Trine RS Skrevet 30. august 2014 Skrevet 30. august 2014 Idag har jeg sett Besseggen i tåke, og snudd og dratt hjem..... Men på torsdag feiga jeg glatt ut det siste stykket før toppen på Store Austabotntind, og igår satt jeg på Veslepiggen og så alle som kom ned fra Galdhøpiggen, som perler på en snor over breen. Tenkte jeg faktisk skulle skrive en turrapport denne gangen.......imorra kanskje For turen var flott nemlig! 3
Chris B. Skrevet 30. august 2014 Skrevet 30. august 2014 I dag gikk turen til Storerikvollen i Tydal. Flott vær var det og 1
Stonis Skrevet 30. august 2014 Skrevet 30. august 2014 Bestemte meg for nok en tur i Jotunheimen, denne gangen skulle Skardstinden bestigast. Sto opp kl 4.30 og komt i bilen 5.30. Fremme ved Geitesetra i Leirdalen ca 7.30 og la i vei.Litt skeptisk på været men får bli som det blir tenkte no eg.Hadde en kjempehærlig tur tross tåke og snø på toppen. Prøvde også noen brodder kjøpt på felleskjøpet og fungerte som bare rakkeren. 9
+Bjarne H.S. Skrevet 31. august 2014 Skrevet 31. august 2014 Kort padletur i Vats i dag som ble i drøyeste laget. Det gikk bra. 4
BrumBrum Skrevet 31. august 2014 Skrevet 31. august 2014 En hel uke på jakt i gammelskog. Årets høydepunkt for en skogsfugljeger. Og skogsfuglhund. Filmsnutten viser kanskje det beste ved hele skogsfugljakta: Bjella har stilnet og vi leter etter hunden. Pulsen stiger etter hvert som vi nærmer oss. Synet av markeringsdekkenet i tettskogen er ikke langt unna jaktens høydepunkt. Hvilken vei står hunden, hvordan er vindretningen, hvor ligger fuglen? Fuglene? Hvilken vei stikker den? Eller har den klart å beine unna hunden? Bilderapport fra årets første jaktuke. 2
HegeJohnsen Skrevet 31. august 2014 Skrevet 31. august 2014 Langhelg i Bodø med natur og kultur på programmet. Topptur til Skautuva, Saltstraumen på sitt mektigste, en snartur innom SALT på Sandhornøya på selveste åpningsdagen, besøk på Kjerringøy med innlagt omvisning på Handelsstedet, Hjellestranden med sin rosa sand og en lett tur opp til Keiservarden. Alt i det mest fantastiske sensommerværet som tenkes kan. Under noen bilder fra helgen. 6
Karita Skrevet 2. september 2014 Skrevet 2. september 2014 En tur fra Djup i Ål i juli. Parkeringsplassen var full, men alle andre valgte den mest brukte stiene så jeg hadde fjellet for meg selv. 3
Karita Skrevet 2. september 2014 Skrevet 2. september 2014 Hadde en spesiell opplevelse her en kveld. Vanlig tur i nærområdet. På en høyde skremte jeg opp to ugler. Avstanden var bare tre fire meter. De begynte å sirkle rundt over hodet mitt. Utrolig flott. Så nær at jeg følte jeg så de inn i øynene! Mobilkamera kom selvsagt ikke fram før de var på lang avstand... To ganger til så jeg de, men mobilkamera på lang avstand er triste greier. Stor opplevelse uansett! 5
REs Skrevet 3. september 2014 Skrevet 3. september 2014 I dag ser det ut til å bli en fantastisk dag hva været angår og det ville være synd å tilbringe den på sofaen. Når den er forbi så kommer den jo aldri tilbake. Da må det bli tur. Når man er arbeidsledig så får man bruke tida så godt man kan. Plutselig kan det dukke opp en jobb og da er det armer og bein og lite tid til tur midt i uka. Men hvor? Kanskje Bynuten eller Selvikstakken. Da går i hvert fall denne dagen. Der er det nok ikke mange folk å se i dag. Ikke det at jeg er folkesky, men jeg trives godt i mitt eget selskap, i hvert fall når jeg er på tur. Kanskje jeg skulle ta med et kamera for en gangs skyld. Bildene fra mobilen er jo ikke så mye å skryte av. 5
REJOHN Skrevet 3. september 2014 Skrevet 3. september 2014 REs skrev (På 3.9.2014 den 6.40): I dag ser det ut til å bli en fantastisk dag hva været angår og det ville være synd å tilbringe den på sofaen. Når den er forbi så kommer den jo aldri tilbake. Da må det bli tur. Når man er arbeidsledig så får man bruke tida så godt man kan. Plutselig kan det dukke opp en jobb og da er det armer og bein og lite tid til tur midt i uka. Men hvor? Kanskje Bynuten eller Selvikstakken. Da går i hvert fall denne dagen. Der er det nok ikke mange folk å se i dag. Ikke det at jeg er folkesky, men jeg trives godt i mitt eget selskap, i hvert fall når jeg er på tur. Kanskje jeg skulle ta med et kamera for en gangs skyld. Bildene fra mobilen er jo ikke så mye å skryte av. Ta med kamera, så vi som sitter og sliter (og ser ut på det fine været) også kan få et glimt av naturen. God tur
Populært innlegg Jan-Rune Samuelsen Skrevet 3. september 2014 Populært innlegg Skrevet 3. september 2014 Familien vår har tatt et friår fra jobb og A4 liv, og tilbringer for tiden dagene i Nord-Norge. Vi har et gammelt småbruk på Senja som basecamp, og drar på mye overnattingsturer til nye, spennende villmarksområder med jevne mellomrom. Fantastiske muligheter her oppe, og så må det sies at været også har vært helt unikt så langt denne sesongen. Travelt med friår også gitt, men de fleste turer legges etterhvert ut på villmarksaaret.blogspot.com Hyggelig om du tar en tur innom bloggen, og legg gjerne inn en kommentar:) 12
Populært innlegg REs Skrevet 3. september 2014 Populært innlegg Skrevet 3. september 2014 Det ble Selvikstakken. Jeg kom litt sent hjemmefra siden jeg har en familie som enten er på skole eller jobb og da tror de at jeg som er hjemme kan fikse hva som helst for dem. Men omsider kom jeg meg av sted. Det var faktisk åtte biler på parkeringsplassen når jeg kom, men en kjørte nesten med en gang. Overraskende med så mye folk på en vanlig onsdag. Det første stykket av veien er alltid litt kjedelig siden det går på traktorvei, men det er da noe å se langs veien like vel. Like før jeg skulle ta av fra veien så tikket det inn en melding på telefonen. En "fordel" med mobiltelefon er at man aldri klarer å stikke seg vekk. Det var en tidligere kollega, dansken som liker så godt å være med meg på tur. Han har vert fem uker hjemme i Danmark og nå vil han på tur igjen. Jeg fristet ham med en "selfi", så kunne han se hvor fint jeg hadde det mens han satt inne på kontoret. Så var det bare å fortsette mot målet. Det er ikke tvil om at vi har et fint land og hvis vi bare har tid til å stoppe opp og se oss rundt så må jeg innrømme at vi er ganske heldige selv om det står digre høyspentmaster og går høyspentledninger på kryss og tvers både her og der. En liten pause, ikke fordi jeg var trett, men stillheten og naturen må bare nytes mens man kan. Nei, skal man på toppen og komme hjem før familien begynner å bli engstelig så er det bare å trave på videre, og etter en stund, der ser jeg toppen. Nå er det bare det bratteste partiet igjen og så kan oppstigningen til toppen begynne. (Løypa går opp det grønne partiet midt i bildet over. Toppen er merket med en pil.) Midt i det bratteste partiet møtte jeg fire personer som var på vei tilbake. De hadde gått hele runden, Bynuten, Selvikstakken og det var tydelig at de begynte å bli riktig slitne. De hadde visst ikke vert her før. Der var den første bratte stigningen unnagjort og så var det bare toppen igjen. Sist jeg var her så hadde jeg med meg min danske venn, og da han stod på toppen av denne stigningen og tørket svetten og jeg viste han hvor toppen var så spurte han litt forsiktig om det var absolutt nødvendig å gå helt opp, men med litt diplomatisk overtalelsesteknikk så ble han med like vel. Og han angret ikke. Det ser ganske tøft ut å bestige denne toppen etter at du først nesten har klatret på alle fire opp den første kneika, men når du først står på toppen så er det en fantastisk utsikt. Endelig oppe, og så dette fine været. Litt disig innover mot Stavanger og innløpet til Lysefjorden, men varmt og fint og nesten ingen vind. Her var det bare å finne frem primusen og kaffekjelen og så var alt perfekt. Det er lite ved her oppe så jeg pleier å safe med en gassboks eller en skvett parafin hvis det er vinter og kaldt. På turen tilbake kom jeg til å tenke på at jeg flere ganger har lurt på om det var mulig å gå vestover og ned ura ned til Løypedalstjønna i stedet for å følge stien, og i dag var jeg i humør til å forsøke. Jeg har flere ganger her på forumet klaget over diverse helseproblemer, men det skal jeg la være denne gangen. Men jeg vil bare nevne at dette som har plaget meg i snart et år uten at noen klarer å finne ut hva det er, har resultert i en sånn litt, ja kanskje litt vel mye,"gi faen holdning". Jeg er mye mindre redd for at noe skal skje og det merkes både i hverdagen og når jeg er ute på tur. Derfor besluttet jeg å teste ut denne veien. Det så litt skummelt ut siden det ikke var umulig å se enden på ura, men det var bare å klatre videre og håpe at steinene ikke begynte å bevege på seg. Et blikk bakover viste at det sikkert ikke var så mye lettere å gå tilbake enn det var å gå ned, Det var bare å fortsette å håpe på det beste. Det var ikke så ille som det kunne se ut til fra toppen og vel nede så var det faktisk litt ved til et bål også hvis det skulle bli nødvendig en annen dag. Jeg fylte på med nytt vann i bekken og begynte på hjemturen. Litt på avstand så ser ikke denne ura så skremmende ut, men jeg tror det er bra at den merkede løypa går utenom selv om dette nok blir en del lenger. Selv om jeg nå syntes at jeg begynte å kjenne lukta av middag så hadde jeg tid til å nyte utsikten litt mens jeg gikk. Noe sopp var det også, men hva det var vet jeg ikke så den fikk stå i fred. En kjempefin tur, og så på en helt vanlig onsdag. Nå kan REJOHN sitte på jobben og se på bildene og drømme seg bort. Det er ikke lenge til helg igjen, og værmeldingen er visst ganske god. 10
Ullsokk Skrevet 3. september 2014 Skrevet 3. september 2014 Ett stykk Yak og ett stk Llama som inneholdt en voksen og et barn pr båt. Liten tur på Mesna, og frem og tilbake et ministryk som forbinder de to vannene. Traff noen hyggelige folk som hadde ferdig suppe tilovers til oss, og ungene lekte litt på stranda. Fint vær, deilig med lett båt som lett kan fraktes hit og dit! Fireåringen var litt sliten etter varmen i barnehagen, syvåringen syntes packraften var "herlig" og vil prøvepadle selv neste gang. Da tar vi Åsta, fra Skolla til Kvarstadsetra/Olshølen. Kort tur som allikevel ble en langtur, rett etter skolen sluttet. Litt for sent hjem, men det går vel bra - det og. 2
REs Skrevet 4. september 2014 Skrevet 4. september 2014 Ullsokk skrev (På 3.9.2014 den 19.33): Ett stykk Yak og ett stk Llama som inneholdt en voksen og et barn pr båt. Liten tur på Mesna, og frem og tilbake et ministryk som forbinder de to vannene. Traff noen hyggelige folk som hadde ferdig suppe tilovers til oss, og ungene lekte litt på stranda. Fint vær, deilig med lett båt som lett kan fraktes hit og dit! Fireåringen var litt sliten etter varmen i barnehagen, syvåringen syntes packraften var "herlig" og vil prøvepadle selv neste gang. Da tar vi Åsta, fra Skolla til Kvarstadsetra/Olshølen. Kort tur som allikevel ble en langtur, rett etter skolen sluttet. Litt for sent hjem, men det går vel bra - det og. Yak- kano, er det en sånn "hjemmesnekret" sak? Da jeg var liten så laget vi kanoer av material som vi stjal på byggeplasser rundt om der jeg bodde. To brede bord festet sammen i hver ende og presset ut med en pinne på midten. Så ble bunnen kledd med kledningsbord eller panel og til slutt ble hele stasen tettet / dekket med bek som ble smeltet på et bål eller en primus, i en hermetikkboks eller et gammelt malingspann. (Bek brukes vanligvis til taktekking.)
Ullsokk Skrevet 4. september 2014 Skrevet 4. september 2014 Yak er en packraft, men hjemmesnekret høres unektelig spennende ut!
REs Skrevet 4. september 2014 Skrevet 4. september 2014 Denne er nok litt mer avansert enn de som vi laget og kanskje noe bedre.
Lars J Skrevet 5. september 2014 Skrevet 5. september 2014 Spiste sen middag på Elgsethytta med en kompis, og gikk Bosbergheia-Storheia tilbake til Henriksåsen P-plass. Ble mørkt da vi rundet over Rundheia, og da vi passerte Vintervannet var det et ambulanse-helikopter som fløy svært lavt rundt omkring i området fra Gråkallen til Grønlia og søkte i skogen med lyskaster.
7homas Skrevet 5. september 2014 Skrevet 5. september 2014 Lars J skrev (På 5.9.2014 den 8.17): da vi passerte Vintervannet var det et ambulanse-helikopter som fløy svært lavt rundt omkring i området fra Gråkallen til Grønlia og søkte i skogen med lyskaster. Får håpe de fant den de lette etter og at det var lykkelig slutt på den historien
Lars J Skrevet 5. september 2014 Skrevet 5. september 2014 Adressa og twitter-kontoen til OPS STPD virker å være ganske "på" når det gjelder slike aksjoner, så siden jeg ikke har fanget opp et pip om situasjonen fra noen av dem regner jeg med det dreide seg om "øvelseskjøring" e.l.
Gnukk_og_ute Skrevet 5. september 2014 Skrevet 5. september 2014 Gikk opp til Rundemanen fra Haukelandsiden og ned igjen via Fløyen til sentrum. Nydelig tur, med ett lite fall som ga meg en fin kul på leggen. Gjør heligvis ikke vondt g] 2
Rolf_E Skrevet 5. september 2014 Skrevet 5. september 2014 Sykla Lier - Drammen - Holmestrand - Horten - (båt) - Moss - Vestby - Oslo - Sandvika - Asker - Lier. Lang dag ute og 200km på sykkelen. Føles som jeg har ett sykkelsete i ratata enda og må skifte bakveksler på raceren da den begynte å kødde seg skikkelig på slutten. En tur innom Outlet på Vestby også med beste kjøpesperra i form av en camelback med begrensa plass. En Norrøna bukse kjøpt. 1
7homas Skrevet 6. september 2014 Skrevet 6. september 2014 Rolf_E skrev (På 5.9.2014 den 17.47): Sykla Lier - Drammen - Holmestrand - Horten - (båt) - Moss - Vestby - Oslo - Sandvika - Asker - Lier. Lang dag ute og 200km på sykkelen. Føles som jeg har ett sykkelsete i ratata enda og må skifte bakveksler på raceren da den begynte å kødde seg skikkelig på slutten. En tur innom Outlet på Vestby også med beste kjøpesperra i form av en camelback med begrensa plass. En Norrøna bukse kjøpt. W O W Impregnert - det er litt av noen turer du tar !
Rolf_E Skrevet 6. september 2014 Skrevet 6. september 2014 Ja, er bare å komme seg ut på sykkelen . Vis har racer og guts så kan du jo se om du holder følge . Hepp hepp... en tur i rotekassa og fant en Dura Ace bakveksler som nå har blitt pussa opp også . Ut på tur igjen i morgen. Let the madness begin . Men er noe som ikke her helt 100% på sykkelen så litt justering og jobb må til. Kanskje bakkassetten må skiftes nå.
7homas Skrevet 6. september 2014 Skrevet 6. september 2014 Har ikke syklet siden krasjet 1. april hvor jeg brakk skulderbladet. Var på 1,5timer spinning nå nettopp, men rekker ikke å komme i sykkelform før sesongen er over så få ta det igjen neste år
Rolf_E Skrevet 6. september 2014 Skrevet 6. september 2014 Hehe... sånn kan det gå. Har sitti på Ebay i dag og bestilt deler til den veksleren som tok kvelden i går så nå blir det muligens ordning på den. Den gamle veksleren fungerer etter litt restaurering i dag.
Anbefalte innlegg