Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken kajakkdrakt bruker dere?

Robinson

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg en kajakk, min første, og lurer litt på dette med klær. Har hatt kano siden ungdomstiden, men de brukes bare om sommeren, og aldri langt fra land. Jeg ser nok også for meg at kajakken blir til å smyge seg langs land med og noe særlig vinterturer tror jeg ikke det blir. Men skal jeg komme meg noen plass må jeg krysse fjorder og da ser jeg for meg at selv om sommeren vil det være lurt med klær som beskytter meg skulle jeg havne uti vannet. Det er en Viking kajakk, altså en "sit on top"kajakk. Dette gjør at slike ting som eskimorulle ikke er aktuelt å lære seg. Ser på nettet at det finnes mye å velge mellom, fra det avsindig dyre til det litt mer overkommelige. Men hva bruker folket? Please advise...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kjøpt meg en kajakk, min første, og lurer litt på dette med klær. Har hatt kano siden ungdomstiden, men de brukes bare om sommeren, og aldri langt fra land. Jeg ser nok også for meg at kajakken blir til å smyge seg langs land med og noe særlig vinterturer tror jeg ikke det blir. Men skal jeg komme meg noen plass må jeg krysse fjorder og da ser jeg for meg at selv om sommeren vil det være lurt med klær som beskytter meg skulle jeg havne uti vannet. Det er en Viking kajakk, altså en "sit on top"kajakk. Dette gjør at slike ting som eskimorulle ikke er aktuelt å lære seg. Ser på nettet at det finnes mye å velge mellom, fra det avsindig dyre til det litt mer overkommelige. Men hva bruker folket? Please advise...

Tørrdrakt er både viktig og fornuftig. Spesielt på våren hvor mange lar seg forlede av det varme fine været. Jeg bruker NRS. Blant mange nesten synonymt "med ikke å ha peiling i det hele tatt". Det kan jeg leve med.

Finn en drakt du liker og har råd til. Jeg har noen tips, og kanskje er dette standard nå. Mine drakter er etter hvert ganske gamle, men ved riktig og godt vedlikehold varer draktene lange.

Velg pustende drakt. Gjerne med stretchpaneler. Og velg gylf. Enkle drakter uten for mange og ofte fantasifulle løsninger som kan være i veien for både spruttrekk og entring. Jeg er av den mening at heller enn en haug med rare lommer er det bedre med et velutrustet spruttrekk og litt utstyr på dekk. F.eks en dekksbag.

Ikke ha det for travelt med å klippe til ermer og hals. Disse er veldig stramme til å begynne med og er gjerne utstyrt med "riller" du kan klippe etter. Men det er fort gjort å klippe for mye slik at en enten på lime eller leve med at det lekker og lekker altfor mye. Kjøp stor nok drakt, heller et nummer for stor enn for kort i ryggen og dårlig plass til varme plagg under.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For tiden padler jeg i ei finsk goretex-tørrdrakt.  Litt senere på våren når vanntempen øker bruker jeg en 2mm longjohn som jeg kan kombinere med en kortarmet semitørrtopp.  På sommeren når vanntempen er ennå bedre holder det med vesten (jeg er litt sær og bruker shorts og cap i tillegg :-)

Jeg har kun padlet i et par sesonger og er ingen ekspert på dette, men, har skjønt at det er vanntemperaturen en må kle seg etter.

Svaret på om du er riktig kledd er lett å finne ut:  ta deg et langt bad på en grei plass (strand e.l.) og se om du har kontroll på fingre, bein og tankevirksomhet.

Har du det, er du nok riktig kledd.

Det er mange faktorer som bestemmer hvor lenge du behøver å bade hvis du er uheldig:  padler du langs land og er det mulig å komme seg opp av vannet ?, er du trent på å komme opp i kajakken igjen? Noen retrettmulighet hvis været og vind/bølger lurer deg?

Vanskelig å vite hva du vil trives i , men, synes kanskje en Longjohn i Neoprene/Terraprene kan være en bra begynnelse (ca. Kr. 900,-)

Gode padlesko er fint for stabilitet og varme.  Hender og hue er også viktige .  Vet at endel har ei neoprenehette og neoprenehansker/votter mellom vest og drakt i tilfelle.  Jeg liker best tovede ullvotter sammen med vanntette vindvotter når jeg er i aktivitet og har hette/hansker tilgjengelige i tilfelle velt.

Ser at du ikke sikter på vinterpadling, men når det gjelder hode, fingre og tær , kan en frisk bris og 5 grader pluss være utfordring nok vår eller høst.

Oi, dette ble jo en avhandling.  Håper det var litt nyttig?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nyttig info her. Neopren er ikke aktuelt. Jeg drev med fridykking i noen år og opparbeidet meg etterhvert en slags allergi mot neopren rett på huden. Huden hovnet opp og løsnet i store flak. Men det er nå bare meg. Så tørrdrakt blir løsningen. Ser for meg en todelt løsning, der jeg bare trenger longjohn på varme dager, og tar på overdelen når jeg skal krysse lengre strekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en ganske enkel løsning. Kjøpte en OK tørrjakke til under tusenlappen. Denne bruker jeg over vadebuksene mine (gore tex). Var litt skeptisk i starten, men etter å ha testet og badet en god del, så stoler jeg godt på dette utstyret. Så hvis du har goretexvadere fra før så kan dette være en løsning også for deg.

Har padlet en del de siste ukene. Har en ullunderbukse underst og ullnetting fra topp til tå. Det holder når jeg holder med innenfor 50 meter fra stranden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.