Populært innlegg +Bjarne H.S. Skrevet 21. juli 2015 Populært innlegg Skrevet 21. juli 2015 Ute igjen fra herlige, men vinterlige Børgefjell. Kurt hentet meg ved Storelva klokka to i dag. Det ble åtte dager der inne. Litt amputert, men dog en fin tur. 11
REs Skrevet 21. juli 2015 Skrevet 21. juli 2015 I dag har jeg bare kjørt bil fra Danmark og hjem. Vi startet ca. kl. 11:00 og var hjemme 23:30 Med et stopp på Bilka i Danmark var dette den siste fellesaktiviteten for meg og min familie. Nå er det bare værmeldingen som avgjør når og hvor far tar ut på en ordentlig egotripp. Er det noen som har en oppdatert førerapport fra Hunnedalen - Sirdalen - Njardarheim etc. Jeg mener å ha hørt eller lest at det fremdeles er en del snø som ikke har smeltet enda. 1
Hulderjenta Skrevet 22. juli 2015 Skrevet 22. juli 2015 Kveldstur etter jobb og middag på mandagskvelden - Høgsætervola 509 moh. Jeg tok med mannen og knytta minstejenta på ryggen, og fikk en fin tur i oppholdsvær og til og med gløtt av sol. God sikt på toppen mot både Skarvan den ene veien, og Levanger den andre veien. Noe myr/vått og sauer (mye bæsj), men det gikk greit. 5
Trine RS Skrevet 22. juli 2015 Skrevet 22. juli 2015 Turfølget geleidet meg glatt inn til den hytta i Bymarka som mange strever med å finne; Schølberghytta eller Bergshytta, navnet strides de lærde om. Var litt rart å bli dratt tilbake i en tid hvor enten en jugoslav eller en tysk desertør bygde, levde og skjulte seg i den hytta. NOE gjørmete på vei dit, så bikkja fikk heloverhaling etter hjemkomst. Men for å tenke positivt var regnet som kom i forkant og litt underveis bra, for da holdt de f......fluene seg unna. Fin liten tur, fin kveld 3
JohnB Skrevet 23. juli 2015 Skrevet 23. juli 2015 Her er bilde av den hytta omtalte hytta Schølberghytta, Bergshytta eller som det sto skrevet kanskje Arstadhytta 3
Dag G - Evje Skrevet 23. juli 2015 Skrevet 23. juli 2015 Tur inn til Rislefossen. Min favorittbadeplass. Her har ingen druknet. 8
REJOHN Skrevet 24. juli 2015 Skrevet 24. juli 2015 I dag har jeg bare kjørt bil fra Danmark og hjem. Vi startet ca. kl. 11:00 og var hjemme 23:30 Med et stopp på Bilka i Danmark var dette den siste fellesaktiviteten for meg og min familie. Nå er det bare værmeldingen som avgjør når og hvor far tar ut på en ordentlig egotripp. Er det noen som har en oppdatert førerapport fra Hunnedalen - Sirdalen - Njardarheim etc. Jeg mener å ha hørt eller lest at det fremdeles er en del snø som ikke har smeltet enda. Jeg kom ned fra Blåfjellenden i går. Det er fortsatt snø, men i fenner. Det er folk som har gått de fleste rutene inn til Blåfjellenden, både unge og gamle. Oppgi høyden ligger fenne som om det fortsatt var i begynnelsen av juli. Elver og bekker er fortsatt flomstore, men det er ikke så mye vann at det gir problemer. De er omtrent så store som de pleier å være etter noen dagers regn. Rundt Taumevann og Grautheller er det bart. Det er helt greit å gå opp til Storevatn. Det er brøytet inn til Øvre Moen, men det må bety at det fortsatt er en del snø i det området, selv om Stranddalen har åpnet. 4
LeneG Skrevet 24. juli 2015 Skrevet 24. juli 2015 Onsdag testa vi turkonsept for Vestferd. Padling frå Sæbø - Skår (Hjørundfjorden). Fottur til Skårasætra og Skåranakken (609 moh). Flott tur på ein eigentleg grå og guffen dag. Det er betre med magisk lys under skydekket enn å gå på dei høgaste toppane i skodda! Sunnmøre leverer - alltid! http://lenesintur.blogspot.no/2015/07/hjrundfjorden-og-skaranakken-609-moh.html 8
aamodt Skrevet 24. juli 2015 Skrevet 24. juli 2015 Vi var en liten gjeng som tok turen inn til Tjønndalen i Setesdal. 400m stigning di første 3km, ble en hard start på en fin tur 6
Populært innlegg Geir68 Skrevet 24. juli 2015 Populært innlegg Skrevet 24. juli 2015 Undertegnede og en kollega fikk endelig gjennomført sykkelturen vi har planlagt lenge: Vi tok Krossobanen opp fra Rjukan og syklet grusveien til Kalhovd hvor vi overnattet, som hundrevis av andre gjør igjennom sesongen. Det var min første natt på en DNT hytte, etter noen hundre netter i telt. Neste dag var det overfylt båt fra Synken til Mårbu, hvor vi fikk spørrende blikk fra medpassasjerer når vi stroppet syklene til overbygningen. Vi tok kun en kaffikopp på hytta og snakket litt med hytteverten før vi begynte på stigningen opp mot Olavarden østover. Med utsikt over Mår: Vi hadde lest en treningsblogg av en kar som hadde hatt årets stisyklingstur/retur mellom Imingfjell og Mårbu, og planla å kopiere ruten hans. Vi antok han hadde fulgt den T-merkede stien, men tok grundig feil. Nedover Afdalen bannet og sloss vi oss igjennom steinrøyser og vierkratt og sleit med å holde 2 Km/t. Endelig smeltet T-stien sammen med traktorveien vi skulle valgt og vi fikk øye på Imingfjell 14km unna i enden av Sønstevann. Kaldt øl i enden av dette vannet: Vi ankom Fjellstua 9 1/2 timer etter vi forlot Kalhovd. Hytteverten på Imingfjell Fjellstue vartet opp med to fantastiske speketallerkener før vi overnattet på Annekset og brukte siste dagen på de 70km nedover Tessungdalen for å hente bilen i Rjukan. Vi kommer igjen.. 11
Populært innlegg Snutemor Skrevet 25. juli 2015 Populært innlegg Skrevet 25. juli 2015 Kantarellene hilser og sier at de liker været i år mye bedre enn tropesommeren 2014. Og med magen full av smørstekt kantarell og dessertmagen enda fullere av blåbær med fløte husker jeg litt bedre hvorfor jeg ikke bor i det forunderlige landet Syden der det alltid er sommer. 12
HegeJohnsen Skrevet 25. juli 2015 Skrevet 25. juli 2015 Tur opp på Novola (960 moh) etter å ha gitt terrassen på hytta strøk nr. 2 med beis. Spent på knærne, men de taklet både opp- og nedtur relativt greit. En ordentlig opptur etter nedturen forrige søndag. Dyreliv: En enslig rype rett under toppen og en hel skokk med ryper (voksne og barn) halvveis hjemme. Ungene var nå flyvedyktige. https://stifinner.wordpress.com/2015/07/25/topptur-og-opptur/ Utsikt mot Sylan fra toppen. 6
REs Skrevet 26. juli 2015 Skrevet 26. juli 2015 Jeg kom ned fra Blåfjellenden i går. Det er fortsatt snø, men i fenner. Det er folk som har gått de fleste rutene inn til Blåfjellenden, både unge og gamle. Oppgi høyden ligger fenne som om det fortsatt var i begynnelsen av juli. Elver og bekker er fortsatt flomstore, men det er ikke så mye vann at det gir problemer. De er omtrent så store som de pleier å være etter noen dagers regn. Rundt Taumevann og Grautheller er det bart. Det er helt greit å gå opp til Storevatn. Det er brøytet inn til Øvre Moen, men det må bety at det fortsatt er en del snø i det området, selv om Stranddalen har åpnet. Det var godt å høre at det er farbart uten ski. (Det er vel denne globale oppvarmingen som har skylda for dette også.) Jeg hadde tenkt å prøve en gang til der jeg gikk meg vill i høst og måtte sove ute. Jeg må vel regne med noe snø på Stutaheia også. Ellers hadde jeg tenkt meg en tur med telt og fiskestang inn til Stakken, Nilsebu og kanskje en tur fra Nilsebu og opp i Storådalen. Jeg synes alltid at det ser litt fristende ut å fiske i Storhiller vatnet og Stakkavatnet, men helst i elva mellom dem. Storådalen har jeg bare gått en gang fra Eidavatn til Nilsebu og siden den gang har jeg håpet på at jeg skulle få tid til å dra tilbake med fiskestanga en gang. 2
REJOHN Skrevet 26. juli 2015 Skrevet 26. juli 2015 Det var godt å høre at det er farbart uten ski. (Det er vel denne globale oppvarmingen som har skylda for dette også.) Jeg hadde tenkt å prøve en gang til der jeg gikk meg vill i høst og måtte sove ute. Jeg må vel regne med noe snø på Stutaheia også. Ellers hadde jeg tenkt meg en tur med telt og fiskestang inn til Stakken, Nilsebu og kanskje en tur fra Nilsebu og opp i Storådalen. Jeg synes alltid at det ser litt fristende ut å fiske i Storhiller vatnet og Stakkavatnet, men helst i elva mellom dem. Storådalen har jeg bare gått en gang fra Eidavatn til Nilsebu og siden den gang har jeg håpet på at jeg skulle få tid til å dra tilbake med fiskestanga en gang. Jeg gikk til Sandvatn i går, og kikket så vidt oppover bakkene mot Stutaheia, Det var fortsatt mye snø, i fennene. Nede på 900 vannet (litla Sandvatn) lå det rester av is, og det kan ikke være svært lenge siden isen forsvant. Nilsebu, Stakken og Storådalen ligger en del lavere enn 900moh, så jeg tror deter nok så bart her. Ned fra Heiafjellet til Nilsebu, ligger nok den vanlige fonna. Og den ligger antakelig langt ned også. 1
Populært innlegg aleks Skrevet 26. juli 2015 Populært innlegg Skrevet 26. juli 2015 Nettopp kommet hjem etter en uke (ikke på fjellet, men det er jo fjell der òg) på en plass som heter Roligheten, like ved Åna-Sira, som er like ved Flekkefjord. Gikk en "topptur" som bringer en 200 meter over havet og som gir en fantastisk utsikt over den lille, idylliske plassen, samt havet som ruver i bakgrunnen. 16
SteinarL Skrevet 27. juli 2015 Skrevet 27. juli 2015 Helge-ekspedisjon til nabokommunen Vefsn, med bla tur til Øyfjellvarden, Mosyjønna og Finnhaugen. Drøy 3 mil tilsammen. 6
LeneG Skrevet 27. juli 2015 Skrevet 27. juli 2015 I veka var vi på leit etter Dollsteinhola på Sandøy på Sunnmøre. Ein veldig fin tur, og kombinasjon av padling/gåing. Grotter fann vi i fleng. Det er likevel ikkje alltid slik som ein trur... Nydeleg plass i havgapet. Grottekunst Meir om turen og fleire bilde på bloggen: http://lenesintur.blogspot.no/2015/07/sommar-pa-sandsya.html 6
frokenanja Skrevet 27. juli 2015 Skrevet 27. juli 2015 I helgen padlet jeg og ei venninne kajakk på Lysefjorden Flotte fjell og en fin tur! Dag 1 ble det 30 km padling, dag 2 gikk vi Flørlitrappa (anbefales sterkt i kombinasjon med en svipp innom museet på Flørli) og padla gjenstående 12 km. Dag 3 gikk vi til Kjerag og tok turistferja tilbake til utgangspunktet. Den kunne by på historier fra området, jettegryter og svømmerne sel. Dag 4 tok vi turen (sammen med alt for mange andre) til Preikestolen. Konklusjonen er at det er vanvittig flotte fjell rundt Lysefjorden, men at jeg vil anbefale å reise dit utenom fellesferien - med mindre man er veldig glad i folksomme fjell 9
Populært innlegg Þróndeimr Skrevet 28. juli 2015 Populært innlegg Skrevet 28. juli 2015 Ble toppturer i Lyngensalpene og en 5 dagers vandretur på Hardangervidda de siste 10 dagene. Flott vær i nord, men litt av alt på Hardangervidda. Mye snø for å være midt/seint i juli overalt. Tinnhølen - Sandhaug - Lågaros - Rauhelleren - Tinnhølen (89km totalt) på Hardangervidda. Bål på gang, undertegnede til høyre. Utforsking av steiner å øyer på Laken Greit å stikke innom ei hytte å senke skuldrene! Så ble det en topptur til Kristianstinden (1324m) i Lyngen. En tur som var mer krevende både i tid å fysisk enn antatt. Mye fin klyving av alle vanskelighetsgrader, men mye løse steinmasser og bergmasser. Passe luftig å utsatt, noe som jeg likte godt. Dessverre mista jeg bildene fra siste del av turen pluss de jeg tok etter denne toppturen. Holmbukttinden (1666m) til venstre og Kristianstinden (1324m) til høyre. Mye erosjon ved startet av turen Noe godt hører med! Ble også en kort gåtur til en lett liten topp på Holmevassfjellet. Flott utsikt til Piggtinden herfra. 26
7homas Skrevet 28. juli 2015 Skrevet 28. juli 2015 ...... En mengde sjukt fine bilder som vanlig ...... Du må gjerne kjøre skikkelige turrapporter når det er såpass turer og så mange fantastiske bilder ! 5
Trine RS Skrevet 28. juli 2015 Skrevet 28. juli 2015 Ikke no langtur, men kjøttkakene smakte mye bedre på en benk utenfor Elgsethytta enn hjemme 3
Þróndeimr Skrevet 29. juli 2015 Skrevet 29. juli 2015 Du må gjerne kjøre skikkelige turrapporter når det er såpass turer og så mange fantastiske bilder ! Skal prøve å få gjort det litt oftere, godt å høre etterspørsel 4
Populært innlegg Tessatroll Skrevet 30. juli 2015 Populært innlegg Skrevet 30. juli 2015 Sukk hjarte for ein sommar! Kvar skal ein starte? Nesten tre veker med familie på Svalbard, 12 dagar på Prins Karls Forland, ei herlegheit av ei arktisk perle. Fine padleturar og toppturar her heime på Sunnmøre, eg veit mest ikkje å fordøye det. Nokre biledlege smakebitar, trur bloggane kjem ein gong i November 13
HegeJohnsen Skrevet 30. juli 2015 Skrevet 30. juli 2015 Tur langs stien mot Innerdalen fra Storli. Jeg avsluttet ved sørenden av Tovatna og tok grusveien ned igjen. 10 grader, litt vind og lavt skydekke. Alle de flotte fjellene skjulte seg derfor i skyene. 3
Miamaria Skrevet 30. juli 2015 Skrevet 30. juli 2015 Ikke i dag, men i går var jeg i Hokkabogen. 8 stykker var vi på tur, det er ikke verst på en vanlig onsdagspadling. Jeg som ikke synes noe om disse ti på topp-greiene leder nå an i 10 på skjæret... Men det er fordi 1. jeg er i komité og må jo da gå foran, og 2. jeg har utfordret folk med at jeg lager sjokoladefondant til de som klarer å samle flere enn meg. Og det blir jo et helsikes styr om det blir for mange. Fin tur var det dessuten også. 5
Anbefalte innlegg