Gå til innhold
  • Bli medlem

Raskeste oppstigning?


jarle

Anbefalte innlegg

Er kanskje litt rart spørsmål, men sidan det er mykje snakk om høge toppar her, så er jo oppstiging aktuelt...

Berre lurer på om kor ein kan klare flest høgdemeter per tid?

Min personlege rekord, om ein ser bort frå "Stoltzen Opp", er frå Lofthus i Ullensvang... Nærare bestemt opp Kråkestien, frå Hordatun (75 moh) til Skrikset (ca 1015? moh), med høgaste punkt ca 1030 moh, på 65 min, nådde vel høgaste punktet nokre minutt før Skrikset, altså etter kanskje 62 min...

Skulle bli 15,4 m i minuttet, eller en meter hvert 4. sekund?

Noen forslag til hvor dette kan forbedres?

Det er forøvrig en fin oppstigning, selv om stien til tider er dårligere enn den mer brukte stien til Munketrappene, om man skal fra Lofthus til vidda,,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan jo ta deg en tur til Loen og prøve Skåla opp (1848m), om du slår Oddbjørn Hjelmesets rekord på 1 time og et kvarter e du go :wink:

Ellers går Saudehornet rett opp årlig, ca august (ørsta), 1303m, rekorden er vel et par-og-femti minutt tror jeg.

Slogen fra Øye, sammenhengende 1500m bratt sti. Her vil du også få kjenne melkesyra.... utsikten du får på toppen vil nok være verdt slitet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror påmeldingsfristen for Skåla opp er ute nå, men dersom du vil stille i mosjonsklassen er det bare å møte opp og registrere deg før start. Jeg prøvde det i fjor og kravlet meg opp på 2 timer. Litt etter kom konkurransegutta, deriblant svigers som er nærere 60 enn 50 og slo meg med 20 min. Bittert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg en tur til Geitesetri i Leirdalen. Der kan du løpe opp til Dumhøplatået, ca. 1000 meter bratt opp. Gikk den på ganske nøyaktig en time for noen år siden :wink:

Ellers er det jo mange slike turer rundt omkring, spørs bare hvor du vil reise. I Narvik kan du løpe fra sentrum til Linken, 1000 meter. I Bergen har vi jo Ulriken, med sine ca. 520 meter fra Ulriksbanen til masta på toppen. Vil du ha urd, så kan du stikke inn til Spiterstulen og løpe opp på Piggen. Mange muligheter :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir nok arnanipa eller gullfjellet hvis eg skal ut og trimme lokalt... gidder ikkje reise til byn for å trene,,,

får se om det blir sjans til litt fjellløping i sommer da,,, ser ut som jobben forsvinner fra mandag :wink:

er forsåvidt åpen for vanlige turer og,,, men noen ganger går det en faen i meg, og da må eg se kor fort det går...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de norske motbakkene er unnagjort, er det på tide å komme seg ut i verden. Selv har jeg gått fra sjøen og opp til Teide på Tenerife på 9 timer og 3 kvarter. Det er 3718 høydemeter. Det er en kort og bratt nedoverbakke ved den første kraterkanten på 50-100 høydemeter, ellers oppover nesten hele veien. Men det er de som har gjort turen på 6 timer i treningsutstyr, se www.teideascension.tk . Jeg tok det som en tur og overnattet på hytta nær toppen. I sommer hadde jeg planer om tilsvarende tur på Fuji, men jeg tror ikke det blir noe av i år. Det er 50 høydemeter til, så meningen var å slå persen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Rekorden for turen Place d'église i Chamonix til toppen av Mont Blanc og ned igjen (!) er akkurat fem timer. Det er ca 4800-1000=3800m høydemeter opp og ned :)

Tiden er omtrent den samme på vintern med randonnéeutstyr og på sommern med joggesko...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.