Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp: Tur for par (5 dager)


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei!

Håper jeg ikke har bommet stort nå med forumvalg med tanke på at det ikke nødvendigvis er høyfjellet jeg søker etter. Men dette nettstedet var det eneste passende jeg fant til å spørre.

Så, til mitt spørsmål. Vel, det jeg trenger er et turtips. Jeg skal prøve å beskrive hva jeg søker etter og håper noen kan komme med noen tips/rute/evt annen info. All hjelp settes stor pris på.

Hva slags tur jeg tenker på?

Terrenget bør være litt variert. Skog med stier, små fjell (altså ikke høye topper 2000 m.o.h slik som rondane), små innsjøer hvor man kan stoppe, bekker osv. Altså ikke en høyfjells tur, men fortsatt en fjelltur/skogtur. Litt vanskelig å forklare, men jeg håper noen forstår. Vi skal sove i telt så turisthytter er ikke en nødvendighet.

Vanskelighetsgrad?

Vel, det skal være en kombinasjon av tur og avslapping. Det vil si at jeg tenker man kan gå en 5-7 timer hver dag. Etter det, slå opp telt, bade, osv. ca 5 dager er det vi tenker på.

Personlig er jeg erfaren turgåer, men er ikke ute etter den store utfordringen her. Det er mer det å bare komme seg ut i naturen litt om dere forstår. Jeg bor nå i Oslo og vet ikke hvilke områder som er fine. Vi er også avhengige av tog/buss så dette må være mulig. Trenger ikke å ligge helt nærme oslo, men heller ikke 6 timer med tog. Noe i mellom.

Så litt på nettet på Rjukan, men fant liksom ikke helt det jeg søkte etter. Dvs jeg fant ikke helt info eller bilder så jeg kunne ikke avgjøre om det var det jeg søkte.

Kort sagt så er det en sommertur i skog/fjell vi søker. Håper noen kan hjelpe oss i riktig retning.

På forhånd takk

-André

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Siden du ikke vil nødvendigvishverken for høyt eller langt vil jeg foreslå f.eks Blefjell. Ca 1,5 time fra Oslo. Greit med kommunikasjon, da det går kollektivt til Kongsberg. Derfra lokalt. Ved Blefjell kan man kombinere skog og fjell da det ikke ligger så høyt. Samtidig kan man komme på "fjellet" med topper opp mot 1350 meter. Meget fint område.

Du kan se på noen bilder og lese litt om det på:

http://www.cultureit.no/bjorn/fjell/oslofjell/blefjell/blefjell2.html

Dette er vinterbilder, men kan gi et inntrykk. Det er akkurat over tregrensen, men litt lavere er det vegetasjon.

Kan være en mulighet :!:

mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takker for svar!

Men et spørsmål Stian (eller andre).

Om det skulle bli Blefjell. Hvor er det bra å starte i tilfelle? Slik at man får "litt av alt" tenker jeg på :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Tja hvor skal man starte. Kommer litt ann på hva man har som mål. Men kanskje på Bolkesjø. Ved Hotellet. Derfra kanskje bevege seg innover og oppover. Anbefaler at turen legges innom Sigridsbu. (4-5 timer) Da kan man ta Bletoppen på under en time fra hytta. Derfra kanskje mot Eriksbu. Kommer litt ann på hva man er ute etter, men det ligger et par vann nord-vest for ruta mellom Sigridsbu og Eriksbu som kan være fine. Det er andre som er mye mer kjent enn meg der oppe som kanskje har bedre forslag. Dette området er ikke så kjent.

Beste tips er kanskje å sende en mail til Bjørn: [email protected]

Han har sikkert et bra turtips :!:

Mvh

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Blefjell er et bra terreng for fjellturer med sekk og telt. Man kan starte ganske høyt (Nordstul) og gå småkupert opp og ned. Masse fine vann og teltplasser og veldig mange topper på 12-1300 meter med utsikt. Terrenget er variert også.

Bjørn R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.