Gå til innhold
  • Bli medlem

Vindfull rundtur inn Grøvudalen 04.-05.07.2005


Kim

Anbefalte innlegg

Spennende landskap, som jeg tipper er lite beferdet! SØ vind dere hadde?

Erter meg litt opp dette, jeg blir stadig mer sugen på en øde-tur fra ca. Lesja tvers igjennom Storskrymt-området til ca. Oppdal.

En 2-3 døgn "travel light" gjennom den store ødsligheten der inne hadde gjort godt :wink: . Vi får se, snart kanskje, snart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen teori hvorfor det blåser slik, Erik (eller andre)?

Njaa, det finnes vel en del teorier på slikt Kim, også kalt metereologi! :) Jeg skal ikke utdype det videre her, tror jeg...

Du har ikke tenkt på en tur "Storskrymten på langs" noen gang da?

Der inne kanskje man endelig kan få skimten av en jerv... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar gjerne flerdagers turer i området, Erik. Lurer veldig på noen fiskevann også... Jerven lurer nok i området. Jeg har jo sett den lenger vest, i området nord for Lesjaskog. Snøbyger og ganske umenneskelig vær - det var da den ikke klarte å gjemme seg. Riktignok et stykke unna, men vi fikk sett'n!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turen til Storskrymten fra Hallen var det store målet for meg i fjor - og jeg klarte det den 29. juli 2004. Kjempeflott tur, men det ble en lang dagstur!

Startet fra Hallen kl. 8 i flott vær og holdt god fart innover dalen - første rast ved Raudbekken etter vel 2 timer(bilde). Jeg går stort sett alene og selvutløser med kameraet på en stein er ikke verdens enkleste opplegg.

Holdt så god fart at jeg klarte å la meg lure av skiltet om at ruta forbi Salhøe var nedlagt(bilde) og fortsatte forbi Nordere Salhøetjern før jeg så på kartet og innså at jeg var på vei til Lesja. Tok til venstre og kom etter hvert inn på stien, men gikk nord for vatnet på 1.636 m for å gå opp på Storskrymten nordfra. Tapte tid både på omveien og veivalget til topps og var ikke oppe før ca kl. 15(bilde).

Nedover fulgte jeg stien sørover litt nedover, men tok sjansen på å gå ned i blokkura ned mot vatna mot vest og sparte nok mye tid på det. Fulgte Salhøemerkene som fortsatt var der og gikk så fort jeg orket nedover dalen. Ble etter hvert bekymret fordi jeg ikke hadde fått gitt beskjed om at jeg var forsinket og presset på. Men det straffet seg, da jeg endelig kom gjennom med en sms-melding et par km før Hallen fikk jeg straffen for at jeg ikke hadde stoppet ofte nok for vann. Turen videre til bilen gikk i krabbegir og jeg var lykkelig over å ha en ekstra vannflaske i bilen.

Alt i alt en kjempetur i topp vær, men 44 km på en dag og temmelig mange høydemeter var i meste laget. Neste gang tar jeg nok med telt og tar to dager.

Ellers er det rart med vinden i fjellet, selv om det har vært litt vind på turen opp, kan det være vindstille på selve toppen. Vi var en vennegjeng som gikk opp på Veslesmeden i Rondane for et par uker siden, og selv om vinden ikke var ubehagelig, hadde vi den hele veien oppover. Men på toppen var det helt vindstille! Det var så påtakelig at flere kommenterte det etter hvert som de kom opp.

En riktig god sommer til alle.

post-474-133474393709_thumb.jpg

post-474-133474393711_thumb.jpg

post-474-133474393712_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det er flere som virker godt kjent der inne i fjellene. Har noen prøvd å nå Storskrymten ved å gå inn Reppdalen. Lurer litt på om det lar seg gjøre å gå opp Stegådalen til Istjønna og videre opp på skrymten fra nord? Har hørt at det skal være mye stor stein i dette området (Stegådalen - Styggholet), men er usikker på sannhetsgehalten i dette og om det gjelder for Kvitlådalen eller Stegådalen

Har vurdert å gå opp Skirådalen/Flatskirådalen over Høgtangan. Har gått der før så jeg vil helst prøve en ny rute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok en tendens til å gape over i meste laget ja.

Prøver med noen flere bilder i større format - var ikke sikker på hvor store bilder som var akseptable. Skal etter hvert legge ut bilder på egen server, men den er foreløpig ikke stabil nok - den står inne i et kott med trådløs forbindelse som er litt for lite stabil.

Et av målene i år er Forolhogna så jeg håper finværet kommer tilbake etter meldt pause i helga.

post-474-13347439376_thumb.jpg

post-474-133474393769_thumb.jpg

post-474-133474393786_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver med noen flere bilder i større format - var ikke sikker på hvor store bilder som var akseptable.

Flott med flere bilder der innefra! :)

Hvis du ikke har sjekket det opp selv, så er max filstørrelse på bildevedlegg 400 KB.

Passelig pixels er etter mitt skjønn ca. 960x720 - 1024x768...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Så dere noe til Grøvudalsvalmuen eller var det litt tidlig? Har sett den i området Raudbekken - Fegran.

Må skuffe med at botanikerne har "avlivet" Grøvudalsvalmuen og de andre lokale underartene. Genetiske analyser viser at det er feil å snakke om underarter - det er nesten ikke forskjell. :wink:

Var visstnok en svenske som tok doktorgraden på underarter hos fjellbjørk fra Norrland. En feltarbeider sendte ham bladmateriale for analyse, og utkastet til doktoravhandling opererte med flere nye underarter. Så kom det fram at alle bladene kom fra samme tre... Dette var før DNA-analysens dager. Morfologi er ikke alltid relevant. (= "Sku ikke alltid hunden på hårene.)

post-260-133474397891_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.