Gå til innhold
  • Bli medlem

Familietur i Jotunheim


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Så går turen til Jotunheim igen!

Denne gang er familien med, og det er første gang.

Mine piger er 8 og 12 og jeg håber at de kan få smag for fjeldet ligesom deres far.

Vi har lejet hytte i Bøverkinn (tæt på Jotunheim fjellstue).

Jeg har tænkt på at lave en dagstur til Gjende. Vi sejler til Gjendebu og går op på Gjendeturga. (inspireret af et andet indlæg her på forum).

Det er jo nok en lidt lang køretur men...... :D

Har nogle gode forslag til børneture i området hvor vi skal bo ville det være fedt.

Grotte, bre, top ect?

bedste hilsner fra

jesper (danmark)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, da bor dere jo like ved Dumgrottene (eller hva de kalles). Søk etter det her på forum. Når det gjelder topper kan du jo prøve å ta med familien på Loftet, eller kjøre inn til Leirvassbu og la dem prøve seg på Kyrkja.

Du kan også vurdere en guidet tur på Eventyrisen i Svellnosbreen. Da må du først kjøre inn til Spiterstulen. Dersom jentene dine er spreke vil de kanskje ha lyst til å gå Galdhøpiggen fra Juvasshytta. Dit kan du også kjøre og bli med i et taulag over Styggebreen. Da er stigningen til toppen bare drøyt 600 meter.

Uansett, velkommen til Norge og god tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

tak for de gode og inspirerende idéer!!

Du kan også vurdere en guidet tur på Eventyrisen i Svellnosbreen. Da må du først kjøre inn til Spiterstulen. Dersom jentene dine er spreke vil de kanskje ha lyst til å gå Galdhøpiggen fra Juvasshytta. Dit kan du også kjøre og bli med i et taulag over Styggebreen. Da er stigningen til toppen bare drøyt 600 meter.

omkring breeføring; kører man bare ind til Spiterstulen og booker en tur?

ved du noget om evt priser?

vh

jesper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Spiterstulen booker du bare en tur ja til Svellnosbrean. De har god kapasitet. Turen starter 9 eller 10. Hvis man ønsker det kan man også ringe til Spiterstulen kvelden i forveien og melde seg på, samt å forsikre seg om at turen går. Turen går hver dag i sesongen.

Fra Juvasshytta går det også daglig tur (kr. 110) til Piggen. Men jeg er litt usikker på om den turen er så godt egnet for en 8-åring. Det er en slags stressfaktor over disse "tusenbens"-turene til Piggen.

Gjendebu / Gjendetunga er en fin utflukt som kombinerer båttur og en grei liten topptur.

Som Tom skrev, Dumhøgrottene er spennende for barn å titte inn i. De er heller ikke spesielt farlige, men husk lommelykt og pass på hodet når man ikke har hjelm, man trenger jo ikke å gå så langt inn. De er dessuten ikke spesielt store. Videre opp Dumdalen er en fin tur.

Kyrkja som ble nevnt er også en spennende familietur. Ikke så mye lenger enn Gjendebu og man kommer virkelig opp på en topp. Anbefales dog kun i tørt nokså fint vær. Det siste stykket opp er bratt og luftig, men ikke spesielt utsatt. Noen barn synes det er kjempespennende, andre synes det er skummelt.

Hvis dere er glade i å gå på topper er det også en lett tur fra Bøverkinn, kort stykke med bil opp til Krossbu. Herfra er det meget enkelt opp til Storbreatinden (ca. 700 hm.) på 2018 moh. Fra toppen har man en utsøkt utsikt og det er temmelig enkelt å bestige toppen.

Fra Leirdalen eller Krossbu er det dessuten kun en times gåing inn til Storebrean eller Bøverbrean hvis man vil oppleve en bretunge uten å slite så mye for det.

Andre enkle topper i området er Galdhøe fra Juavsshytta (70 kr. bompenger) eller Steindalsnose fra Sognefjellet via nordvestryggen. Sistnevnte er litt lenger med noe steinur, men ikke så veldig bratt. Her får man en super utsikt mot Hurrungane og det er vesentlig kortere å gå enn til Fanaråken.

Ellers er det spennende med rusleturer fra Turtagrø dersom man er glad i mektige fjell.

Eksempler:

Inn Helgedalen og opp til Styggebreen. Ingen topptur, men man kommer tett inn på mektige fjellvegger.

Inn Skardstølsdalen til Hytta på bandet. Fin tur dersom det ikke er for mye is på Skardstølsbreen. Her går det sti og tråkk med daglig trafikk, så man finner frem.

Liten rusletur inn Ringsbotnen. Det er lettgått inn til moreneryggene og man kan ikke annet enn å la seg imponere over omgivelsene.

Kjører man enda litt lenger kan Vestre Austanbotntinden anbefales. Fjellet er lettgått og utsikten kan ta pusten fra mange. Man starter på ca. 1300 moh og skal opp på 2100 moh.

Så det er mange turer i intervallet 2-5 timer. (vanlig gåtid, regn mer med barn, men det gjør jo ikke noe å være lenge ute hvis været er ok.)

God tur..,

mvh

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

endnu en gang tak for anvisningerne.

nu må vi vist snart udvide ferien med en uge :D

jeg har 2 jotunheim kort 1:50 000 hvor jeg ikke finder mange af jeres

anbefalinger indtegnet som rute. Det er eller et ok kort som jeg før har navigeret efter.

er der nogle anbefalinger på mere præcise kort.

jeg ser der er en jotunheim guide (en bog med det flotteste foto udenpå)

men det er vist til klatrere?

/jesper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er riktig at det primært er DNTs T-taggede stier som er merket på disse kartene. Ofte er det i tillegg varder som viser vei i fjellet som ikke vises på kartet.

Om man ikke er komfortabel med å gå utenfor merkede stier faller muligens neon muligheter bort.

Dumdalen - Dumhøgrottene: Her går tydelig sti.

Helgedalen til Styggebreen: Her går det vei (!)

Skardstølsdalen til Bandet: Her går det tydelig sti til breen og "alltid" et tråkk over denne.

Ringsbotnen: Her går det tydelig sti innover dalen på venstre side av elva.

Vestre Austanbotntinden: Ingen tydelig sti, men man følger i praksis ryggen hele veien.

Kyrkja og Soleibotntinden er greie, se rute f.eks. på www.etojm.com/Norsk under rubrikken topper.

Storbreatinden er litt mindre opplagt, men det er enkelt å finne veien. Toppen ses fint fra Krossbu og det er ikke langt.

Inn til både Storebrean og Bøverbrean (på Smørstabbrean) går det merkede stier, som jeg ikke husker hvorvidt er inntegnet på kartet eller ei.

Den boken du refererer til kan godt være klatrefører, eller noe annet? Umulig å si på bakgrunn av den informasjonen du har gitt.

Godt tur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Det er riktig at det primært er DNTs T-taggede stier som er merket på disse kartene. Ofte er det i tillegg varder som viser vei i fjellet som ikke vises på kartet.

Om man ikke er komfortabel med å gå utenfor merkede stier faller muligens neon muligheter bort.

.

findes der en guide til jotunheim vandring?

/jesper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jesper,

det finnes mange, mange bøker om vandring i Jotunheimen. Jeg er imidlertid ikke sikker på hvor man skaffer disse på nettet. Kanskje noen andre her kan hjelpe deg. Ellers er det ofte noen hyggelige og kunnskapsrike personer på stedene dere kommer til som kan gi noen tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.