Gå til innhold
  • Bli medlem

Sagtinden (02.07.05)


evenl

Anbefalte innlegg

Annonse

Sagtind skal visst ikke lenger hete dette, men Trolltinden! :wink:

Ref: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=107&highlight=sagtind

Kom dere ned fra toppen til skaret nord for 1897 uten taubruk? Var det vanskelig?

Og kanskje like bra at de andre ville hjem før deg. Tror nok turen over Smedene ikke hadde gjort deg godt, mye ur og klyving langs den ruta også. Men gled deg til Smedegga, den er fin! :) Og Veslesmeden er etter min mening Rondanes fineste topp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi kom oss ned i skaret uten taubruk. Vi gikk litt lenger til høyre enn hvis man skulle fulgt ryggen direkte. Her var det antydninger til "sti" + at det var en og annen varde. Ingen problemer å gå her, men det svært løse fjellet gjør at man må være litt ekstra forsiktig. Kartutsnittet som jeg la ut over Sagtinden (Trolltinden :wink:) viser den lille høyresvingen vi gjorde. Akkurat over "m'en" i Smiubelgen.

He he, ja en tur over Stor, og Veslesmeden ville nok ikke vært noen god opplevelse den dagen. De får vente til senere, og da skal de bestiges fra sørsiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som dere gikk samme vei som oss evenl. :wink: Vi var der i 2003, men gikk i motsatt retning. Fra skaret mellom Sagtindan/Trolltinden og 1897 fulgte vi enkelte varder mot vest, før vi kløv oppover. Ikke vanskelig, men mye løst ja.

Traversen fra Sagtindan/Trolltinden og over 1897 til Steet er en morsom og spennende strekning. Litt vel spennende til tider pga alt det løse fjellet. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som dere gikk ned omtrent som oss da vi kom sørfra, 18.08.2002. Vi feiget ut på egga etter 1897, og trakk ned og vest i skaret, og opp igjen i ei styggbratt grusrenne, med ikke allverdens fotfeste mot underliggende sva. Videre fra toppen tok vi kampestensrøysa nord og ned til tjernet i Langholet. Tror ikke du finner maken til storsten ellers i hele Rondane. Vi også ble tvunget vekk fra stupkanten, og ut mot fonna som ligger lenger vest i bratta der. Og vi hadde tordenvær på toppen! Skal si det rumla godt med ekko i Verkilsdalsbotn ja! Og blåste gjorde det i rykk og kast, såpass hardt at vi delvis måtte knegå langs egga mot Steet... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Anonymous

Jeg hadde også store planer om Veslesmeden, Storsmeden og Sagtind på en dag med start fra Dørålseter. Skal si det gikk skeis! Jeg er en ung gutt, men runda 20 år og har vokst opp med hytte i rondane, så vil si jeg er relativt vant med å gå i fjellet.

Jeg lurte på hvordan det er å gå inn Langholet for så å dra opp til høyre eller nordvestover, og gå eggen opp mot Sagtind? Er dette krevende? Og er det enda løsere her enn andre steder i rondane, f.eks opp mot Nordre-Hammeren?

MVH

Dag Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurte på hvordan det er å gå inn Langholet for så å dra opp til høyre eller nordvestover, og gå eggen opp mot Sagtind? Er dette krevende? Og er det enda løsere her enn andre steder i rondane, f.eks opp mot Nordre-Hammeren?

Jeg tror kanskje en tidligere tråd her på Fjellforum kan hjelpe deg:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=3654

Har du planer om å gjennomføre turen nå? Jeg vil nok ikke anbefale en tur opp i "Nord-Europas største steinrøys" når det i tillegg er glatt og sleipt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er rondane Nord-Europas største stein røys?

He he.. Det er mye stein i Rondane, men det er vel noen her på forumet som har kaldt Trolltinden (tidligere Sagtinden) for dette tidligere. Det finnes mange store "steinrøyser" i Norge, men Trolltinden er definitivt en god kandidat. Her er det skikkelig grovur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.