Gå til innhold
  • Bli medlem

Friluftsutstyr til barn?


Jan_erik

Anbefalte innlegg

Annonse

Tja si det ja.  Stormberg vet jeg har turbukser til barn, disse har jeg hørt flere si er gode. Finnes fra 3 år, vurderer en til minsta(6 år, men på størrelse med en 2-3åring). Minsta bruker mye parkdressen fra Vill. Men nå kan vi ikke skryte på oss så veldig mange varme dager  her i trysil/engerdal området de siste årene. Ungene på 8 og 10 år bruker turbukser fra ultimo, de billigste. Og da har vi med tynt regnsett+ poncho i kano.

Det viktigste er vel noen sett tynt ulltøy, noe vindtett, noe å spise av og noe å sove i.

 

Minsta har en ajungilak little mammut. Kjekt at den kan kortes ned og forlenges til 140cm, denne skulle vi hatt kompresjonstrekk til, da blir den liten å ha med. Ungene sover alle på vanlige liggeunderlag, vi drar oftest med kano og får fint med oss 5 liggeunderlag, legger jo gjerne 1-2 i bunnen siden både barn og hunder i blandt sitter på bunnen.

 

En skarp kniv MED stopper slik at fingrene ikke sklir og over på eggen er lurt, niesen min skulle få kniv til 4 årsdagen sin, men nå fant de igjen speiderkniven til søstra mi, så da fikk hun den. Så små hender trenger en god kniv som ligger godt i små hender og har stopper.

 

Om man padler er jo korte og lette årer fint for ungene, for de skal da få sjansen til å være med- Niesen min begynte med egen åre 2 år gammel. Nå har hun en fin kort og superlett treåre i passe lengde. Og våre får i bursdagsgave.

 

Spørsmålet blir hva trenger de egentlig på tur som er så spesielt. Jeg er ikke helt sikker på hva du mener med smått og praktisk. Det finnes mye fint i vindtøy og teknisk tøy til de små i barnehagealder.

 

Jeg synes seriøst at soveposer er det vanskeligste. Produsentene mener nok at små barn ikke skal få oppleve vintertur. Så vi har kjørt med 2 soveposer. I påsken hadde de to eldste hver sin tynne disney teppepose inni 3 sesongs poser, og minsta little mammut inni en lett sommerpose. Trenger vel ikke å si at ungene absolutt ikke frøs? Minsta direkte svettet og vi måtte åpne sommerposen og ta av lua.

Vet flere her har fått Isbjørn til å sy egne vinterposer til ungene, for å få kun en pose til de, og jeg skjønner de godt, 2 poser ta plass. Jeg ønsker meg dunposer til unga, slik at ting tar mindre plass. Min dunpose har t-lim på -9 ( og de funker greit altså, med ullbukser og ullgenser på meg) og den tar halve plassen av de  3 sesongs fiberposene vi har.

 

Sko finnes det jo mye fint i ¨på de fleste sportsbutikker og skobutikker, barnehagebarn trenger gode vanntette sko. Minsta har arvede overgangssko fra norheim, helt ok til henne. De eldste har fjellsko fra alpina, sitter godt på foten og holder vannet ute og de har hittil ikke hatt problemer med svette. Husker ikke hvor langt de gikk ned i størrelse, men de hadde i allefall fra 28 eller så da vi kjøpte mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unga var på første overnatting ute nå i begynelsen av januar og det ga mersmak. Unga er 3 og 4 og går i barnehage og har gode klær der. Men tanken er at det med mer frilufts like voksen klær gir en annen atmosfære for ungene "innbiller jeg meg hehe".

Eldste har sekk fra bergans, yngste trenger.

Smått og praktisk tenker jeg vel på friluftrellaterte ting dem kan ha i sekken selv som ikke veier masse som er stas for dem som sitt egent vis dere skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror ikke du skal fokusere så mye på att det nødvendighvis skal være friluftrellaterte ting,det viktige er att det er ting som barna trenger når dem er på tur,min har alltid med seg en bok som han liker og lese i og par andre små ting han liker og holde på med.

i det senere har han fått lomme lykt som han er veldig fornøg med og så har han en lite drikke flaske.

 

ville eller brukt mere penger på utstyr som passer til sitt bruk,har selv kjøpt lette gordex sko (dem her står ikke i barnehagen) som han bruker på sommertiden,veier ingen ting og han løper/sykler mye bedre enn og gå rundt med støvler,enda sjefen i huset mente han kunne bruker støvler men forkarte att du går ikke på fjelltur med støvler så fikk pippa en litt annen låt ;)

 

Videre finnes det og til sommeren lette klær som er vanntette og samme med ul fungere det veldig bra (greit og ikke kjøper klært som er aaaaalt får store),trenger ikke koste så mye eller men gjør att barn liker så mye bedre på tur,videre er det viktig syns jeg att man har med seg mye god matt og litt snop osv,skal jo være litt spesielt og være på tur,vi har alltid med oss pannekaker siden det er det beste han vet :)

 

blir kanskje litt "off topic" det her og kanskje mere tips/råd enn det du spør om :)

Når du skal kjøpe ting er det greit og kjøpe kvalitet slik att det varer hverfall,ikke vits og kjøpe en dårlig kniv bare pga det er små barn som skal bruke den,kjøper du skiklig er den bedre og har nok barna den lengre og :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.