Gå til innhold
  • Bli medlem

Tørke kyllingkjøttdeig?

Imse

Anbefalte innlegg

Jeg har tørket mye mat det siste året til turmat, men av kjøtt går det i vanlig mager kjøttdeig, stekt og ternet kylling og røkt skinke. Kunne tenkt meg litt mere variasjon på proteinkildene.

Jeg spekulerer på hvordan det er å tørke kyllingkjøttdeig, jeg er mere redd bakterier pga mange overflater enn MUK. Hva tror dere, er det helt trygt? All maten skal jo varmebehandles før tørking og selvsagt kokes før spising. Men det med kylling og spesielt malt er noe jeg er usikker på. Det er jo et alternativ å male noen kg kyllingfilet også da, men det er så lettvint å kjøpe.

Det finnes sikkert mye fint å kjøpe av turmat altså, men jeg kan ikke spise gluten, og må av helsemessige årsaker spise lavkarbo( ikke til diskusjon), så jeg må lage turmaten selv.

Bruker egg og spekeskinke i tillegg, men jo mere jeg tørker, jo mere vekt sparer jeg( sparer sikkert mye på de 28kg som jeg er lettere og).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke noe fare for bakterier?  Innbiller meg at kyllingkjøttdeig er noe som vil bløtes opp relativt raskt pga det blir så små biter. Dersom du har prøvd ullsokk, så burde det funke for meg og. På tur legger jeg alle motforestillinger mot kyllingkjøttdeig til sides.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stekte kjøttdeig i panna med mye smør, og tørket det i ovnen etterpå, før de ble vakuumpakket i plast. Har bare prøvd på vinterturer nå i vinter, det fungerte fint, men det lå jo frossent i pulken.

På sommeren smaker ikke smøret så godt etter noen uker. Steker uten smør og pakker i ziplock, har nok ingen vakumpakker tilgjengelig. Og jeg har begynt å tørke nå, så jeg slipper det mellom turene i sommer. Smør eller kokosolje tilsetter jeg ved tilberedning.

Men hva er din erfaring på bløtetid på kyllingkjøttdeig kontra for eksempel storfekjøttdeig? Var det noen forskjell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg lurer på hva alt snakket om tørking egentlig betyr: til pulkturer steker jeg noen ganger opp kjøttdeig i stekepanne så alt vannet i pannen forsvinner. Så pakker jeg den stekte kjøttdeigen i en pose og blander det i ulike poseretter. Er det dette dere kaller tørket kjøtt? Og hva er eventuelt poenget med å ha den i ovnen etterpå, fordampe mer vann? Hva er fordelen med det dersom kjøttet må bløtlegges etterpå? Hvorfor er bakterier et problem mht kylling og "mange overflater"? Bakterier fra stekepannen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for å tørke det mer ja. Bakterier trenger fuktighet for å leve så ved å ta bort denne så øker man holdbarheten i romtemperatur.

Helst begrenser man fettinholdet også da fett har en tendens til å harskne med mindre det er godt saltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tørking betyr det å tørke slik at kjøttet kan stå i et glass/poser i flere måneder. Litt vanskelig med fersk kjøttdeig på sommeren, selv i Norge. Derfor tørker jeg for eksempel grønnsaker og kjøtt. Det finnes egne mattørkere, men jeg tørker på 50-60grader varmluft i stekeovn. Hjemmelaget turmat som har mange måneders holdbarhet.

Kjøttdeig blir malt, og er dermed mere utsatt for bakterier på overflaten( som blir mikset sammen i malingen) enn for eksempel en biff der det kun blir bakterier på utsiden. Det er snakk om bakterier som kommer til ved produksjon. Kylling er lettere utsatt for bakterier enn biff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Variasjon i proteinkilden kunne f.eks. også være Soy Curls. Det er et vegetar produkt men funker helt fint. Jeg er ikke vegetar, men bruker Soy Curls i daglig matlaging og på tur. Kjøpes ferdig tørket fra f.eks. amazon.com eller andre netbutikker.

Andre bønner, linser ol. kan også brukes.. Kræver bare nok med vann for tilberedning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Variasjon i proteinkilden kunne f.eks. også være Soy Curls. Det er et vegetar produkt men funker helt fint. Jeg er ikke vegetar, men bruker Soy Curls i daglig matlaging og på tur. Kjøpes ferdig tørket fra f.eks. amazon.com eller andre netbutikker.

Andre bønner, linser ol. kan også brukes.. Kræver bare nok med vann for tilberedning.

Hadde jeg bare tålt soya så, men det gjør jeg ikke, får fysiske reaksjoner..

Bønner og linser går dessverre ikke det heller. Kun grønnsaker som vokser over jorden og animalsk protein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.