Gå til innhold
  • Bli medlem

Vær så snill å vær ekstra superforsiktig med ild framover...


mindviruz

Anbefalte innlegg

Nå har jeg vert vitne til to branner på to dager. Og mens jeg skriver dette holder mitt favoritt turområde på å brenne bort. Jeg pleier å gå rett over veien her jeg bor, og løpe opp på lyderhorn i Bergen 3 ganger i uken. En av de flotteste utsiktene i Bergen, og ett av de 7 byfjellene i Bergen. Nå brenner vegetasjonen opp, fordi noen idioter har lekt seg med ild.

Siden mandag har det vert 37 skog og gressbranner i Hordaland. Tragisk. Jeg blir trist av all naturen og alle de flotte turområdene som blir brent opp :(

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har varme arbeider kurs, lover å være forsiktg :)    Det er kjedelig at dette skjer, men selv om det tar tid før all vegetasjon kommer tilbake så med opprydding blir det fort grønt og fint igjen til sommeren.  Men uansett skal ikke dette skje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi skal være forsiktige og ansvarsbevisste med håndteringen av alle former for ild.

 

Men vi skal heller ikke glemme at dette også er en del av det naturlige hendelsesforløpet som også en del biotoper og dyr/fugler høster fordel av. Noen er sågar avhengige av at dette skjer. Jeg mener å ha hørt at Hortulanen (vet ikke om det skrives slik?) er helt avhengig av at det skjer skogbranner år om annet for at den skal kunne overleve og formere seg. Dette er vel nok et eksempel på at ingenting er så galt at det ikke er godt for noe!

 

Jada, jeg er klar over verditap, farer og mange andre ulemper, bare nevner det allikevel.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.