+Grimner Skrevet 19. mars 2013 Skrevet 19. mars 2013 Fant denne historien på nettet. Fin for oss som liker å lese kart ved siden av og drikke vann fra bekker. Ikke fullt så hyggelig lesning for de som ønsker seg en lykkelig slutt. http://www.otherhand.org/home-page/search-and-rescue/the-hunt-for-the-death-valley-germans/ 5 Siter
Tor Magnus Skrevet 20. mars 2013 Skrevet 20. mars 2013 Spennende historie! Det er litt mer slike NatGeo og Discovery burde ta for seg for å vise at ikke alt har en lykkelig slutt. Gjør man uvettige ting så går det gjerne galt. Siter
+Grimner Skrevet 20. mars 2013 Forfatter Skrevet 20. mars 2013 Ja, men det er nettopp det; det var ikke så 'uvettige' beslutninger som ble gjort dersom historien stemmer. Bare en rekke små tabber, feil og uvitenhet som førte rett i musefella. Absolutt noe som burde vises på fjernsyn, men tårevåte gjenforeninger selger vel bedre enn spredte beinrester. Siter
Kjell Iver Skrevet 21. mars 2013 Skrevet 21. mars 2013 Spennende historie det der. Godt skrevet. Kunne vært mat for en god film - men uten happy ending - ingen film. Selve søket er så godt beskrevet at det nesten kunne vært en bok i seg selv. Siter
Tor Magnus Skrevet 21. mars 2013 Skrevet 21. mars 2013 @Grimner Ja jeg skjønner hva du mener, var litt usikker på om uvettig var rette ordet, men jeg synes kanskje at å gjøre beslutninger basert på uvitenhet er litt uvettig. Men ellers er jeg helt enig, så snart den første feilen var gjort så var det en rekke med dominoer som falt. @Kjell Iver Enig, er kanskje verdt å spørre Discovery om de allerede har vurdert å filmatisere denne? Siter
+Grimner Skrevet 21. mars 2013 Forfatter Skrevet 21. mars 2013 Den skumle saken med uvitenhet er at jeg ikke vet at jeg ikke vet Kunne blitt en ypperlig film, ja, om de greide å holde den på lavt budsjett. Finnes det lignende saker her til lands - altså folk som har forsvunnet på tur? Siter
Blackbrrd Skrevet 21. mars 2013 Skrevet 21. mars 2013 Veldig bra skrevet og interessant historie. Må si jeg fikk litt ekstra respekt for ørkenen etter å ha lest den historien. Siter
rune1974 Skrevet 21. mars 2013 Skrevet 21. mars 2013 @Grimner godt nok ikke Norge, men Sarek iSverige, Der forsvandt der jo den unge dansker Joey Ravn. Siter
steingrd Skrevet 21. mars 2013 Skrevet 21. mars 2013 Spennende historie, det gikk med noe tid på jobb i dag for å si det sånn Ørkenområdene der er nok ikke noe man bør ferdes for mye i uten erfaring! 1 Siter
martin.m Skrevet 21. mars 2013 Skrevet 21. mars 2013 Takk for at du gjorde meg oppmerksom på denne historien Grimner, definitivt fascinerende lesning. Siter
Lindap Skrevet 22. mars 2013 Skrevet 22. mars 2013 Takk for linken. Det var spennende lesing. Skummelt med slike områder... Siter
børt-erik Skrevet 22. mars 2013 Skrevet 22. mars 2013 Ja, virkelig fascinerende lesing. Finnes det lignende saker her til lands - altså folk som har forsvunnet på tur? Det kan gå galther hjemme også. I sommer forsvant en kvinne på fjellet rett utenfor Tromsø. http://nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.8316012 http://mobil.nordlys.no/nyheter/article6228263.ece Hun er såvidtjeg vet fremdeles ikke funnet. Dette er jo et område med en del aktivitet og mye folk påtur, men det er også store områder hvor det sjelden er folk og vanskeligere å leite. Virkelig en trist historie. Siter
EspenKaa Skrevet 23. mars 2013 Skrevet 23. mars 2013 Finnes det lignende saker her til lands - altså folk som har forsvunnet på tur? Den "beste" parallellen må være svenske Carsten Lorange som forsvant og senere ble funnet omkommet ved Pöyriselva nord i Finland. Det var en aldeles glimrende artikkel i Flugfiske i Norden for en del år siden. Tror neppe den finnes på nett, men hvis det er noen som er spesielt interessert kan er det bare å ta kontakt på PM så får vi se hva som lar seg gjøre. Ellers er det jo flere som er forsvunnet på Saltfjellet som ikke er funnet, og om jeg ikke tar helt feil var det vel en nordmann som forsvant ved Torneträsk for en god del år siden. Siter
Kjell Iver Skrevet 23. mars 2013 Skrevet 23. mars 2013 Jeg var noe usikker på om jeg skulle starte en ny tråd, men legger denne lenken her - for de som liker slike historier. http://www.legendsofamerica.com/ca-donnerparty.html Bare fantasien kan forestille seg hvilke prøvelser disse menneskene gjennomgikk! Verre kn det vel ikke bli... Siter
+Grimner Skrevet 23. mars 2013 Forfatter Skrevet 23. mars 2013 Den "beste" parallellen må være svenske Carsten Lorange som forsvant og senere ble funnet omkommet ved Pöyriselva nord i Finland. Det var en aldeles glimrende artikkel i Flugfiske i Norden for en del år siden. Tror neppe den finnes på nett, men hvis det er noen som er spesielt interessert kan er det bare å ta kontakt på PM så får vi se hva som lar seg gjøre. Ellers er det jo flere som er forsvunnet på Saltfjellet som ikke er funnet, og om jeg ikke tar helt feil var det vel en nordmann som forsvant ved Torneträsk for en god del år siden. Finnes litt på nett. http://www.adventure-journal.com/2010/04/the-mysterious-death-of-fly-fishing-writer-carsten-lorange/ Ett google-søk på Carsten Lorange gir også en .pdf av boken hans. Egentlig ikke noe "mysterium" - bli syk ute i ødemarka kan da alle og enhver bli - men hvor mye var det den SPOT saken kostet igjen... Siter
+Grimner Skrevet 23. mars 2013 Forfatter Skrevet 23. mars 2013 Kom til å tenke på noe: ut fra hvor lite som er igjen av sauer som har ligget i 2-3 måneder i fjellet (klave og et par beinrester), så er det vel ikke så store sjansene for å finne noe etter ett par år på våre trakter? Sånn sett greiere i ørken. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.