Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 16. mai 2015 Forfatter Populært innlegg Skrevet 16. mai 2015 Sitt å ser at regnet kjem som bestilt til i morgen man ser Vega . Syv søstre. Poster on the fly 10
Populært innlegg Norheim Skrevet 17. mai 2015 Populært innlegg Skrevet 17. mai 2015 MIn første post her På Røros så har vi hatt snø, sludd, sol og regn, men 17 mai er og blir best i fjellet. Enkel tur opp til Skåkåsfjellet via Mølmannsdalen med toddy på termosen og brunost på skiva. 10
REs Skrevet 18. mai 2015 Skrevet 18. mai 2015 Nå kan det tenkes at jeg er uten jobb igjen en gang i løpet av uka. Endelig rapport leveres i løpet av denne uka og hvis jeg da skulle være uten ny jobb en stund fremover så hadde det vert fint med en tur i fjellet. Kanskje REJOHN vet noe om føret og isforholdene innover mot Blåfjellenden.
REJOHN Skrevet 18. mai 2015 Skrevet 18. mai 2015 Nå kan det tenkes at jeg er uten jobb igjen en gang i løpet av uka. Endelig rapport leveres i løpet av denne uka og hvis jeg da skulle være uten ny jobb en stund fremover så hadde det vert fint med en tur i fjellet. Kanskje REJOHN vet noe om føret og isforholdene innover mot Blåfjellenden. Beklager, men jeg har for tiden problemer med en bakfot, og har fått forbud mot turer og trening så jeg har ikke noen førstehåndskjennskap til forholdene, men... @Erik Haaland har lagt inn bilder fra en tur til Frafjordhatten, og de viser fortsatt en del snø innover. http://www.fjellforum.no/topic/35869-frafjordhatten-rundt-800-høydemeter-med-glede/?hl=frafjordhatten Web kamera i Hunnedalen viser også at det fortsatt er snødekke helt nede i Hunnedalen - skiføre oppe. I følge noen som hadde vært på skitur i helga, var de nederste vannene ikke lengre sikre.
Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 19. mai 2015 Forfatter Populært innlegg Skrevet 19. mai 2015 Sitt på toppen av Trælneshatten og ser ned på Torghatten. Turen gikk i bar overkropp - der våres. Selfien viser nok at jeg trenger en selfiestang. I går kveld var jeg en tur på Torghatten. Fint der og 15
Mr Lynx Skrevet 20. mai 2015 Skrevet 20. mai 2015 Tur til Kvitfjellhytta i Stjørdal 15-16 mai. Gikk opp fra Tverrsona. Flekkvis noe snø siste 500 m, ellers bart og fint. 6
Populært innlegg anderskristensen Skrevet 20. mai 2015 Populært innlegg Skrevet 20. mai 2015 Nærturen kan ofte by på akkurat like mange inntrykk for sjela som den ambisiøse tindebestigning og den utmattende ekspidisjon. Å ta med sine aller kjæreste nedi fjæresteinan, fyre opp et kaffibål og la kaffilars putre Om kapp med papannekaketakka, gir meg vel så mykkje som alle andre tura. Her fra Beachen i Ørstavik, komfortsona og en halv. 10
Friluftsnoob Skrevet 21. mai 2015 Skrevet 21. mai 2015 Nærturen kan ofte by på akkurat like mange inntrykk for sjela som den ambisiøse tindebestigning og den utmattende ekspidisjon. Å ta med sine aller kjæreste nedi fjæresteinan, fyre opp et kaffibål og la kaffilars putre Om kapp med papannekaketakka, gir meg vel så mykkje som alle andre tura. Her fra Beachen i Ørstavik, komfortsona og en halv. post-16145-0-62088200-1432152011.jpg post-16145-0-08829200-1432152086.jpg Helt enig
Populært innlegg 7homas Skrevet 21. mai 2015 Populært innlegg Skrevet 21. mai 2015 Søndre Jeløy i går. Solen prøvde, men sterk vind fra sør, rett inn Oslofjorden, som hadde bygget seg opp fra langt nede i flate kanalstrøk et sted, vant dette slaget og temperaturen var på lunkne 13-14 grader. Perfekt for å teste litt utstyr på min vei; et par tynne "lettvektsbukser" fra Stormberg og en lett vindjakke fra Norrøna. Foto: oslofjorden.com Kyststien strekker seg langs hele kysten fra et stykke ned i Sverige til Akershus (og videre), jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har vandret disse stiene ute på søndre Jeløy nå siden jeg flyttet ned hit høsten 2013, men det begynner å bli noen timer. Hvorfor de to personene på kyststi-illustrasjonen har så (på et tidspunkt) tidsriktige frisyrer er et mysterium, men at det må være sløsing med kommunale midler å bytte skilt så ofte fremstår som åpenbart. Det er ikke veldig spennende å gå her lenger, men jeg blir alikevel blass i blikket (bergtatt er litt for sterkt uttrykk) på nesten hver eneste tur, spesielt når sola speiler seg i fjorden. Underlaget er stort sett fint opparbeidet sti, men et par kilometer er på strand For det meste stein, men noe hardpakket sand nederst mot vannet innimellom. Sør-sørvest. Aasgårdstrand og Bastø midt i bildet. Holder man seg på vestsiden møte man sjelden folk selv om område i umiddelbar nærhet til Alby i helger og fridager, er verre enn Karl Johansgate på 17. mai. På en normal tirsdag litt etter midten av mai var jeg stort sett alene hele turen. Nordvest mot Drammensfjorden. Gullholmen i venstre billedkant. Bak sivet skimter man såvidt Horten og Bastø Dette partiet er bare et par hunder meter langt, men det slår meg alltid hvor fint og fredfullt det er. Fjorden ute til høyre, ca 15 meter unna. Buksa var helt perfekt. I forholdsvis rask gange var den akkurat passe tykk i 14 grader og vind. Kommer til å passe perfekt til sommerens turer tipper jeg. Jakka tok jeg bare på da jeg stoppet for å legge på litt sportsteip på venstre hæl. Den er fantastisk. Vanskelig å beskrive hvor effektivt den fjerner all antydning til vind (effekt på kroppen, ikke selve vinden ) Vinden som kom uhindret nede fra Amsterdam-traktene rakk å bygge seg opp før den traff Jeløya. Bastøfergene er det vanskelig å unngå da de har avgang fra Moss og Horten samtidig 2-3 ganger i timen og er alltid å se og høre om man retter blikket mot fjorden.....scooter på fjellet..... Etter et par timer og 10km var dagens tur over. Deilig å røre på seg som vanlig. Får passe på å gjøre det mens man enda har anledning. De sier til og med at det antakelig er direkte sunt og bra for helse på lang sikt. 13
Adelheid Skrevet 22. mai 2015 Skrevet 22. mai 2015 På tur på Tjøme i dag. Mye vind og sjø i dag så passet bra med en tur til den italienske porten! Hvorfor den blir kaldt den italienske porten vet jeg ikke ? 7
Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 23. mai 2015 Forfatter Populært innlegg Skrevet 23. mai 2015 En snartur opp til vannverksdammen som ligger oppe ved Nedre Sæterstivatnet - ved ca 250 moh. Den gamle stien er fin å gå opp her - og det er veldg motiverende for en liten aspirerende fjellgutt å komme seg opp de litt småbratte partiene. Dette er en gammel sti - delvis steinlagt i forbindelse med at vannverksdammen ble bygd på 60-70 tallet. Det høljer ned og det er skikkelig ufyselig. En svart regnbyge ligger uti havet og vi hører ulet fra vinden oppi fjellet fra parkeringsplassen - som er nede ved en bilcrossbane. Det er sjelden vi to er på tur alene uten lillesøstra - og det er helt tydelig at gutten på 6 er i veldig god form og kan gå hardt på om han vil og år anledning slik som i dag. Vinden gjør sitt beste for å slite oss ned,. - og vi bestemmer oss for å snu og gå tilbake og ned mer i le av skogen. Litt småklyving så er vi nede igjen 10
Populært innlegg frikken Skrevet 23. mai 2015 Populært innlegg Skrevet 23. mai 2015 Hei jeg heter Christina og ønsker alle turglade barn en riktig god turpinse 15
Populært innlegg Lars J Skrevet 23. mai 2015 Populært innlegg Skrevet 23. mai 2015 Kjørte til Mylla og gikk en rundtur via Ålsjøen, Kollern (bildet), Kalvedalen, Tverrsjøen, Ølja, Trantjernet og tilbake. Fikk til og med dyppet mine bare føtter i Ølja litt mens vannet kokte og sokkene lå til soltørking på benken. En strålende dag... Fortsatt noen snørester på stien på utvalgte steder - i hovedsak på nordsiden siste stykket før Kollern-toppen, og noe hardpakket snø på skogsveien på sørsiden av selve Mylla (som var helt uproblematisk). Syns jeg så bølger i vannskorpa av fisk på den første (og minste) av Kollernpyttene. Noen som vet hvilken art man kan få på kroken der? Utrolig at det er fisk i så små tjern. Turen skulle egentlig vært en tredagers mars fra Grua til Sognsvann, men jeg fant ut jeg ikke hadde forstått noe som helst av lettpakking ennå, og yr.no var plutselig blitt så negativ til om en 3-dags-tur var så smart. Så da pakket jeg over i en mindre sekk og utnyttet den dagen som de fleste var enige om at skulle bli topp... 10
Populært innlegg Salthaugen Skrevet 24. mai 2015 Populært innlegg Skrevet 24. mai 2015 Padla rundt i Oggevann og Rettåna med packraft og ei flakse gammeldansk fra torsdag til søndag. Bra fiske, tørrflue-forhold 12
Populært innlegg +ost Skrevet 24. mai 2015 Populært innlegg Skrevet 24. mai 2015 Første natt i skogen med hele familien. Jentene og kona i telt, og jeg og guttungen under åpen himmel. Alt bra, bortsett fra meg som frøs ræva av meg i natt... 10
Hege P. Skrevet 24. mai 2015 Skrevet 24. mai 2015 Ikke tur i dag, men i går. Ettermiddagstur i mitt nærområde. Her er det bare å ta for seg! En ting jeg synes er litt snodig er at jeg nesten aldri møter andre turgåere. Ungdom er totalt fraværende. Kanskje de er hjemme og mekker på firhjulingen sin? 6
HegeJohnsen Skrevet 24. mai 2015 Skrevet 24. mai 2015 Tur i fjellområdet bakom hytta. Konstaterer at kneet stadig blir bedre 7
Populært innlegg RoyN Skrevet 24. mai 2015 Populært innlegg Skrevet 24. mai 2015 Gjorde en slags remake inspirert av fjorårets fjellforumtur gjennom Nordmarka fra Grua. Med overnatting i nærheten av Kikut: Erfarte vel at jeg skal gå for helt vanntett fottøy på neste tur. Og ikke typen "pustende". Veldig mange grantrær rikere, og ikke minst syklende kvinner og menn i fargerike trikoter 10
TerjePerje Skrevet 24. mai 2015 Skrevet 24. mai 2015 Brungmarka i vårpussen. Gikk en herlig tur via Sikatjønna, Turtjønna og Storavatnet inn til Damtjønna sammen med broderen. Fluestengene var med og det VAKET!!! Løvet var litt utsprunget og været ble etterhvert riktig så fint. Ved tjerna var de første døgnfluene i lufta og noen kom seilende som små seilskip på overflaten. Det ble fire prikkefanter som fikk lov til å gli tilbake i eget element. Så deilig at sommeren endelig er på vei, naturen våkner av dvalen, fuglene synger, ørreten vaker og humla suser. Det er til å bli toillat av 4
Heriks Skrevet 25. mai 2015 Skrevet 25. mai 2015 Hovinfjellet i Ullensaker Skal man ut for å nyte naturens fred og ro, dra et annet sted. Nå trenger man vel ikke være rakettforsker for å skjønne at et turområde som ligger kliss oppi landets hovedflyplass, E6 og toglinja mellom Oslo og Eidsvoll ikke akkurat er støyfritt, men det er rimelig konstant bakgrunnsstøy der. Ikke det mest spennende turterrenget, men lettgått om ikke annet Det er grusvei hele veien, omtrent rullestolvennlig (hvis man kommer seg gjennom bommen), eller man kan ta "Høydestien" Det er i alle fall en sti (ganske våt sådan). På toppen er det laget gapahuk og bålplass. Utsikt over et svært hogstfelt. Ingen stor eller krevende tur, men ble da litt frisk luft i dag også. Det skal visstnok være bra med både vilt, bær og sopp i området. Så ut som det kan bli et bra blåbærår om vekstforholdene slår til. Av dyreliv var det kun en stålorm som ville vise seg frem i dag. 9
Populært innlegg Dag G - Evje Skrevet 25. mai 2015 Populært innlegg Skrevet 25. mai 2015 Det ble en flott dag på Nedre Setesdal Austhei. På sykkel på forskjellige skogsveier. Noen kilometer med bæring ble det mellom veiene i det flotte sommerværet. 70 km viste GPS'en og noen stopp ved fiskevann ble det tid til. Ingen storfangst men katten maler fornøyd nå. 11
Populært innlegg TarjeiSkrede Skrevet 25. mai 2015 Populært innlegg Skrevet 25. mai 2015 Brukte noen av dagene i denne såkalte Pinsen til å ta noen kjentmannsposter. Lørdag dro jeg til en av turområdene utenfor hovedstaden som jeg har vært minst i, Kjekstadmarka. Denne marka er en god del mindre enn de mer kjente rundt Oslo, og mer lettgått. Startet turen fra togstasjonen i Lier, hvorpå heftet tok meg til fire taubanelodd som ligger i åsen ovenfor Lier st., disse ble brukt til å holde bærevaieren stram for taubanen som fraktet kalkstein fra bruddene ved Gjellebekk ned til Gullaug; til en nesten igjengrodd gruve ved Nordvollen; og til et lass med gamle og spesielle takstein fra Spikkestad Teglværk som av alle ting ligger strødd rundt midt ute i skogen. Endte turen gående ved siden av folk som prøvde å slå små hvite baller nedi et lite hull. Gruve som gror igjen ved Nordvollen. Midt ute i skauen mellom to myrer ligger det en haug med takstein. Utsikt fra nederst på Haukeliåsen. Den andre Pinsedagen ble det en surretur inn i en annen liten mark, Lillomarka. Her var målet Røverkollen, åsted for fordums varder, og som nok folk flest forbinder med et kommunikasjonstårn. Det er relativ god utsikt ved siden av tårnet, men et ventilasjonsanlegg rett ved siden av er det mulig å klatre opp i for å få enda bedre utsikt over Lillomarka og nord for den. Mot Steinbruvannet går blåstien opp gjennom et lite gap i åsen. Utsikt over Lillomarka fra ventilasjonsanlegget på Røverkollen. 11
Populært innlegg martin.m Skrevet 26. mai 2015 Populært innlegg Skrevet 26. mai 2015 Dagens tur har vært på Hedemarksvidda, nærmere bestemt fra Gåsbu - Lageråkvisla - Stenfjellhytta - Appelsinhaugen og ned til Gåsbu via Brummundvegen (Rondanestiien). Brummundvegen kunne fint ha byttet navn til Brummundbekken nå for tiden. Turen ble på noe over 11 km. Med på turen var Ulu, en Alaskan Husky jeg pådro meg da jeg jobbet som handler og guide i vintersesongen, et supert turfølge Vi skal nok få mange fine turer framover. 15
Anbefalte innlegg