Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til fjelltur med barn i gloppen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er blitt en familie på 5 :o Hvor minstemann til sommern blir 1 år, og elste er 4 1/2 , Vi har vogn på Breim, Gloppen  og jeg tenkte å ta med unga på ekstratur, når vi er der, har lyst på litt utsikt, men såklart ikke altfor bratt å gå opp... 

Tips? Noen som har gått opp eggenipa som vet hvor bratt det er opp?

Jeg tenkte å høre med litt lokalkjente etterhvert som vi kommer oss oppover, men nå kribler det så følt etter å komme ut, så jeg bare må prøve å planlegge litt med kidsa :) 

Annonse
Skrevet

Vet ikke helt hvordan dere definerer turer med ungene, men her er mitt tips.

Går dere "tom" for turer med småtroll utenfor stuedøren foreslår jeg en tur en drøy times kjøretur ut til Vågsøy og Refviksanden. Her er det boltreplass for ungene, camping og sanitæranlegg. Det er langgrunt og helt topp for småunger. Innerst ved Refvikvannet går det en vei ut til Kråkenes, det mest værharde sted i Norge. Når dere kommer opp slyngene fra Refikvatnet kan dere parkere å gå turen til en av toppene hvorfra "luftfotoet" i linken sannsynligvis er tatt. Det er bare noen hundre meter fra veien og for småunger er det greit at det ikke blir for langt og kjedelig. Gøyest for dem å ha vært på stranden først, tenker jeg. http://www.vivest.no/refviksanden.html

Lengre ut forbi Kvalheim kommer dere til Mehuken Vindmøllepark et sted veien går mellom to vann som ligger tett. Dette er tusenbrødrevann hvor ungene garantert får fisk. Går dere forbi vindmøllene ut til Kråkeneshornet er det fin teltplass og en vanvittig utsikt til f.eks cruisetrafikken som skal inn denne veien (de fleste går dessverre ikke inn her).

Ellers er jo området mellom Espe og Søre Bjørkedalen en fin og koselig vei med mange muligheter for småturer for ungene, men her er det dårlig med utsikt da.

:)

• Liker 1
Skrevet

Vet ikke helt hvordan dere definerer turer med ungene, men her er mitt tips.

Går dere "tom" for turer med småtroll utenfor stuedøren foreslår jeg en tur en drøy times kjøretur ut til Vågsøy og Refviksanden. Her er det boltreplass for ungene, camping og sanitæranlegg. Det er langgrunt og helt topp for småunger. Innerst ved Refvikvannet går det en vei ut til Kråkenes, det mest værharde sted i Norge. Når dere kommer opp slyngene fra Refikvatnet kan dere parkere å gå turen til en av toppene hvorfra "luftfotoet" i linken sannsynligvis er tatt. Det er bare noen hundre meter fra veien og for småunger er det greit at det ikke blir for langt og kjedelig. Gøyest for dem å ha vært på stranden først, tenker jeg. http://www.vivest.no/refviksanden.html

Lengre ut forbi Kvalheim kommer dere til Mehuken Vindmøllepark et sted veien går mellom to vann som ligger tett. Dette er tusenbrødrevann hvor ungene garantert får fisk. Går dere forbi vindmøllene ut til Kråkeneshornet er det fin teltplass og en vanvittig utsikt til f.eks cruisetrafikken som skal inn denne veien (de fleste går dessverre ikke inn her).

Ellers er jo området mellom Espe og Søre Bjørkedalen en fin og koselig vei med mange muligheter for småturer for ungene, men her er det dårlig med utsikt da.

Supert forslag :D Vi var på Refviksanden og Kråkenes fyr  , kanesteinen og rundtur rundomkring der i fjor :) Så det blir nok ikke i år :-) 

Espe og Søre Bjørkedalen skal jeg sjekke ut :D 

Skrevet

Kannesteinen kjenner jeg også godt. Det er forresten en fin tur opp til noen vann der også, f.eks Ulkupa. Flott utsikt og masse småfisk, men jeg har hørt at det skal finnes respektable eksemplarer også. I Refvikvatnet er det flott ørret, siden vi snakker om området.

Et alternativt forslag er en tur ut på Kjerringa ved Stad. Fantastisk utsikt med et etablissement på toppen og flotte strender kjent for surfing både i Hoddevik og Ervik.

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.