Gå til innhold
  • Bli medlem

Slipp elvene ved Turtagrø fri!


Torgeir

Anbefalte innlegg

Var på tur på Ulriken i kveld, og på returen begynte jeg å fundere på en sak som har vært diskutert her på forumet. Er vannkraft et reversibelt inngrep..? Og så har jeg lest et sted at Turtagrø måtte få erstatning fra Staten etter vannkraftutbyggingen, fordi området hadde blitt mindre naturskjønt. Kan tenke meg hvordan det må ha sett ut før, med flotte fossende elver i fjellsidene der...

En tanke slo meg; hvorfor ikke bruke dette området for å vise at vannkraftutbygging faktisk kan reverseres..? Her er det bare bekkeinntak, og ingen store dammer. Det som må til er å stenge og dekke til bekkeinntakene, fjerne veier og massedeponier og revegetere alle berørte områder. Tenk så vakkert det kunne bli, midt i tindesportens Mekka og langs én av landets flotteste turistveier...

Hva ville det koste..? Noen tusen billass med steinmasse måtte fraktes bort, f.eks. ned til Skjolden. Noen mindre anleggskostnader for tetting bekkeinntak og tunnelinnslag. Revegetering etter fyllinger og veier... (fjerner skandaleveien i Helgedalen samtidig). Men viktigs av alt; hva blir årlige kostnader i form av tapt energi ved Fortun kreftverk..? Noen som har peiling? Ville det være politisk vilje til å gjennomføre noe slikt her i landet..? :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politisk vilje? Never. Det er 10.000 ganger lettere å hindre en ny utbygging enn å fjerne en som allerede eksisterer. De som synes Turtagrø er fint som det er og ikke kan se for seg hvordan det ville vært har dårlig fantasi.

Når det er sagt, er det nok heller ikke så rent lite vann som tas inn i samtlige vanninntak i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såg på nyhetene i går at 96% av norges egergiproduksjon kommer fra fornybare ressurser. Det er et tall vi kan være stolt av, og garantert en medvirkende årsak til at vi har så ren natur.

Jeg syns ikke det er en utopisk tanke at eksisterende anlegg blir fjernet, heller en naturlig utvikling etter hvert som teknologien/utviklingen går framover. Eller at nytten ved at de forsvinner er større enn ved at de eksisterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elvene det dreier seg om er i hovedsak:

1. Ringselvi

2. Skagastølselvi (riktig navn?)

3. Helgedalselvi

4. Rya

5. Gjesingeelvi

I tillegg er sikker noen flere småbekker tatt med, men jeg tror jeg har fått med de største. Nedbørsfeltet for disse elvene er mellom 60 og 70 kvadratkilometer, og de mottar vann fra breer i Ringsbotn, Skagadalen og Styggedalen.

Hvor store mengder energi kan det dreie seg om..? Er ikke dette fantastiske området verdt såpass? I dag ser området noe "blodfattig" ut, og jeg legger merke til de stygge massedeponiene hver gang jeg kjører forbi. Denne utbyggingen hadde aldri blitt gjennomført i dag...

Får håpe at de nye energikildene dine kommer snart, Svein, så kanskje vi får oppleve Turtagrø i full blomst igjen en vakker dag :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kraftverkene i Fortun produserer 1,4 TWh (1400 GWh eller 1,4 milliarder kWh) på årsbasis. Med en pris på 25 øre/kWh. representerer dette en inntekt på 350 mill kroner. Med store investeringskostnader og minimale driftskostnader er det bortimot utenkelig at deler av et slikt kraftverk skal nedlegges.

Tidspunktet er heller ikke det riktige. Har det ikke foregått betydelig modernisering av kraftverkene nettopp :wink:

Tror heller det er lettere som Morten sier å hindre ny utbygging. Det har jo naturverninteresser fått til ved flere anledninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Skulle ønske Olav Thon hadde sponset en slik nedbygging i stedet for å sponse nye DNT-hytter osv. :wink:

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedbygging av kraftregulering har faktisk hendt her i landet. Dette skjedde faktisk i Kaldevatni i Ulvikfjella, litt sør for Myrdal, for nokre år sidan. Ei demning vart fjerna, og flest mogleg spor vart fjerna. Så går det nok over hundre år før randsona rundt vatnet er regenerert, i høgfjellsvatna på omkring 1250 m.o.h. Spør de meg, så trur eg ikkje at dette kjem til å skje ein einaste gong til i Norge, dessverre, men ein draum hadde det vore, då.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.