a_aa Skrevet 1. november 2015 Skrevet 1. november 2015 En rask tur i dag også, med inntak av et dusin novemberblåbær. Disse var i en hellning mot nordøst, ikke særlig høyt. Så de har blitt sent modne, og unngått nattefrost. De aller fleste var jo begynt å råtne, men de som fortsatt kjentes "spretne" og uskadet ut, smakte faktisk godt : På tur oppover litt høyere, bare rundt 300 høydemeter opp, ser jeg at løvtrærne begynner å bli løvfrie - her har det nok allerede vært en og annen frostnatt og vinden er mer hardhent med greioner og blader. Det er nesten bare snøen som mangler før vinterlandskapet tar over stafettpinnen fra høstlandskapet: 5
Populært innlegg TarjeiSkrede Skrevet 2. november 2015 Populært innlegg Skrevet 2. november 2015 Tåken ligger tungt utenfor vinduene, men likevel må en ut. Å vandre, selv om en ikke kan se. Jeg legger turen opp mot stødige Hattefjell, i Seljord, og forsvinner inn i skyene. Før skyene omslynger meg for godt kan jeg fra stien se skyene som river gjennom trærne og fjellsidene. Så dempes lydene, ting blir og så dempet i tåken. Som landskapet dukker de først fram igjen når de sakte kommer til syne igjen. Oppe på Hattefjell er alt grått, jeg kan se lydene nedenfra bare. Noen har hengt opp bønneflagg på toppen, de henger der våte av dugg, små perler. Intet å se. Jeg går videre til Hattfjelltjørn, velger rent tilfeldig å gå videre dit. Det er helt stille, ikke noe vind. Skodden ligger tett. Jeg kan ikke skille vannet fra skyene, de glir i ett, glir sammen. Man kunne like gjerne ha gått ut i et tåkehav, som i vann. Når jeg nærmet meg vannet så det ut som kanten på en klippe. Neste dag ligger det fortsatt et tykt lag med skyer over Seljord og vannet til Ørmen. Jeg og min far kjører opp i Kivledalen, ved Heimkleiv kommer vi over skyene og solen skinner. Vi skal gå til Høna ved inngangen til Finndalen, opp dit er det en nydelig sti. Høyt oppe kan vi se skyhavet som strekker seg så langt vi kan se i horisonten, Lifjell stiger bratt opp av havet. Ved Høna blåser det friskt. Nede gjør skyene et forsøk på å flykte, men blir raskt blåst ned på plass igjen. Finndalen ligger der, nå i høstdrakt. Landskap i tåke... På toppen av Hattefjell, ikke mye utsikt. Hattfjelltjørn, vannet og tåken går i ett. Skyene ligger lavt om morgenen. Utsikt over Seljordsvann som ligger skjult under ett hav av skyer. Skyene strekker seg langt bak i horisonten. Surrealistisk landskap... 18
HegeJohnsen Skrevet 7. november 2015 Skrevet 7. november 2015 Innledet helgen med en tur i Estenstadmarka i går ettermiddag. Trengte å lufte vettet litt, men vet ikke om det hjalp så mye da. Uansett - frisk luft, mosjon og vakker solnedgang er aldri bortkastet. 4
HegeJohnsen Skrevet 7. november 2015 Skrevet 7. november 2015 Ladestien i dag. Bynært og veldig tilrettelagt, men innimellom er det akkurat hva man trenger. Så lenge jeg slipper å gå i kø er det helt greit med bynære naturopplevelser en gang imellom. 5
TarjeiSkrede Skrevet 8. november 2015 Skrevet 8. november 2015 Kort rapport fra igår, veldig kort. Ny kjentmannspostjakt i Nordmarka, gikk til hengebroen over Fyllingsdalen (ukjent for meg) og til Lukasvika ved Hakkloa. Mer detaljert rapport kan leses her: http://tarjeiskrede.blogspot.no/2015/11/kjentmannsmerket-hengebroen-over.html. Fagervann. 6
aleks Skrevet 14. november 2015 Skrevet 14. november 2015 Kalahari-ørkenen, Namibia. En endeløs vei med et fjell i bakgrunnen. Aner ikke høyden, men kanskje rundt 2000 moh. Fantastisk landskap med endeløse sletter hvor høye fjell sees i alle himmelretninger. Dette er «Dead Vlei», som på norsk kan oversettes til uttørket innsjø. I bakgrunnen ser vi en av verdens høyeste sanddyner som har fått navnet «Big Daddy». Den er 325 meter høy. Området kalles gjerne «Sossusvlei», og det som er spesielt her er at sanda er helt rød, som dere ser på bilde. Utrolig fascinerende. 9
+Miamaria Skrevet 14. november 2015 Skrevet 14. november 2015 Forrige helg testet jeg å gå litt i marka. Blogg HER. Det gikk ikke så veldig bra, migrenen sier at sånt skal jeg ikke holde på med. Pussig greie, det var ikke lange turen heller. Kan padle flere mil, men gå i marka gir konsekvenser. Jaja, en fin høstdag i marka var det, før den inntraff. 6
Populært innlegg tklami Skrevet 14. november 2015 Populært innlegg Skrevet 14. november 2015 hadde en liten tur i Vrådal i dag sammen med dama. Fikk med det gått på snø for første gang denne sesongen 13
Gittiamo Skrevet 15. november 2015 Skrevet 15. november 2015 En rask tur opp Kolsåstoppen på morgenkvisten for å teste ut nye støvler. Det ble en bra tur gitt men så alt for kort. Trenger lengre døgn og mer natur. 9
a_aa Skrevet 15. november 2015 Skrevet 15. november 2015 Søndagstur i skiftende vær i dag: La inn en matstopp med en Real Viltgryte på toppen av Gravdalsfjellet. Satset på at jeg skulle få varmet vann og spist i ro og mak før regnet kom - denne regnbygen ble jeg for øvrig varslet om på vakkert vis: Det gikk fint det - og da regnet kom, viste det seg å bare være duskregn. Har nylig kjøpt meg en Arc'teryx Squamish vindjakke (tilbud hos Fjellsport) med vannavvisende egenskaper - og den tålte fint bortimot halvtimen i duskregnet uten antydning til gjennomslag. Pustet godt gjorde den også, så foreløpig er jeg meget godt fornøyd Turen gikk videre inntil det var tid for ettermiddagskaffe. Bruker fortsatt min lettvektsversjon av en Fancee Feest spritbrenner, og jeg enda ikke klart å brenne i stykker RedBull-boksen som funker som kjelestøtte i midten av den, selv om jeg mistenker at aluminiumen før eller siden vil si takk for seg: Den varme kaffen gjorde godt, siden det begynte å bli kjøligere og tiden for solnedgang nærmet seg. Fant fram en buff og hansker i sekken før jeg gikk nedover, og rakk fint å være nede i tide til å se de første gatelysene tenne. Fin tur, ble både trening og avslappende pauser 8
Populært innlegg 7homas Skrevet 16. november 2015 Populært innlegg Skrevet 16. november 2015 Var en tur i Skrimfjella sammen med noen av my peeps @tronn og @Mossy 1,5km i lett regn fra parkeringa inn til Ivarsbu på fredag kveld, 5-6km videre til Store Kongstjern på lørdag i tåke som lettet omtrent da vi anla camp og 6-7km tilbake til Ivarsbu parkering på søndag i strålende sol. Minus 5 grader om natta og isete terreng å navigere, men masse godteri og god stemning ved Monsenbålet. Søndag-morgen-frokost-bål-med-over-natta-is-på-vannet-i-motlys-fra-klar-himmelbilde Var en helt grei dag utendørs 13
Johan2000 Skrevet 16. november 2015 Skrevet 16. november 2015 On 11/15/2015, 4:37:23, Gittiamo said: En rask tur opp Kolsåstoppen på morgenkvisten for å teste ut nye støvler. Det ble en bra tur gitt men så alt for kort. Trenger lengre døgn og mer natur. Jag har massor av bilder från Kolsåstoppen, men ingen sådan där med lite lätt dis. Det måste jag skaffa. Värt att baxa upp spegelreflexkameran för att ta några bra biler, om ljuset är rätt. 8
Gittiamo Skrevet 16. november 2015 Skrevet 16. november 2015 32 minutter siden, Johan2000 skrev: Jag har massor av bilder från Kolsåstoppen, men ingen sådan där med lite lätt dis. Det måste jag skaffa. Värt att baxa upp spegelreflexkameran för att ta några bra biler, om ljuset är rätt. Dette var ren flaks. Lyset var perfekt og morgendisen lå fremdeles langt der nede. Jeg knipsa med mobil. Men det er bare å stå opp tidlig nok så får du morgenlyset. 1
TurBenjamin Skrevet 22. november 2015 Skrevet 22. november 2015 Tok en kort søndagstur på Nattlandsfjellet i Bergen 8
Populært innlegg a_aa Skrevet 22. november 2015 Populært innlegg Skrevet 22. november 2015 Enda en tur fra Bergensområdet i dag - fikk meg nok en tur "Over vidden", denne gangen fra Fløyen til Ulriken i flott turvær. Her har jeg passert Øvre Jordalsvannet (til høyre) og kommet meg opp på Trappefjellet for et tilbakeblikk: Som man ser, er der ikke en snøflekk å se, til tross for at november går mot slutten. Litt issvuller hist og pist, og alle myrer og gjørmehull er stivfrosne, men det nærmeste man kommer snø er små klynger med rimete gress: Mistenker at det var inversjon i dag, altså at det var varmere i høyden enn nede ved sjøen - jeg trivdes i hvertfall godt med en tynn langermet ullvarmet ullskjorte under en tynn vindjakke mesteparten av turen. Og typisk ved inversjon er tendensen til et lokk over Bergen: Det obligatoriske kaffekoke-bildet: Da jeg nærmet meg Ulriken (gikk via "Seterjenten") rakk jeg å knipse en paraglider som gled ut fra toppen og svingte ut mot sjøen: Har en vemodig mistanke om at dette kan være siste vidde-tur i år, i hvert fall til fots - og det ble i så fall en fin avslutning på årets viddeturer 11
Populært innlegg Xperiment Skrevet 22. november 2015 Populært innlegg Skrevet 22. november 2015 (endret) I dag vi var i nærhet av Kongsberg. Dit kan gjøre med ski eller bruke apostlenes hester. I midtpunkt "Haus Sachsen" og gruve dammen. Vann i vannrenne frosset. Nå temperatur er nedsette til - 8 grader. Ski senter skyte på skibakke med kunst-snø. Natt farge er gull i Kongsberg... Endret 22. november 2015 av Xperiment 10
Populært innlegg Blackbrrd Skrevet 22. november 2015 Populært innlegg Skrevet 22. november 2015 (endret) Ble en tur til Hvalebykampen på Hadeland, 771 m.o.h. Hadde kjempeutsikt til Blefjell, Gaustadtoppen, Norefjell og endel andre fjell jeg ikke kan navnet på. Bildet er tatt sørover mot Roa på veien ned. En frisk tur i -8, men helt ok når jeg tok på meg det samme som jeg ville brukt på skitur. Måtte kjøre gjennom beryktede Viggadalen på vei til turstart, hvor det var -13, fem grader kaldere enn på resten av Hadeland. Endret 22. november 2015 av Blackbrrd 10
REs Skrevet 22. november 2015 Skrevet 22. november 2015 I dag ble det bare en tur, sammen med konemor, rundt store Stokkavann. Det var etter den første natten med minusgrader av betydning og vannpyttene på veien var bunnfrosset. Dagen var fin med kaldt klart vær og i øst var fjellene hvite av snø. Det gikk ikke så fort og selv om jeg hadde ryggsekk på ca. 14 kilo på ryggen så hadde jeg problemer med å få opp varmen. Om det var fordi jeg hadde for lite klær på eller fordi konemor ikke klarte å gå fortere vet jeg ikke, men det var en fin luftetur uansett. Fjellene i øst var hvite av snø. Håper vi får en fin og snørik vinter. 7
Populært innlegg Dag G - Evje Skrevet 25. november 2015 Populært innlegg Skrevet 25. november 2015 Gikk fra Bygland og heia heim til Evje i dag. Blir litt lurt av kartet på en slik tur. Veldig kupert og de 4 milene etter kartet blir nok fort endel ekstra kilometer i terrenget. Tåka nede i dalen lå tett som fann men oppe på heia skein sola og med null vind ble det en flott 10 timers tur for meg og Balder. Frosne myrer lettet føret og når høsten i tillegg har vært svært tørr er det bare en glede å vandre mellom fjell, vann og myrer i et urørt terreng. 12
+Walle Skrevet 26. november 2015 Skrevet 26. november 2015 Av en eller merkelig grunn å så har jeg gått glipp av "Hvor har du vært på tur i dag" tråden siden forumet ble oppgradert. Og godt er jo det, for det var jo en pen samling med bilder som hadde "samlet" seg opp. Keep'em coming 1
Populært innlegg Þróndeimr Skrevet 28. november 2015 Populært innlegg Skrevet 28. november 2015 Turen gikk til Nystugguhøa (1757m) på Dovre idag. Flott vær, mye is og endel overflatevann etter mildværet som tydeligvis har herjet høyt oppover igår. Varmt å fint å gå fra Kongsvold og opp til 1500m, derfra å opp ble det kaldt og endel vind. Rundt -10c på toppen. Sola står opp på Snøhetta Nystugguhøa nærmer seg Varden på Nystugguhøa Snøhetta med økende vind Rondane i sør 16
Populært innlegg Heriks Skrevet 28. november 2015 Populært innlegg Skrevet 28. november 2015 Det ble en liten tur på Vegglifjell i dag også ... 12
GBS Skrevet 29. november 2015 Skrevet 29. november 2015 Morgenturen i dag gikk til Dreiers minne, den lille koselig koia i Bymarka. Ganske glatt, men nesten snøfritt. Broddene lå i sekken, og var gode ha på hjemvei. Jeg hadde med litt fuglemat, og etter å ha fylt fuglekassene kom en ganske stor og sulten fugl. Jeg hadde aldri sett den før og hadde selvsagt ikke med kamera akkurat i dag. Men da jeg kom hjem, fant jeg den i fugleboka og det var en nøttekråke, antakelig den sibirske sorten som invaderte Trøndelag i 1995 og noen har tydeligvis slått seg ned her. Den hadde ganske langt nebb. Jeg har aldri sett den i Bymarka før, men da jeg googlet etter den oppdaget jeg jo at flere har sett den her. Koselig å se denne noe sjeldne fuglen, og den var ikke sky i det hele tatt. Den satt 4-5 meter fra meg og spiste opp all maten før den fløy sin vei, heldigvis var det mer mat i de andre fuglekassene til småfuglene som også var sultne. Et ekorn spiste det som falt på bakken, sålenge jeg satt helt stille tok hverken ekorn eller fugler noe notis av meg. Artig opplevelse! Bilde av nøttekråka lånt her 8
Gittiamo Skrevet 29. november 2015 Skrevet 29. november 2015 (endret) Dro til Uvdal for sesongåpning i bakken. Men styrtregn og varmegrader fredag kveld, og kuldegrader lørdag morgen, gjorde bakken beinhard. Og jeg har konvertert fra fjøl til ski så er rimelig rusten. Men vi fiksa åpningen av after ski'en om ikke annet. Så søndag morgen, etter to timer søvn, vandrer vi ut på tur ved Dagali. Ingen vet helt hva toppen heter, selv om mine venner bor der. Enten var det Skomakernuten eller Dritarsteinranden. Håper på det første. Det var veldig mye, og fryktelig rask, luft på toppen. Vi våknet opp da gitt. Helt herlig tur. Balsam for sjelen. Vil tilbake IMG_4358.mov En liten film som viser hvor mye frisk luft vi fikk. Endret 29. november 2015 av Gittiamo La inn tekst ved link til film. 9
Populært innlegg TarjeiSkrede Skrevet 29. november 2015 Populært innlegg Skrevet 29. november 2015 Sov meg over opprinnelig plan som trengte litt mer tilgjengelig tid til å kunne gjennomføres, så det ble en sporadisk tur ut i Nordmarka fra Sognsvann istedet. Om morgenen kunne jeg høre regn på vinduene, men når jeg kom meg avgårde var de grå skyene på retrett. I sør var det lys og siden jeg hadde tenkt meg i retning av Rishøgda tenkte jeg at å besøke Vettakollen ville være en bra rute dit. Ett godt valg, ikke det at jeg ikke har vært på Vettakollen før (skal man ha utsikt i Oslo, så er dette virkelig blant de beste stedene for det), men lyset under skyene gjorde ekstra ut av utsikten idag. Grunnen til at Rishøgda ligger på ruten min, det eneste planlaget elementet igrunn, er at det er en kjentmannspost der. Når Fridtjof Nansen var på sin ekspedisjon over Polhavet var det noen friluftsinteresserte gutter som bygget en hytte som de kalte for 'Polen' for å hedre Nansen. Hytta ble innviet julaften 1895 og nå er det ikke akkurat så mye igjen av den. Det er ingen polferd å gå videre til Skjennungsstua, selv om det er vått og til tider isete på stien dit. En god del besøkende på stua og. Jeg har sikkert nevnt det før, men den fineste skogsbilvei-traséen i Marka er og blir veien ned fra Skjennungen mot Ullevålseter. Så også idag, som før, og senere... Tar stien om Lynhytta ned mot Sognsvann og krysser over for å gå der skisporene tar en gjennom skogen siste strekket ned, unngår skogsbilveien ned. Bånntjern. Bånntjern, en tynn hinne av is har lagt seg nede i vannet. Utsikt fra Vettakollen. Sollys over Maridalen, utsikt fra Skjennungsåsen. Fra myren nedenfor Lynhytta ved Store Åklungen. 11
Anbefalte innlegg