Populært innlegg Veidemannsblod Skrevet 27. august 2014 Forfatter Populært innlegg Skrevet 27. august 2014 Yep, da slenger jeg inn den lovede oppfølgeren. Vi forlot som sagt Finnmarksvidda etter 6 døgn, mot de planlagte 10. Vi tok oss en hviledag/ompakkingsdag i Alta. Sov lenge og spiste MYE mat for å bygge oss opp fra mange tøffe mil med tung sekk der inne i heten. Kjøpte kart, og tok noen vurderinger om hvilket område vi skulle velge. Vi falt ned på et fjellområde med tre vann innenfor fiskerekkevidde. Marsjen var beskjedne 35-40 minutter fra der vi parkerte bilen og dit teltet ble satt opp. Dag 1 gikk til å fiske i vannet ved teltet. Vannet BUGNET av marflo som svømte overalt langs kanten. I tillegg var det store, sorte biller langs bunnen, samt et yrende insektsliv oppå vannet. Likevel: NULL bevegelse. Ingenting som tydet på fisk. Dødt. Totalt dødt. Været var fint. Over 20 grader, sol og beskjeden eller ingen vind. Dette vannet er forholdsvis grunt. Vi fisket noen timer her uten hell. Dag 2 forflyttet vi oss til nabovannet, en liten halvtimes marsj fra teltet. Like bra vær. Varmt og stille. Alt var likt som i det forrige vannet, men med ÈN viktig forskjell: Små yngel som svømte i stimer langsmed land. Dermed kunne vel ikke dette vannet være fisketomt......? ***** 3,1 kilo. Ny personlig rekord på fjellørret. Vi avsluttet fisket umiddelbart etter denne. Klokken 02:30 i den nordnorske sommernatta, stekte vi de beste ørretbiffstykker som tenkes kan, av den ene filetsida. Fantastisk kvalitet! Dagen etter kokte vi resten med smør, salt, krydder og potetmos. Ikke mange grammene kjøtt var igjen på den ørreten! En får det rett og slett ikke bedre.. Ørreten var for øvrig smekkfull av sneglehus i magen. **** Fornøyde veidemenn i Finnmarksnatta.. Utmerket kjøttkvalitet. Hit skal jeg igjen... 20 Siter
Kjellis Skrevet 27. august 2014 Skrevet 27. august 2014 Gratulerer med et prakteksemplar av en ørret! Slike ørreter er det ikke alle forunt å få løpet av en fiskekarriere. Jeg har 3,1 kg som personlig rekord, tatt for fem år siden, virker som det skal bli vanskelig å få flere slike. Knall rapport med fine bilder, som vanlig! Siter
Veidemannsblod Skrevet 28. august 2014 Forfatter Skrevet 28. august 2014 Kjellis skrev (På 27.8.2014 den 20.02): Slike ørreter er det ikke alle forunt å få løpet av en fiskekarriere. Terskelen for å bikke 1kg er høy for mange. Passerer du 2kg så er det en stor terskel oggså for de fleste dedikerte fjellfiskere. Det å bikke 3kg fjellfisk er veldig sjelden kost. Det ligger mange, mange, mange mils marsj og timers banking med stanga mot vannflata bak den der. Enorm opplevelse! 4 Siter
Veidemannsblod Skrevet 4. september 2014 Forfatter Skrevet 4. september 2014 Her følger et par bilder fra en tur i sommer gjennom fjellene i indre Troms. Høydepunktet her var et intenst bjørnemøte på kort hold, anslagsvis 35-40 meter. Bjørnen kom rett ut av skoddebeltet, løpende 8-10 meter mot oss, før den reiste seg opp på to. Stort dyr. Den granska oss noen veldig lange sekunder før den, etter jeg tok et steg mot den og ropte noen kommandoer, la beina på nakken og fløy ned i krattet så kvistene knakk. Vi så også en annen bevegelse noen meter bort, så vi antar at det var en unge der også. Mektig naturopplevelse på kort hold. Ellers var turen vidunderlig flott gjennom mange mil med mektig fjellandskap, med strøkent og varmt vær, som det forsåvidt var i Nord-Norge i hele juli. http://i63.photobucket.com/albums/h134/syttergard/OslashK3_zpsdb599f71.jpg 5 Siter
Anders Eriksen Skrevet 4. september 2014 Skrevet 4. september 2014 For noen bilder, denne tråden er helt konge. Den fjellørreten var helt brutal. Nådde tokilos-grensa i sommer, men skjønner nå jeg har et nytt mål å jobbe etter. Tre kg er jo hinsides! Grattis og vi venter på mer;) 1 Siter
Veidemannsblod Skrevet 5. september 2014 Forfatter Skrevet 5. september 2014 Ja, kan love deg at pumpa slo når jeg konstaterte at den røska til på den spinneren. Hadde ikke trodd (i beste fall håpet) at jeg skulle bikke 3kg med det første, ihvertfall ikke i et vann som vi overhodet ikke hadde noe informasjon om på forhånd. Men det er jo sånn det er. Den som leter, den finner. Ingenting er som å få stor, fin fisk i vann du på forhånd ikke aner noenting om! Og slik som dere vandrer innover viddene og fjellene i nord, så kan du være sikker på at du kommer til å få flere heftige fiskeopplevelser framover. Fantastisk matfisk også. Som å spise den møreste fiskebiff, rett og slett. Når vannene formelig er så oversvømt av marflo og andre bunndyr som det var der, vokser ørreten (og røya) så fort at den ikke rekker å bli spesielt gammel når den bikker 2 og 3 kg. Det kommer en bilderapport til fra sommerens turer. Og neste sommer, skal langturen legges til vestvidda.. Ytterpunkt 1: Innerenden av Reisadalen. 2: Kvænangen. 3: Masi/Maze. 3 Siter
Populært innlegg Veidemannsblod Skrevet 10. september 2014 Forfatter Populært innlegg Skrevet 10. september 2014 Siste fjelltur i årets sommerferie ble lagt til nord-Troms. Et fjellområde med noen vann som angivelig skulle inneholde ørret, måtte utforskes. Jeg tok med meg min 15-årige nevø, for å løsrive han vekk fra den elektroniske verdens nedbrytende monotoni. Vi lå tre netter i et baseområde, som vi fisket og undersøkte områdene rundt. Vi kom i kontakt med noen lokale, som bedrev kultivering der, og som ga meg mye interessant informasjon om området og vannene rundt. Fiskemessig lyktes vi godt, selv om de virkelig store ble igjen på fjellet. Jeg stanset opp på seks ørreter over 1 kilo, som ble saltet lett i buken og båret ned. Skal nytes utover vinteren! Kommer garantert til å besøke dette området igjen. For det er fantastisk natur her. Og potensialet er formidabelt for å få kontakt med fjellfisk i flerekilosklassen. 10 Siter
Populært innlegg Veidemannsblod Skrevet 12. januar 2015 Forfatter Populært innlegg Skrevet 12. januar 2015 På tide med en oppdatering. Jakt! Det beste med høsten. Man kommer seg ut i naturen, holder kroppen i gang. Man pleier det gamle urinstinktet, og høster inn av de beste og reneste råvarer fra naturen. Og man har noe fornuftig å bruke tida på fram mot isfiskesesongen. Først noen ord og bilder fra elgjakten 2014. Jeg jakter på et lite jaktlag utenfor Tromsø. Vi hadde i år tre dyr på kvoten, hvor vi felte to av de. En ung kvige og en kalv (det beste kjøttet!). Siste dyret ble felt aller siste jaktdag, like før vi mistet skytelyset. Området preges av fjell, lange lier og hovedsaklig bjørkeskog ispedd noen granfelter her og der. En del av valdet innehar også lange, åpne myrstrekker. Siden valdet er så bevokst, har vi vært nødt til å lage flere forberedte skyteposter med utsagde skuddfelt. Vi har også bygget en jaktkoie inn i jorda (for overnatting) og jakttårn. På post ved myrdrag Nesten hele jaktlaget samlet etter endt økt Innhøsting av tilbehør til vinterens elgmiddager Inni jaktkoia i skogen På post i jakttårnet, november Utkikkspunkt Jakttårnet Utkikkspost på fjellhylle ************************************' ************************************ ************************************ Så noen raske ord om rypejaktsesongen 2014. Jeg jakter rype i Troms. Har sesongkort i et område utenfor Tromsø, og pleier også å ta en tradisjonsrik jakttur til Kvænangen i nord-Troms hvert år. I år var det godt med fugl å se i områdene mine, og jeg felte totalt 11 ryper til årets tradisjonelle rypemiddag. Det er godt å komme ned fra fjellet med en fugl eller to i sekken, og konstatere at det er masse, masse igjen der oppe i fjellheimen. Slik har det ikke alltid vært de senere årene. Nyfelt vinterkledd rypestegg, november Tindejakt mot storhavet Jakt i novemberlys Rypejakt på randen av enorme vidder Høstsol i fjellene Liryper felt mellom snøbygene 16 Siter
Populært innlegg Veidemannsblod Skrevet 16. februar 2015 Forfatter Populært innlegg Skrevet 16. februar 2015 Noen bilder fra en isfisketur etter ørret i januar utenfor Tromsø. Dette er et næringsrikt vann hvor ørreten eter godt året rundt og vokser seg stor. Vi kom tilbake med et fint knippe velfødde ørreter opp mot 1,2 kilo. Finfin tur med kaldt, stabilt vær, fullmånelys og nordlys. Lite snø å gå på, så det var stort sett skareføre. Da er det en sikkerhet å gå med helfeller når man bærer tung sekk på ryggen. Nylig ankommet og etablert base. Cigarillos tennes! Første ørret opp av isen. Tett under 1 kg. Fornøyd fisker Første middag. En gryte basert på salt reinrull, buljong, poteter og diverse grønnsaker. Whisky og Underberg - obligatorisk Pen ørret Blåtida i nord Trillrund kilosørret Helsport Fjellheimen i fullmånelys Middag nr 2. Elgkjøtt brases i panna. Sjølplukka kantarell og løk. Grønnsaksbombe Alt jazzes sammen med vikingmelk og krydder i gryta til slutt, som står og putrer en tid før det skal fråtses Nesten hele helgens fangst 15 Siter
Movy Skrevet 7. mars 2015 Skrevet 7. mars 2015 SuperFantastiske rapporter ! Ser en liten plastkasse på flere av bildene, er det "matboksen"? Har du denne øverst i ryggsekken? Dimensjon på boksen? 1 Siter
Veidemannsblod Skrevet 8. mars 2015 Forfatter Skrevet 8. mars 2015 Takk for det. Det er matkassa mi du snakker om nå ja. Den er 32cm lang, 24 bred og 15 høy. Passer helt perfekt i det øverste rommet på sekken min, som er en Bergans Alpinist 110. Den ideelle oppbevaring av mat, når en liker å ha med seg noe mer enn bare pulverkaffe, havregryn, næringsbarer og drytech. Siter
Arntrooney Skrevet 14. april 2015 Skrevet 14. april 2015 Ka du sir, Nordhauk? Lenge siden du har lagt ut inspirasjonsfixet mitt... 1 Siter
Veidemannsblod Skrevet 14. april 2015 Forfatter Skrevet 14. april 2015 Fyller på litt om ikke så lenge! Trenger du inspirasjon for å røske ræva di opp av sofaen? Hehe. 4 Siter
Populært innlegg Veidemannsblod Skrevet 15. april 2015 Forfatter Populært innlegg Skrevet 15. april 2015 Begynner med noen bilder fra et par fiskemessige bomturer til noen småvann i indre Troms. Dro dit uten noen form for forhåndsinformasjon. Det å se nye områder og prøve nye vann har en meget forlokkende effekt på undertegnede, dermed blir det gjerne litt prøving og feiling ift det rent fiskemessige. Dessuten, kan aldri gjenta det ofte nok: Fjellfiskets veier er uransakelige.. Det finnes ingen fasit. Om ikke annet kommer man seg ut.. Så om prikken over i'en (fangsten) ikke alltid blir det store, får man uansett vært i fjellet, og det er jo det som ofte teller mest. Første turbildene her er fra Dividalen: Teltet mellom furuene Svartkaffen og whiskyen Det der var årets første bål.. Attpåtil fyrt med tørr furu! Bålpølse Villmarkslektyre Her fra neste tur, i område Takelvdalen i indre Troms. Base i fjellbjørkelunden En durabelig gryte basert på elgkjøttdeig under forberedelse Det ferdige resultat Stemning Mårrasola som varma teltet Landskap i indre Troms Neste tur her er foretatt med scooter langs en løype som binder sammen to daler i Troms. Her fikk vi oppleve et spennende fiske etter storrøya. Pen røye ble landa på isen mens større røyer ble observert i hullene. For å sitere forfatteren av den fantastiske boka "Mitt Nord": "Årets vakreste eventyr er vårfiske etter røya på isen". Klargjøring På plass i telt. Ovnen gløder. Første middag forberedes: Feit elgkjøttgryte med crème fraiche, bacon, hvitløk og andre godsaker Litt av turens utvalg Halvannenkilos fjellrøye Denne nærma seg 2 kilo Innsats - kveldsfiske Kveldsfisket ga resultater - røye på 1,5 kg Middag nr 2: Suppekjøttgryte av reinsdyr. Putra i 3,5 timer før den ble fortært. Før nedpakking: Flatt lys og snøfokk Dette er alle turer som ble foretatt før påska. Litt om påska kommer etterhvert. 11 Siter
Populært innlegg Veidemannsblod Skrevet 27. april 2015 Forfatter Populært innlegg Skrevet 27. april 2015 Tok en helgetur i en fjelldal utenfor Tromsø. Pakka lett, bare 25 kg i Alpinisten..Hadde f.eks bare med èn boks øl og en relativt liten pakke bacon. Henta også inn noen gram ved å prioritere nudler foran fersk pasta. Hadde med bikkja til søsters. Ho bar egen mat i kløven. Knallvær i nord hele helga, skyfri himmel, sol, jevn østlig vind. Traska på mine gamle og slitte Atomic fjellski med permanent påmonterte skifeller ca 7--8 kilometer innover i fjellheimen på perfekt føre. Hard vårsnø. Var bra gang i fisken under isen også, trakk opp 15 ørreter, selv uten å fiske spesielt intensivt. Ingen var spesielt store, største var vel knappe 0,4.. Flott kvalitet, dog. Imårra er det sjølfeska ørret til middag! 10 Siter
Knut S Skrevet 27. april 2015 Skrevet 27. april 2015 En av de beste trådene her inne. Får bare lyst til å pakke sekken og komme seg ut. Siter
Populært innlegg Veidemannsblod Skrevet 24. september 2015 Forfatter Populært innlegg Skrevet 24. september 2015 På tide å blåse litt liv i tråden igjen. Veldig mange feltdøgn i nordteigen er gjennomført siden sist, og man kan ikke annet enn prise seg lykkelig over at man bor så nært opp til disse nordlige villmarker av alle slag.. Oppsummerer raskt turene (siden forrige rapport) med noen stikkord og et par bilder. Tar alle turene fram til sommerens langtur som ble gjennomført i begynnelsen av juli. Resterende kommer etterhvert. 1. Isfisketur i månedskiftet april/mai i fjellene i grensetraktene mellom Norge og Finland. Etter sigende et storrøyevann. Denne helga var storingene fraværende, og man stod igjen med et lass av sardiner. Vinteren på hell, men vi fikk oss en kraftig kuldebølge med deilig stille klarvær og temperaturer ned mot 18 minus. Magiske lysforhold og de første tegn til vår i høyfjellet på dagtid når sola varmet barflekkene. 2. Vi snakker midten av mai, og man legger ut på alenetur mot et forgjettet røyevann innenfor Nordreisa lengre nordover i Troms. Våren hadde begynt å gjøre sitt inntog. Til fots første del av turen med fjellskia i hendene, før man kom opp i høyden. Opplevde raske væromslag. Værfast med nordvest sterk kuling og snøfokk i et døgn, før det slo om og ble godt vær igjen. Fikk røye opp i "bare" 1,3 kilo her, hvor potensialet er stort. 3. Sesongens siste isfisketur. Månedsskiftet mai/juni. Kvænangen i Nord-Troms. Seks timers marsj opp, halvparten til fots med fjellski på ryggen. Et vann vi har besøkt tidligere, hvor både undertegnede og turmakker har sin røyepers. Et vann hvor det er tatt røye på 5-6 kilo. Ikke like rått bett som samme tur i 2014, men man kom likevel ikke fra det uten fangst av alrighte røyer, opp i like under 2 kilo. Sommerværet bød periodevis opp til dans, og man hanket lett inn den første brunfarge. 4. Første barmarkstur med fiskestanga, til et vann utenfor Tromsø. Deilig forsommervær, slik det bare kan være i nord, med midnattsola som gløder over landskapet. Ei helg tilbragt her, og man stiftet bekjentskap med den stutt-tjukke kilosørreten som bor i dette vannet. Makker har sin ørretpers her, på 3,2 kilo. Vannet bugner av marflo. Et suverent område for turer hvor man har en helg til disposisjon. 13 Siter
Populært innlegg Veidemannsblod Skrevet 30. september 2015 Forfatter Populært innlegg Skrevet 30. september 2015 Sommerens lengste tur gikk mot nord-Troms og randsonen mellom kysten av nordfylket og inn mot Finnmarksvidda. Et område som starter med tildels steinete/urete og kupert terreng, men som raskt går over i lange, bølgete vidder ispedd paddeflate partier. Regionen formelig hagler av vann og vassdrag, hovedsaklig med fjellrøye i. Turen, som jeg vandret sammen med hunden Frøya, foregikk over 9 døgn. Jeg opplevde alt av vær og forhold man kan oppleve, selv i juli måned. Fra snøbyger til trykkende varme. Det er jo nettopp disse kontrastene, kombinert med den vidunderlige naturen som gjør at jeg setter Nord høyest av absolutt alt. Røye var det å få overalt, selv om de store uteble. Fikk fisk på "bare" inn mot halvannet kilo. Alle de største landet jeg med en 5,6 fots ultralettspinnstang, Abu Garcia Vendetta. "Tannpirkeren" kaller jeg den. Råe fiskeopplevelser. Jeg så også den meget sjeldne snøugla, ikke mindre enn tre stykker. Alle er rapportert inn til de som steller med slikt. Fortsatt en del snø i fjellet etter en treg forsommer Rester av gammel aktivitet var å finne I denne vesle lonen trakk jeg feite røyer innpå kiloet Råvare i verdensklasse Stekte filèter til meg. Kokefisk til bikkja. Mot nye mål Nytt vann, nye røyer på land Snøugle Røyefileter Deler av en nærgående større reinflokk Ved ett av utallige "javris" Pen større røye tatt på 5,6 fots tannpirker Kjøring av større røye Slaraffenliv i høyfjellsvarme Midnattsol 17 Siter
Populært innlegg Veidemannsblod Skrevet 25. oktober 2015 Forfatter Populært innlegg Skrevet 25. oktober 2015 Noen visuals fra første rypejakthelga i år. Et kraftig og langvarig høytrykk førte til sommertemperaturer i det karrige høyfjellet. Lufta stod dønn i ro, og sola stekte. Absurd å vandre i shorts i 1000 moh med hagla beredt. Fjellet bugna av fugl, og det var uproblematisk å få fylt kvota. Det beste er dog å vite at det satt igjen store mengder fugl etter oss: Et godt rypeår. Området vi pleier å være i denne helga er også tillatt for garnfiske, og røya gikk villig i garnene. Denne turen er en av få "luksusturer" jeg drar på, med 10-manns lagstelt med vedovn, båt og mengder av god mat og drikke. En fantastisk langhelg i en enorm natur sammen med fadern og to kamerater. Verktøyet: Remington 1100 halvautomat Høytrykk fra første dag: Fjellet øste av sin rikdom: Basen står alltid på sin faste plass. Hvert eneste år. Neste jaktdag bød på de samme forholdene. Varme, høytrykk, septembersol. Is fra en evigvarende snø/isflekk ble brukt til kjøling av røye og øl. Litt av fangsten. Råvarer for vidunderlige middager utover vinteren. Vannpause, underveis på en lang jaktdag i høyfjellet. Nattestid, ved bålet. Sløying og rensing av fjellrøye. 18 Siter
Aries Skrevet 2. desember 2015 Skrevet 2. desember 2015 (endret) Beste tråden på hele forumet, utrolig Godt skrevet! Gir Inspirasjon til å komme seg opp av sofaen, for å si det pent. Endret 2. desember 2015 av Aries 1 Siter
Martin HJ Skrevet 3. desember 2015 Skrevet 3. desember 2015 Er så sykt mye deilig tur og fiskebilder i denne tråden din @Nordhauk, gleder meg til mer 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.