Gå til innhold
  • Bli medlem

Vardegalskap !


snilen

Anbefalte innlegg

Det sies at det i en eller annen form for tysk litteratur er nevnt at det betyr lykke å bygge en varde. Dette er overtro som tydeligvis mange har fått med seg. Under turer på sørvestlandet traff jeg 2 karer som hadde mistet kontroll over hvor de var da skodda kom i Kjerag-området. De var skikkelig på villstrå, men ble reddet av at tåken lettet så de kunne finne veien. Problemet er at på de mest besøkte stedene skal alle bygge varder, og varder som markerer leden kan ikke sees i skogen for bare trær. Dagen etter traff jeg 2 andre som skulle nettop til Kjerag-området for å rødmale noen varder for å markere leden. Mitt forslag var at de helder brukte tiden på å være destruktive med de andre vardene. Min oppfordring til alle fornuftige fjellfolk er derfor : Riv noen småvarder du også, slik at de vardene som er der for å markere en led fungerer, uten at man skal kline maling på dem.

Jeg har også sett denne vardeskogen på Muen på Ringebufjellet. Nei legg heller noen steiner på toppvarden enn å bygge din egen lille varde !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Støtter snilen i dette!!!! Det er galskap!!

Under mine fjellturer har jeg som mål å rive alle de unødvendige vardene jeg finner på min vei!

Hilsen Fjelljo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også sett denne vardeskogen på Muen på Ringebufjellet.

Delvis enig. Men nå bygges vel slike småvarder stort sett akkurat rundt toppunktene, og ikke i hytt og pine vekk fra stier og leder, så orienteringsmessig er de neppe det største problemet. Men det bør jo holde med en toppvarde, og malingen langs stiene er vel også strengt tatt unødvendig.

Vedlegger for illustrasjonens skyld et bilde fra Muen/1424.

post-51-133474393611_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå bygges vel slike småvarder stort sett akkurat rundt toppunktene, og ikke i hytt og pine vekk fra stier og leder, så orienteringsmessig er de neppe det største problemet.

Jeg har opplevd at slike småvarder har blitt satt opp like ved stien på et usiktspunkt. Kom gående i tåka og ante fred og ingen fare for det var en godt merket sti. Ved ustiktspunktet var det bart fjell og stien derfor utydelig. Hadde det ikke vært for at det var en liten glippe i tåka så vi så neste røde T, så kunne det endt med en god del roting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Fjelljo skal ta seg en tur på Muen og rive litt varder der. Da har han iallefall arbeid noen dager. Kunne lett fått norges største varde ved å slå vardene i sammen. Er det noen som foresten hvet hvilken topp som har Norges største varde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endel av de småvardene som er stablet opp med 6-7 steiner på en større stein, er direkte farlig. Spesielt når terrenget er bratt.

Var på en topp i helga, der det var nødvendig med klatring for å nå toppen.

På nedturen ble det rappelert flere taulengder for å komme ned igjen, på de siste rappellengdene var det ikke brattere en at det hadde vært flust med turister i det området. Og mange "lekevarder stablet opp på runde steiner".

Ganske farlig hvis man er så uheldig å få hele taukveilen opp i en slik varde når man drar ned tauet.

Slike varder som ikke hører hjemme noen steder, plukker jeg fint fra hverandre.

Dessuten hadde snøen tatt dem uannsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært gøy om vi fikk samlet sammen en haug med folk på Muen og bygget en kjempevarde der oppe. På Frostatinden var det dugnad for et par år siden, 12 mannfolk holdt på i 4 timer med å bygge opp igjen toppvarden. Det hørtes gøy ut ! Muen har potensiale til å få en kjempevarde.

Varden på Sulafjellet er noe av det største jeg har sett i min tid som fjellvandrer.

Vedlegger et par bilder fra turer i ikke altfor pent vær.

post-480-133474393646_thumb.jpg

post-480-133474393666_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Er det noen som foresten hvet hvilken topp som har Norges største varde?

Varden på Hardangerviddas høyeste punkt, Sandfloeggi, er iallefall ganske stor. Den er VELDIG fin og jevnt sylindrisk også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O så sorry Nils!!!! Det var ikke meningen å forandre på innlegget dit! Jeg skulle bare sitere, men kom visst bort i feil knapp ;) ! Håper du kan tilgi meg...

Det var altså meg som skrev det som står under Nils nå :wink:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O så sorry Nils!!!! Det var ikke meningen å forandre på innlegget dit! Jeg skulle bare sitere, men kom visst bort i feil knapp ;) ! Håper du kan tilgi meg...

Det var altså meg som skrev det som står under Nils nå :wink:.

Det går helt bra Julia, du er herved tilgitt! :wink::D Innlegget var ikke så veldig innholdsrikt, så tapet er ikke all verden. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et bilde fra 2002 av samme varden.

Vil tippe at shortsen ikke fristet noe særlig da det bildet var tatt Kim? ;) Virker direkte ufyselig...

De er virkelig imponerende mange av disse toppvardene i Rondane. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes selveste Reidar sitter ved varden der jeg, Erik! ;)

Jeg har et bilde fra 2002 av samme varden.

Jada, det er "selveste" Reidar som sitter der. Jan Ola var også med på denne turen (vi var 7 stk.), hvor vi også gikk traversen over Midtrondene og Digerronden. Som du ser av fildatoen i bildenavnet, var det 15.09.2002 (jeg oppga foto av Reidar, fordi det er tatt med hans kamera).

Nå synes varden mye finere på ditt bilde, og det er virkelig en diger sådan oppå der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.