Populært innlegg Heriks Skrevet 30. juli 2015 Populært innlegg Skrevet 30. juli 2015 Som alltid, når jeg er i Nore & Uvdal er ikke turen komplett før man har vært en tur på fjellet. Det blir som regel samme hver gang, men men. Først en tur på "toppen" det vil si litt ovenfor hyttefeltet i Killingdalen og Vegglifjell skisenter, akkurat like før det begynner å gå nedover til Skirvedalen i Telemark er det parkeringsplass. Ble bare en kort tur ut herfra i dag, bare opp for å se på utsikten i grunn, med 2 hunder som drar i hver sin retning både opp og ned og mange mørke skyer på himmelen var det ikke langtur som stod på programmet. Men det er fint utgangspunkt for turer, Daggrø ene vegen og Lufsjå andre vegen. Fine skyer, med en god del vann i ... Lur som jeg er hadde jeg utstyrt meg med regnklær, og det medførte at jeg fikk ta deler av turen to ganger for å finne igjen regnbuksa mi som lå igjen på stien ... mista den vel ved en av de anledningene jeg snurra rundt meg selv en tre fire ganger for å komme meg løs fra diverse hundebånd (tvillingkobbel er satt opp på innkjøpslista). Jeg hadde lagt buksa i lommen på regnjakka altså, jeg hadde den ikke på Jaja, jeg kom frem og tilbake og tilbake igjen uten å bli våt. Så, neste post på programmet når jeg er på fjellet i Nore er Dalsettjønn ... eneste vann av litt størrelse på "egen" eiendom. Det er satt ut ørret her en gang, men de tror jeg har rømt for jeg har aldri hørt om noen som har fått fisk der. Men når jeg tenker meg om har jeg vel sett det har vaka en gang, så kan vel hende det lurer en på bånn ... Den lever trygt for meg, jeg må bare bortom med kamera jeg. Vel tilbake i bilen tok regnet meg igjen ... Men gir jo ikke opp for det, ventet til det verste regnet gav seg så tok vi en liten spaser tur til ... oppover denne gang. Startet på turen opp mot Eidsfjell. De har laget lengre skogsbilvei siden forrige gang jeg gikk opp denne vegen så lett å gå, men bratt nok er det i grunn likevel. (Spesielt spennende nedover igjen, 2 hunder som drar i bratt nedoverbakke kan bli i overkant .. vi må nok trene litt på kommandoer som "sakte" "rolig" og "vent") Og takket være mitt potte tette, ikke-pustende regntøy var jeg kliss våt når jeg kom ned igjen .. fra innsiden. Det var dagens høyst bråbestemte tur, ingen planlegging .. ikke noe utstyr (tok ikke med sekk engang) og bilen rett i nærheten stort sett hele tiden .. men tilsammen ble det da noen kilometer på bena likevel. Kan jo ikke dra på ekspedisjon hver gang man skal ut døra 15
steingrd Skrevet 30. juli 2015 Skrevet 30. juli 2015 Kjapp kveldstur med sjuåringen og kompisen hans i en lokal bekk. Det kom en voldsom regnbyge så det ble dårlig med bilder men tre bekkerøyer på 30 minutter ble det da hvertfall 8
Populært innlegg Utendørs Skrevet 30. juli 2015 Populært innlegg Skrevet 30. juli 2015 Har vært på min første "lange" alenetur fra tirsdag til torsdag denne uka. Turen gikk opp fra E8 ved finskegrensa i Skibotndalen, langs Didnojohka og opp til Biedjojávri. Ett ganske stort vann, på ca 830 moh (startet på 410moh). Planen var å komme til Biedjojávri tirsdag, slå opp telt og sove, og fortsette videre innover fjellet på onsdag. Men da jeg våknet på onsdagen ristet det i teltet og regnet slo hardt ned. Ble en inne-dag, ganske kjedelig men hadde heldigvis med meg boka 12 turer med trøkk så hadde jo litt å gjøre, i det minste. Det regnet konstant gjennom hele dagen, og vinden var også relativt hard hele dagen. Torsdag hadde regnet roet seg, men vinden var øket. Tror teltet (Bergans Trysil 3) var helt på bristepunktet, men det holdt seg heldigvis. Gikk ned i 17 tiden, og bruke en time mindre ned enn opp. Ble vel halvannen mil med vandring totalt, ikke mye, men for en utrent kropp, med 23kg på ryggen, var det mer enn nok. Alt i alt, en litt mislykket tur, men fikk iallefall utført min lenge etterlengte alenetur, og jeg tror nok det kommer til å bli flere av de i årene fremover, selv om det er dørgende kjedelig å sitte alene i et telt i over ett døgn pga uvær. Men fikk jo testet det nye liggeunderlaget fra Mammut, som imponerte meg, og lærte også at jeg ikke trenger å ta med meg alt for mye mat Blir ny tur til uka om været blir bedre, men ikke alene da. Får hive med noen amatørbilder fra turen. 12
7homas Skrevet 31. juli 2015 Skrevet 31. juli 2015 ..... i Skibotndalen, langs Didnojohka og opp til Biedjojávri. Ett ganske stort vann, på ca 830 moh (startet på 410moh). ..... Har bodd i Finnmark så jeg vet at alt er relativt i nord, men ikke såpass.... Her nede kaller vi 420m høydeforskjell på vannet for en foss, men der oppe er det bare et litt bratt vann 1
HegeJohnsen Skrevet 31. juli 2015 Skrevet 31. juli 2015 Tur til Bårdsgardskamben (1150 moh). Toppen ligger mer eller mindre rett bak (og rett opp) her jeg bor i noen dager, så turen startet ikke herfra. Bårdsgarden derimot... det er et fint startsted for mange fine turer i Trollheimen. Jevn stigning mer eller mindre hele veien opp. Det kjentes godt i knærne på veien ned Og staver... som liksom skal være så fin avlastning. Spør du meg, så er de bare i veien. I stedet for å plassere to bein, kjennes det som å måtte plassere 4 bein. Det beste som kan sies om været er at det var variert. Det verste at det fjernet mye av utsikten som er noe av det vakreste jeg vet i hele verden på en godværsdag. https://stifinner.wordpress.com/2015/07/31/bardsgardskamben-1150-moh/ 7
Populært innlegg HegeJohnsen Skrevet 1. august 2015 Populært innlegg Skrevet 1. august 2015 Topptur til Høa (1188 moh). Gikk over Høa på returen og ned til Lontjønna. Returnerte derfra på T-merket sti mellom Storli og Kårvatn. To stk mennesker møtt på turen, så det er ikke akkurat køgåing her i Trollheimen (om man unngår Trekanten hvertfall). Feilberegna lengde og antall høydemetre mellom toppen på Høa og Lontjønna. Makan til mange mikroraviner som jeg måtte opp og ned.... Kneet ble lagt på is så fort jeg kom meg tilbake til leiligheten for å si det sånn. Men utsikten fra Høa på en godværsdag... det er verdt litt smerter altså. 11
Bakken1982 Skrevet 2. august 2015 Skrevet 2. august 2015 Legger denne linken her. Fyldigere turrapport fra vårt eventyr i Øvre Anarjokha nasjonalpark kommer senere http://www.altaposten.no/lokalt/nyheter/article11348708.ece 2
+virrma Skrevet 2. august 2015 Skrevet 2. august 2015 Vi har plukker sopp og blåbær på Romeriksåsen. Kort tur sammen med venner, og utbytte nok til en utmerket middag. 2
a_aa Skrevet 2. august 2015 Skrevet 2. august 2015 Rask tur opp til Skiftingspynten i Nærøy (376 moh) med utsikt nordover mot Leka - variabelt skydekke gjorde at sikten ikke gikk særlig lenger nordover i dag: Btw: Dette er jo et jubileumsinnlegg 100 stk gitt! 6
Populært innlegg +Bjarne H.S. Skrevet 3. august 2015 Populært innlegg Skrevet 3. august 2015 Kom ned fra Etnefjellene i går etter 6 dager der oppe. Snø og is over 7-800m gav ikke det beste fiskebettet. Neste år derimot bør det bli bra! 13
Dag G - Evje Skrevet 3. august 2015 Skrevet 3. august 2015 På tur med madammen i dag opp til den gamle heiegarden Skori i Bygland kommune. At fjellgeita mi lider av høydeskrekk kan jeg vel ikke påstå. Fra Skorfjellet går det 450 meter loddrett ned i fjorden. En flott dag i fint sommervær. 9
aamodt Skrevet 3. august 2015 Skrevet 3. august 2015 (endret) Ble toppturer i Lyngensalpene og en 5 dagers vandretur på Hardangervidda de siste 10 dagene. Flott vær i nord, men litt av alt på Hardangervidda. Mye snø for å være midt/seint i juli overalt. Utrolige bilder som alltid, hvilket kamera bruker du? Beklager at alt ble postet på nytt, visste ikke hvordan jeg kunne unngå det Endret 4. august 2015 av steingrd Fjernet dobbeltposting av bilder
Þróndeimr Skrevet 3. august 2015 Skrevet 3. august 2015 Utrolige bilder som alltid, hvilket kamera bruker du? Beklager at alt ble postet på nytt, visste ikke hvordan jeg kunne unngå det Takk, jeg bruker Nikon D800 med 12-24mm og 70-300mm objektiver. Lightroom og Photoshop som etterarbeidsprogrammer
belowyn Skrevet 4. august 2015 Skrevet 4. august 2015 Noen meter ovenfor Brekkekrysset kun for å teste myggnettingen. Mye bedre søvn uten irriterende insekter 6
Populært innlegg Kjellis Skrevet 4. august 2015 Populært innlegg Skrevet 4. august 2015 Topptur på ski til Alnestinden i går sammen med @kpl, med start fraTrollstigen. Måtte bære skiene i 10 minutter før det ble skiføre til topps opp på 1665 moh. Så nå er Augustskituren unnagjort, og med det har vi vært på skitur hver måned hittil i år. Så da spørs det om det kan bli en septembertur også.... 11
GBS Skrevet 4. august 2015 Skrevet 4. august 2015 Vi dro rett fra kjempekoselig bryllup lørdag kveld til hytta Kittanstu i Namdalseid. Kom fram til hytta kl 0300 natt til søndag. Kom hjem i dag etter flotte dager med det nydeligste sommervær! Vi hadde med ca 40 ørret hjem, det bet villig i Sørsandvatnet! 7
TormodiFuruskogen Skrevet 5. august 2015 Skrevet 5. august 2015 I går gikk turen til Øst-Finnmarks høyeste topp - Rastegaisa, 1066moh. Kjørte mandags ettermiddag til Levajok for overnatting på Fjellstua der i en kjempeflott hytte med samme navn som toppen. Tidlig oppe for frokost og klargjøring av kløv til hundene og sekk til oss tobeinte. Vi var tilsammen syv som skulle på tur med syv hunder med hvor tre av dem gikk med kløv. Turen startet helt nede ved E6 hvor vi parkerte i litt inni skogen - lettgått og fint på skogsvei til man kommer opp på 300moh og vanligvis kan se toppen.. Vi hadde litt regn og lavt skydekke så vi så ikke stort. Deretter følger man godt merket sti/atv vei videre opp i høyden til rundt 370moh før man dreier til høyre og starter på stigningen opp mot selve Rastegaisa. Stien går jevnt oppover til ca.700moh, her kunne man velge å gå videre på den vanlige ruta eller ta til høyre rett opp de ca.300 resterende høydemeterne. Vi valgte det siste og planla å gå ned den andre ruta som er mye slakere stigning. Det var mye vind, tåke og regn i lufta i det vi startet oppover. Mye løse masser og småstein så det gikk i et rolig tempo oppover med småpauser underveis. Ble fort kjølig i den sure vinden så det ble viktig å holde seg i bevegelse oppover. Siste henget ble vi klar over hva som ventet oss på toppen - kunne høre en buldrende lyd av vinden som kom over kanten og det var bare å stramme hetta godt for det ble en vindfull opplevelse de siste 50m oppover. Alle syv tobeinte og firbeinte kom seg opp - men vi tok oss hverken tid til noe særlig pause eller å skrive oss inn i boka som ligger i varden på toppen. Forsøkte å lete etter merkene ned den slake ruta - men fant ikke noen av de i tåka. Folkene nede på Fjellstua trodde de sikkert hadde blåst bort, enda det var kraftige stokker som var satt opp. Derfor måtte vi ta den bratte ruta ned igjen, forsåvidt like greit for da kom vi i le for den sterke vinden på andre siden av fjellet. Våte og kalde var vi fornøyd med å i det hele tatt ha kommet oss opp denne dagen og la ivei tilbake til en plass med le for å bytte klær og få oss litt mat. Vinden roet seg jo lenger ned vi kom og varmen kom tilbake i kroppen med tørre klær. Ble en lang dag på tur med ca. 900 høydemeter fra parkeringa og 30km t/r å gå. Var en sliten men fornøyd gjeng som satte seg i bilene med retning Tana for en hyggelig middag før nesen vendte hjemover til Pasvik. 3
a_aa Skrevet 5. august 2015 Skrevet 5. august 2015 Tur opp til Heilhornet (1058 moh) i Bindal i går, en flott dag - i dag er det regn og grått og dårlige mobilforhold, så bildene er kraftig komprimert før jeg lastet dem opp Utsikten nordover var fin denne gang, her er både Vega, Ylvingen og Torghatten å se over nabofjellet Lesshornet - og helt i horisontdisen er en skygge som jeg tror er Lovund, og et stykke til høyre for den skimtes noen av de Syv søstre, mener jeg: På nordsiden lå det litt snø helt opp i ruten mot slutten: Utsikten sørvestover, med Austra og Leka badet i solen: 8
Populært innlegg Dag G - Evje Skrevet 5. august 2015 Populært innlegg Skrevet 5. august 2015 Hadde med 3 voksne damer på tur til Draumarnuten - 710 moh i dag. De 500 høydemeterene opp fra Bygland sentrum gikk som en lek. Mens praten gikk for fullt mellom veninnene la jeg på sprang opp på Lyseheia. Fikk plukka 5 topper mellom 770 og 830 meter som fyll i toppboka. I tillegg rappet jeg med meg et par liter modne multer. Da jeg kom tilbake på Drøymarnuten gikk praten fortsatt for fullt. Ja de hadde nesten ikke merket at jeg hadde vært borte et par timer... 11
+Miamaria Skrevet 7. august 2015 Skrevet 7. august 2015 Ja, det er jo ikke i dag men sist onsdag, ting skjer ikke helt umiddelbart her. Men da var vi en gjeng på tur med padleklubben. Mange ferskinger med og det er jo bra, men da blir det gjerne også en kort tur. Kort, men særdeles trivelig, og i flotte farger og omgivelser. Legger ved en smakebit her, så finnes resten som vanlig i bloggen – HER. 5
Rolf_E Skrevet 8. august 2015 Skrevet 8. august 2015 En tur ut for at kompis skulle få testa hengekøye. Knallvær ute nå . Fant desverre flere engangsgriller og en del søppel så ble ryddetur også. Og ja, den gule hang over den steinhaugen . 8
Populært innlegg Dag G - Evje Skrevet 8. august 2015 Populært innlegg Skrevet 8. august 2015 Bikkja fikk sin første topptur i dag i en alder av 3 og 1/2 måned. Turmålet var Søtefjell 965 moh i Setesdal Austhei. 5 timer tok det i krevende terreng. 18 000 steg på måleren min. Sikkert 50 000 på den lille 4-trekkeren. Joda det tegner til å bli en god turkammerat. 13
Trine RS Skrevet 8. august 2015 Skrevet 8. august 2015 Blåbærtur rundt Nordmyra på mandag, tur rundt Skjellbreia med kafferast på Grønlia tirsdag. Tur til Galdhøpiggen med 15 åringen torsdag. Reneste koseturen å gå i kø hele veien, kunne ikke klage på tempoet I morgen venter Vassfjellet med samme 15 åring, sammen med pølser og engangsgrill.... 3
HegeJohnsen Skrevet 8. august 2015 Skrevet 8. august 2015 Kneet mitt satte ikke pris på turene i Storlidalen i forrige uke, så nå består turlivet av småturer rundt hytta. Blir så lei..... Vil på ordentlige turer!! 7
Anbefalte innlegg