Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny app fra Norsk Luftambulanse viser nøyaktig posisjon


Gjest Srx (Ron)

Anbefalte innlegg

Annonse
  • 3 år senere...

Appen er nok avhengig av GOD dekning ja, for at 113 skal få koordinatene. Har ufrivillig vært med på å teste appen to ganger i den senere tid. Første gang = ingen dekning. Andre gang = dekning og prat med 113, men de fikk ikke sendt over koordinatene. Spot - Inreach eller satellittelefon er nødvendig for oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, var dette med dekning da! Hvordan klarer dere å sikre dere, at det er mobildekning der dere ferdes? Dekningskartet, som har store hull? Der jeg ferdes i fjellet (og skogen), er det sjelden dekning. Men jeg går kanskje litt andre steder, enn turfolket her inne.

Tror folk gjør seg en "bjørnetjeneste", hvis de stoler for mye på mobildekning og slike apper.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Tiur3 said:

Så, var dette med dekning da! Hvordan klarer dere å sikre dere, at det er mobildekning der dere ferdes? Dekningskartet, som har store hull? Der jeg ferdes i fjellet (og skogen), er det sjelden dekning. Men jeg går kanskje litt andre steder, enn turfolket her inne.

Tror folk gjør seg en "bjørnetjeneste", hvis de stoler for mye på mobildekning og slike apper.

Ja, man må vurdere om det er tilstrekkelig med kun en app når man planlegger en tur. 

Men selv om det er store hull i dekningskartene til Telenor og Telia er det likevel store deler av landet det er dekning og, skal man på fisketur i en elv i nærheten av bebyggelse (de er det jo en del av) er det skikkelig greit med en app når man har spikket av seg en finger, øksa sitter midt inne i leggen eller noen at noen har falt i vannet og kjemper for livet. Da er kanskje SPOT, InReach eller satelitt-telefon litt overkill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Den 21.8.2016 at 9.50, 7homas skrev:

Men selv om det er store hull i dekningskartene til Telenor og Telia er det likevel store deler av landet det er dekning ....

Tja... dekning over store deler av landet? Det er ikke min erfaring, det er vel heller store deler av landet, som mangler mobildekning. Og jeg planlegger tur ut fra, at det IKKE er dekning! Og er jeg aleine på tur, så må jeg klare meg selv. Men det har jeg gjort en mannsalder, så det er ikke noe nytt. Klarer jeg ikke å komme med tilbake til hjelp, omkommer jeg nok på stedet.

Tror flere skulle "lære å krype, før de begynner å gå/løpe". Det være seg utrustning, lengde på turer, hvordan en går og bruker terreng, samt bruk av redskap/utstyr, da unngår en de fleste problemer. Nybegynnere begynner nå ikke i nærområdet, med småturer, men legger ut på "ekspedisjoner" og forventer å bli berget via duppeditter. Treagisk trend. Alle kan være uheldig, men redningsaksjoner av naive turgåere bør koste noen kroner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Tiur3 skrev:

Tja... dekning over store deler av landet? Det er ikke min erfaring, det er vel heller store deler av landet, som mangler mobildekning. Og jeg planlegger tur ut fra, at det IKKE er dekning

Samme her. Min erfaring med dekningskartene er at det sjelden stemmer og tar alltid evt dekning som en bonus og benytter muligheten til å sende melding. Men hjemme har de alltid klar beskjed om at fravær av melding betyr bare at jeg ikke har dekning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Tiur3 said:

Tja... dekning over store deler av landet? Det er ikke min erfaring, det er vel heller store deler av landet, som mangler mobildekning. .....

Hyggelig at du har lest innlegget mitt, men jeg tror du enten mis-tolket det eller brukte det som grunnlag til et litt annet innlegg :) 

On 8/21/2016 at 9:50 AM, 7homas said:

Ja, man må vurdere om det er tilstrekkelig med kun en app når man planlegger en tur

Men selv om det er store hull i dekningskartene til Telenor og Telia er det likevel store deler av landet det er dekning og, skal man på fisketur i en elv i nærheten av bebyggelse (de er det jo en del av) er det skikkelig greit med en app når man har spikket av seg en finger, øksa sitter midt inne i leggen eller noen at noen har falt i vannet og kjemper for livet. Da er kanskje SPOT, InReach eller satelitt-telefon litt overkill?

Jeg skriver jo nettopp det du også sier. Og ingen kan si annet enn at det er dekning i byer, tettsteder, langs hovedveier etc. Hadde selv 4G midt i Femundsmarka for noe uker siden. Møtte ikke en kjeft hele dagen, men fikk irriterende Facebook-oppdateringer hver gang jeg skrudde på telefonen for å ta et bilde :D 

20 hours ago, Tiur3 said:

....Tror flere skulle "lære å krype, før de begynner å gå/løpe". Det være seg utrustning, lengde på turer, hvordan en går og bruker terreng, samt bruk av redskap/utstyr, da unngår en de fleste problemer. Nybegynnere begynner nå ikke i nærområdet, med småturer, men legger ut på "ekspedisjoner" og forventer å bli berget via duppeditter. Treagisk trend. Alle kan være uheldig, men redningsaksjoner av naive turgåere bør koste noen kroner..

Helt enig :thumbsup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, 7homas skrev:

Hyggelig at du har lest innlegget mitt, men jeg tror du enten mis-tolket det eller brukte det som grunnlag til et litt annet innlegg :) 

Jeg skriver jo nettopp det du også sier.  Hadde selv 4G midt i Femundsmarka for noe uker siden.  :thumbsup:

Så hva du skrev, men var usikker på hva du egentlig mente. Derfor siterte jeg også, kun det jeg mente ble feil. Og at dette kan missforståes, da det ofte hevdes i andre tråder, at det er så god dekkning her i landet. Men selvfølgelig i sentrale størk og der det ferdes mye folk, er det nok brukbart med dekning.

Nå er det et pr år siden jeg var i Femundsmarka og det meste av området er ganske flatt, så forholdene burde være gode. Men jeg vet da om mange steder der, det ikke har vært dekning. Og værre i Trysil, samt lengere nord.

Endret av Tiur3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.