Gå til innhold
  • Bli medlem

Lauparen 2.7.2005


snilen

Anbefalte innlegg

Turbeskrivelse ved Kristofer Randers, anno 1890:

Lauparen i Ørskaug. Bestiges fra Søholt eller Vaksvik over Grytlisæteren,

hvortil der gaar kjørevei.Fra sæteren gaar man 4 km. jævnt opover en lyngdækket mo

til Grytlivandet, der ligger 2050 f. over havet, og stiger saa opover fjeldsiden til venstre.

Selve opstigningen, der altsaa blot er 2560 f. høi, er temmelig brat, men ikke vanskelig, og har ogsaa været foretaget af damer.

Sne træffes ikke hverken underveis eller paa toppen, der er bedækket med ur, og hvor der er reist en varde. Mod øst strækker sig en skarp egg, som man kan gaa ud paa,

hvis man ikke er svimmel.

Udsigten fra Lauparen er meget vid og vakker. Mod øst ser man tydeligt de smukke tinder i Romsdalen (Vengetinderene, Troldtinderne og Romsdalshorn) ; mod sydvest - over Stranden - tinderne om den indre del af Hjørundfjord, hvor navnlig Jagta træder karakteristisk frem ; og ret i nord ligger dybt nede den smilende Tresfjord samt Fanestranden og Molde paa den anden side af Romsdalsfjorden.

Hadde en fin kveldstur opp hit. Se vedlagte bilder

post-480-133474393351_thumb.jpg

post-480-133474393375_thumb.jpg

post-480-133474393396_thumb.jpg

post-480-133474393416_thumb.jpg

post-480-133474393437_thumb.jpg

post-480-133474393459_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flott turbeskrivelse :P

Hehe.. jeg har vært ut på den "østlige utløperen" :wink: Husker ikke om jeg var opp ved den varden, var i -97 tror jeg. Må se i fotoalbumet først... Forøvrig var jeg der 3 ganger på ei uke, siste gangen gikk unna på 2t 45min inkl. pause på toppen :wink:

Oddis som skulle opp og sjekke snøforholdene rundt Grytavatnet i dag (annen tråd)... her ser jeg hvordan de er :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein, jeg er en snile og somlet meg opp på 2 timer og 20 minutter en vei. Brukte like lang tid ned igjen. Skiltene sier 3 timer opp.

Tre turer på ei uke var mer eller mindre treningsturer, en av dem i tåke også husker jeg. Sluttet med slike stunt nå pga knærne :)

Som sagt husker jeg ikke om jeg var helt ut på den siste nabben hvor varden står, kan også være den nestsiste. Luftig stup ned på breen/snøfeltet mot tresfjorden husker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte fjell dette. Dere er heldige som har slikt eldorado så tett innpå. Misunnelig jeg... :)

Et tips vedr. bildene:

Ingen kritikk av bildene som sådanne, men et lite teknisk råd. Legg dem gjerne ut i en noe mindre pixelstørrelse, slik at de i fullvisning går innenfor en std. skjermoppløsning, gjerne under 1024x768, da mange bruker dette. Normalt vil man ha bildet helhetlig til betraktning, og da er størrelse utover dette bortkastet filstørrelse, som kun gir økt nedlastningstid samt lagringsplassbehov på serverne. Stripper man bildene for metadata også, minker filstørrelsen ytterligere. Da kan man evt. til slutt heller "koste på seg" et lavere jpeg kompresjonsnivå, med økt teknisk bildekvalitet til følge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Uenig. Helt flott hvis folk legger ut store bilder. Da er det jo bare å tilpasse til skjermstørrelsen etterpå, noe WinXP gjør automatisk. Da er man sikret optimal bildekvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er man sikret optimal bildekvalitet.

Ikke alle browsere og OS tilpasser visningen automatisk, så dette er ikke like praktisk for alle... Videre må store bilder jpeg-komprimeres mer for å ligge under begrensningen på filstørrelse (eller få en aksepterbar downloadstørrelse), hvilket automatisk gir kvalitetstap. Visningen gir ikke bildekvalitet i seg sjøl, den kun resizer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte fjell dette. Dere er heldige som har slikt eldorado så tett innpå. Misunnelig jeg... :wink:

Det som er så sørgelig er at en ofte må komme seg vekk for å se hvilket eldorado som finnes rett utenfor stuedøren der du er vokst opp. Nå sitter jeg i Bergen i ca 10 måneder i året og planlegger til den store gullmedalje med tanke på hva jeg skal få med meg de få dagene jeg er hjemme. Tiden strekker ikke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Anonymous

Er Lauparen gangbart som topptur nå vinterstid..? Eventuelt utover mot påske? Ser av bildene noen luftige partier her og der.. noen med erfaringer fra denne toppen med ski på beina? Hvor går i så fall enkleste rute opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare svare for sørryggen (som er enklest), men kun gått den x antall ganger på sommerføre. Den er såpass bratt at du vil slite med ski oppover. Et parti 30-40m under toppen er brattest. Er ikke noen luftige partier på vei opp fra skaret mot Svartvassegga, bare bratt. Utsatt på snøunderlag, sikkert også avblåst/isete noen steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som et rasutsatt område, mye bratte svaberg av varierende helningsgrad, der snøen lett sklir av, se mitt bilde Lauparen5, som er tatt noe nedenfor toppen mot sydøst I skaret ned for Lauparen var det også ustabile skavler. Husk at bildene mine er tatt i juli måned. Forøvrig kjenner jeg ikke toppen som vinterturmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takker for innspel..

Hefter lite tvil om at sørsida er rasfarlig utfra bilde5 til Snilen her.. Men dette avhenger jo meget av snøforhold. Noe varierende helning er nevnt, kan Svein eller Snilen antyde hvor meget? desse 30-40 siste metera, snakker vi i overkant av 40 grader? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan tenke meg det var 10-15 grader da jeg var der i juli, vanligvis kaldere om vinteren. Dalen fra Grytevannet og opp til skaret virker rasutsatt, selv om dalbunnen her er forholdsvis flat. Det var et par hamre innunder toppen som måtte klyves sommerstid, tipper snøen jevner ut terrenget på vinteren. Men det er jevnt bratt hele det siste stykket mot toppen. Et lite platå er det aller øverst, så der er ikke så utsatt. Studerer du et detaljkart, får du helningsgraden. det var ikke mange som hadde vært til topps før 2. juli i fjor, leste i toppboken om noen som gjorde vendereis på grunn av mye snø ca en måned før(trur eg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspel..

Hefter lite tvil om at sørsida er rasfarlig utfra bilde5 til Snilen her.. Men dette avhenger jo meget av snøforhold. Noe varierende helning er nevnt, kan Svein eller Snilen antyde hvor meget? desse 30-40 siste metera, snakker vi i overkant av 40 grader? :?

Det er et parti før de siste 30-40-50 meterne som er brattest, ovenfor dette er det slakeste partiet. Vil tippe på 50-60 grader der det er brattest (mer som en hammer som må passeres/forseres via ei kort renne). Sørryggen måler jeg på skjermen til å være 35-40 grader, da på Snilens bilde opp Trongbotnen med sørryggen i profil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.