ski. Vi valgte fottur i Ringkollenområdet og tok en rast ved gapahuken på Borgersetra, der det er fin utsikt over Ringerike - med Gaustatoppen i det fjerne på klare dager. Endret 29. desember 2015 av fjellrypa 8
lasse5214 Skrevet 29. desember 2015 Skrevet 29. desember 2015 Jeg har vært på dagstur i dag. Det startet med at jeg fikk hentebeskjed på mobilen. Liggeunderlaget deres har kommet Så det ble tur på posthuset. Mens jeg sto der i kø så tenkte jeg at bare liggeunderlag er litt lite å starte med. Så da ble det togtur til tigerstaden og XXL. Nærmest Oslo S og det passer en litt lat og halvfeit 50 åring. Der kjøpte jeg sovepose, primus og truger. Truger har jeg egentlig gått med i mange år men ikke noe planlagte greier. På XXL var køen 10 ganger så lang som på vinmonopolets utsalg på Oslo S. Jeg fikk god service og 10% avslag helt uten å spørre. Glemte igjen mine totalt utslitte hansker men det er helt ok da jeg hadde kjøpt nye. Tabbe no 2 er kanskje verre og det var at jeg kjøpte 36" truger i stedet for 30" Men tror neppe det blir noe krise. Lite spørsmål ang primus: Jeg kjøpte en slik multifuel sak. Han bak disken mente renset bensin var greit. Når jeg kom hjem gikk jeg først på Shell og spurte men den 18 årige blonde bak disken hadde ikke hørt om renset bensin. Langt mindre hva en primus var (jaja...) Samme resultatet var det på Biltema. Men der fant jeg noe som het Alkylatbensin. Den kjøpte jeg i hp om at det kunne duge. Er dette det samme som renset bensin? Tror jeg betalte 34 kr for 1 liter. I morgen starter jeg ut på tur prosjektet mitt, I hagen første natta. Tror det er smart å starte i det små. Men nyttårsnatta blir lengre unna. Gleder meg da det er 40 år siden jeg overnattet i telt hehe.. Bilde fra XXL og fra stua mi. Ja og på turen hjem fikk jeg jammen meg ny hentebeskjed på mobilen. Teltet ditt er klar for henting, yohooo... Så det var min tur i dag. (naturen er å foretrekke) Hilsen Lasse (ps jeg trenger en billig pulk) 8
Null Skrevet 29. desember 2015 Skrevet 29. desember 2015 Ja Lasse, renset bensin er det samme som den du fant på BT 1
Populært innlegg AK74 Skrevet 30. desember 2015 Populært innlegg Skrevet 30. desember 2015 Prøver å legge noen bilder her fra dagens trugetur som gikk til Tvinnaren 756 moh. Dette fjellet ligger på øya Vanna i Troms. En favoritt sommer, men du verden den er fin på vinteren! Fantastisk tur i et ubeskrivelig vakkert mørketidslys. Turen opp tar ca 2- 2,5 timer. Greit terreng, litt småbratt enkelte steder, men det gjør jo turen litt mer spennende. 17
Xperiment Skrevet 30. desember 2015 Skrevet 30. desember 2015 Hver dag på tur. Vi er veldig aktiv. Akkurat nå temperaturen er plus 4 litt mer vinter. Noen fra dagsturen: (wiki på norsk) Königstein festning (tysk: Festung Königstein) finnes ved Elbens venstre bredd i Landkreis Sächsische Schweiz-Osterzgebirge i den tyske delstaten Sachsen. Festningen er en av Europas største fjellborger og er plassert på fjellet med samme navn. Landsbyen like ved heter også Königstein. Det 95 dekar store fjellplatået hever seg 240 meter over Elben. Muren er 1 800 meter lang og opptil 42 meter høy. I sentrum av anlegget finnes en 152,5 meter dyp brønn. Festningens kjente historie skriver seg tilbake til 1241. Den har i århundrer blitt brukt som fengsel og dette er intakt, men ikke i bruk. Festningen besøkes årlig av ca 700 000 personer, noe som gjør den til en av Sachsens største turistattraksjoner. 8
+Miamaria Skrevet 30. desember 2015 Pålogget Skrevet 30. desember 2015 Nå har jeg vært på en liten padletur hjemmefra. Dro av gårde i mørket i går kveld, og kom hjem utpå dagen i dag. Ikke så langt, men du verden for en innholdsrik tur likevel. Mye dyre- og fugleliv man fikk oppleve tett på. Men det der med å sove i telt vinterstid må forskes mer på, det var bare såvidt jeg fikk sove – og da var det plussgrader. Hele turen med flere bilder er selvfølgelig i bloggen HER. Skulle egentlig sove i hengekøye, men den gikk ikke gitt. Men da fikk jeg testet nyteltet, så det kunne jo gått langt verre. 8
Populært innlegg Mørkeblå Skrevet 31. desember 2015 Populært innlegg Skrevet 31. desember 2015 (endret) Ble mye toppturer denne julen. Heldig med været har vi også vært her i Vesterålen. Fin ''renne'' man kan kjøre i. Strandtinden til høyre i bildet. En av mine favorittfjell her på Hinnøya. Endret 31. desember 2015 av Mørkeblå 15
Anbefalte innlegg