Gå til innhold
  • Bli medlem

Er smørefrie ski et skjellsord?

Fanny

Anbefalte innlegg

Hallo dere!

Jeg må lade stemningen litt her. For en tid siden ble jeg invitert på en planlagt lengre fjelltur. Eller lengre og lengre, det kommer vel an på hvem som definerer "langt". For min utrente del er 4-5 dager foreløpig langt nok. Men så kommer vi til utstyret, jeg har noen knakandes gode ski (Madshus Voss), med hundevennlige 3/4 stålkant og gode sko. Men plutselig innser jeg problemet - skiene er smørefrie.....!!

Jeg lurer derfor på følgende; er smørefrie ski holdbart på en lengre tur, eller er "swuishj-lyd" blant turentusiaster bannlyst?? Det skal sies at turen er planlagt på relativt flatt underlag, vi snakker "vidde".

Hva synes dere?? Må jeg rett og slett investere i nytt utstyr? Og hvilke alternativer finnes det for oss som har hund i draget, og ikke vil risikere kuttede poter i forhold til stålkanter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gått Dyranut - Haukeliseter med pulk og smørefrie og min bror hadde smøreski.

På tørr kald snø på flaten så hadde jeg problemer med å holde følge. Brukte «glider» for smørefrie og det hjalp litt. Det virker som de smørefrie har dårligere gli men det kan også bare ha vært mine ski. Fordelen er når man skal oppover eller når snø kvalitet/temperatur varierer ofte da er smørefrie geniale.

Bruker forøvrig begge typer ski og når man får smurt riktig slik at man får godt feste så er det egentlig ikke noen stor forskjell.

Men lyden er litt «avslørende» ;-)

Kai Gunter - LA3QMA

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.