Gå til innhold
  • Bli medlem

vask/vedlikehold av gamle treski?


Umbros

Anbefalte innlegg

vi holder på å renovere ett hus, i forbindelse med dette kom mannens morfar gående med ettpar gamle treski(fra han selv var 18 år, han er nå 85.) som han skulle til å kaste. 
Jeg gikk bort å plukket opp skiene og spurte pent om ikke vi istedefor kunne få dem. 
Det kunne vi selvsagt. 
Jeg tenker å ha dem i gangen, diagonalt/på skrått over en benk, og med ett skilt med fjellvettreglene under. 

Det jeg lurer på er om dere har noen tips til rengjøring/vedlikehold av disse gamle skiene? 
Jeg kan få tatt ett bilde og lagt ut om det er til noe hjelp. 

De har nok ligget lagret (helt tørt) i omlag 15 år vil jeg tro. Og trenger riktignok en vask før de henges på veggen. 
Vil ikke bruke noe som kan risikere å ødelegge skiene, derfor tas alle gode tips imot med stor takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Tilslutter meg grønsåpevann! De blir kanskje litt "trehvite" av det. Nå vet jeg ikke om de har noen behandling/beis/lakk fra før??

Ellers kan man sette dem litt inn med linolje/kinesisk treolje som vil fremheve trestrukturen og utseendet. Opprinnelig har treski fått tretjære (lite) -linolje (mye)blanding på oversiden og vært tjærebrent på undersiden dvs. tretjære som er varmet inn.

Men tretjære vil jo lukte sterkt innendørs!!

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vask med grønnsåpe og virker de skikkelig tørre etterpå så gni de inn med ren grønnsåpe eller såpe blandet med bare litt vann.  Lukter godt og ser fint ut.  :)   Skal de på snøen igjen så bør de nok impregnere dem med tretjære.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.