Gå til innhold
  • Bli medlem

Om digital fotografering (utskilt)


Koppen

Anbefalte innlegg

(denne tråden er spinoff i fra http://www.fjellforum.no/topic/26460-brannfakkel-iphone-duger-like-bra-som-enhver-tur-mottaker-p%C3%A5-fjellet/page-2#entry248502 )

 

 

Deler av denne tråden minner meg om diskusjonen rundt digitalkamera for noen år siden. "Alle" skjønte jo at digital fotografering aldri ville bli noe annet enn morro. Selv ikke etter at "Fotografi" hadde en artikkel hvor de hevdet at digital oppløsning hadde tangert analog film, tror dette var rundt 2000/01. De første 5-7 årene jeg hadde digitalkamera var det ikke med måte hvor mange problemer andre kunne fortelle meg at jeg (egentlig) hadde...

 

Nok om det, jeg var på tur med en venn for litt siden. Det var i overkant av 20 kuldegrader og vi hadde med hver vår telefon (Iphone 5 og Galaxy S3) + en Garmin GPS jeg ikke husker modellnavnet på. Vi gikk i rundt 10 timer og brukte både telefoner og GPS mye fordi vi lette etter en sti (eller rettere en mulighet for forsering i bratt lende) vi hadde hørt om. Ingen av oss hadde noen strømspareinnstillinger, det var mange timer med sterk sol og derfor høy lysstyrke på displayet og begge hadde track log ved apper, - run keeper og endomondo. Vi hadde begge rikelig med strøm da vi var tilbake ved bilen.

 

Oppsummert hadde vi godt utbytte av våre smarttelefoner. Ved hjemkomst limte jeg en "lomme" av en gammelt liggeunderlag for om mulig å holde den varmere og øke batterikapasiteten, men dette har jeg ikke fått undersøkt ennå. Og dette med regnvann på skjermen er jo ikke noe problem, det holder med en enkel plastpose, eller en rimelig vanntett mappe. Bruker alltid noe slikt når jeg sykler fordi det kondenserer mot telefonen.

 

Det er jo selvsagt smak og behag, men selv om en foretrekker en dedikert GPS betyr jo ikke det på noen måte at en mobiltelefon med GPS er helt håpløst og lek med liv, enten det er en smarttelefon eller ikke. Min Garmil 12XL fra -96 var f.eks i bruk i amerikansk forsvar til ihvertfall midten av 2000-tallet, men slukte 4 AA-batterier på bare noen få timer!

 

%5Burl=

Endret av Kjell Iver
la inn kommentar på toppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Deler av denne tråden minner meg om diskusjonen rundt digitalkamera for noen år siden. "Alle" skjønte jo at digital fotografering aldri ville bli noe annet enn morro. Selv ikke etter at "Fotografi" hadde en artikkel hvor de hevdet at digital oppløsning hadde tangert analog film, tror dette var rundt 2000/01.

Mitt fyrste digitalkamera kosta meg like mykje pr. eksponering som det ville kosta meg dersom eg hadde fortsatt å bruke film i kameraet eg hadde fra før¹. Så sjølv om oppløysinga var på linje med filmen, var det ikkje opplagt fornuftig å skifte til digitalt. Og batteriforbruket var ei sann plage.

¹Altså same kostnad som forbruk av film og framkalling for like mange eksponeringar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt fyrste digitalkamera kosta meg like mykje pr. eksponering som det ville kosta meg dersom eg hadde fortsatt å bruke film i kameraet eg hadde fra før¹. Så sjølv om oppløysinga var på linje med filmen, var det ikkje opplagt fornuftig å skifte til digitalt. Og batteriforbruket var ei sann plage.

¹Altså same kostnad som forbruk av film og framkalling for like mange eksponeringar.

Jeg kjøpte et Canonkamera som var forløperen til digitale Ixus, husker ikke hva det heter, men det kostet 7-8 tusen i mai 1996. Grei batterikapasitet, kunne brukes på lysnettet og hadde et digert FlashCard på 4MB. Oppløsning på 790.000 pixler var rene sience fiction for den tiden. Jeg tok ca 20.000 bilder med det til en brøkdel av bilder på Ekta-, Agfa og Kodakkrome eller hvilken som helst negativfilm! Jeg slet forøvrig ut utløserknappen, men laget en ny. Kameraet virker faktisk fremdeles, men hvem skulle trodd det varte så lenge?

 

:)

 

 

 

Feil sammenligning, Koppen, minner meg mer diskusjonen om man fremdeles trenger digital kamera siden man har kamera på mobilen.

Skjønner hva du mener og din sammenlikning ligger nærmere diskusjonen, det er jeg enig i. Men det minnet meg om nevnte diskusjon. Nå ble det veldig OT, men for egen del tar mobilen bedre bilder enn pocketkameraet. På alle måter, men da snakker jeg om knipsebilder og ikke seriøse bilder med kostbar optikk og stort fokus på alle aspekter ved bildene. Det er optikken som gir største begrensning på mobilkamera nå, tror jeg. Billedbrikken er "prisgitt" bokstavelig talt, men optikk på høyere nivå krever vekst og plass, selv om det skal lite til å tuske det de byr på idag. Men med min opplevelse av dette er jeg forsåvidt helt enig med TS i hans konklusjoner.

 

:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte et Canonkamera som var forløperen til digitale Ixus, husker ikke hva det heter, men det kostet 7-8 tusen i mai 1996.

Digital speilrefleks var litt dyrare heilt fram til for få år sidan ;)

Når batteria i tillegg kosta nær tusenlappen kvar, og ein måtte ha med seg minst 2 ekstra batteri på dagstur i kulda, føltest det håplaust ut for ein som var vane med å bytte ut knappebatteriet i det gamle kameraet kvart 3. år.

Jo, eg kan forstå at denne diskusjonen kan minne om diskusjonen om digitalkamera rundt 2000. Sjølv om telefonane i framtida kan fungere fullt ut som tur-gps, hjelper det ikkje meg i dag, dersom dagens telefon-gps ikkje fungerer tilfredstillande.

Diskusjonen minner meg også om korleis det har vore diskutert i årevis om gps er noko å stole på i det heile. Sjølv sverger eg fortsatt til å alltid ha med meg både kart og kompass, og det kjem eg til å fortsette med i uoverskueleg framtid, sjølv om gps'en aldri har svikta meg. Men eg har hatt turar som eg ikkje ville kunne gjennomført utan gps, heller ikkje med ein gps som ikkje lar seg betjene med votter på.

Dersom eg hadde hatt gps på telefonen, og ikkje hatt annan gps-mottakar, hadde eg sikkert teke med meg telefonen på tur, og brukt den med dei begrensingane det ville bety. Det er godt mogleg eg ville vera godt fornøgd også. Men det er langt derfrå til å støtte påstanden som er overskrifta på denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at total avsporing blir luket vekk og/eller påpekt, men første innlegg på denne utskilte tråden mener jeg er helt og holdent relevant for tråden den ble postet i. Det blir etter min mening både unaturlig og lite trivelig om en til enhver tid må vokte sine ord som om det er redigering av et leksika vi holder på med.

 

75% av teksten min omhandler etter min mening akkurat det trådstarter inviterer til, nemlig Iphone (dvs smarttelefoner) vs dedikert GPS. Digresjonen var til og med relevant fordi den viste til et noenlunde parallellt eksempel på hvordan ny teknologi ble mottatt og hvordan det etterhvert forandret seg diamentralt.

 

Men, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at total avsporing blir luket vekk og/eller påpekt, men første innlegg på denne utskilte tråden mener jeg er helt og holdent relevant for tråden den ble postet i. Det blir etter min mening både unaturlig og lite trivelig om en til enhver tid må vokte sine ord som om det er redigering av et leksika vi holder på med.

 

75% av teksten min omhandler etter min mening akkurat det trådstarter inviterer til, nemlig Iphone (dvs smarttelefoner) vs dedikert GPS. Digresjonen var til og med relevant fordi den viste til et noenlunde parallellt eksempel på hvordan ny teknologi ble mottatt og hvordan det etterhvert forandret seg diamentralt.

 

Men, men...

 

Ja jeg er enig med deg i det, men det var det innlegget som startet Off Topic diskusjonen om digital fotografering i en annen tråd, og da måtte det tas med.

 

La inn lenker begge steder. Usikker hvordan det ellers skulle gjøres.

Vi tillater Of Topic i en stor grad, men når det blir mange innlegg som omhandler noe helt annet enn trådens emne må det skilles ut siden det da stopper diskusjonen i hovedemnet.

 

Det beste er at man ikke diskuterer Off Topic - men holder seg til trådenes emner - det syns jeg folk er flinke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden er i sin heilheit off topic, så eg bare fortsett. Det er ingen her som vil diskutere digital fotografering. Alle innlegg som er flytt ut, handlar faktis om diskusjonen om dedikert gps kontra telefon med gps.

I mine innlegg¹, i likheit med Koppen sine innlegg, har me diskutert diskusjonen om gammal teknologi kontra ny, og korleis teknologien vil fortsette å utvikle seg framover til noko me ikkje kan forutsi idag.

Mykje av kvart innlegg handlar også direkte om den opprinnelege diskusjonen, og skulle vera der. Eg gidd ikkje skrive det på nytt i den opprinnelege tråden. Det gjeld i alle fall dei tre siste avsnitta i det siste innlegget mitt. Det er tre av fire, det er 75% on topic, og likevel fjernar moderatoren det til fordel for ein tråd der det vert bare 25% on topic

Denne diskusjonen handlar ikkje om digital fotografering, det handlar om teknologi, i dette tilfellet gps'ar i ulike variantar. Denne tråden vert i den samanhengen eit fullstendig feiltrinn av moderator. Eg forstår at ein skal vera meir forsiktig med analogiar i framtida.

¹At eg nevnte batteriforbruket i innlegga mine, var ingen tilfeldigheit i forhold til at samanlikninga var med telefon-gps

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden er i sin heilheit off topic, så eg bare fortsett. Det er ingen her som vil diskutere digital fotografering. Alle innlegg som er flytt ut, handlar faktis om diskusjonen om dedikert gps kontra telefon med gps.

I mine innlegg¹, i likheit med Koppen sine innlegg, har me diskutert diskusjonen om gammal teknologi kontra ny, og korleis teknologien vil fortsette å utvikle seg framover til noko me ikkje kan forutsi idag.

Mykje av kvart innlegg handlar også direkte om den opprinnelege diskusjonen, og skulle vera der. Eg gidd ikkje skrive det på nytt i den opprinnelege tråden. Det gjeld i alle fall dei tre siste avsnitta i det siste innlegget mitt. Det er tre av fire, det er 75% on topic, og likevel fjernar moderatoren det til fordel for ein tråd der det vert bare 25% on topic

Denne diskusjonen handlar ikkje om digital fotografering, det handlar om teknologi, i dette tilfellet gps'ar i ulike variantar. Denne tråden vert i den samanhengen eit fullstendig feiltrinn av moderator. Eg forstår at ein skal vera meir forsiktig med analogiar i framtida.

¹At eg nevnte batteriforbruket i innlegga mine, var ingen tilfeldigheit i forhold til at samanlikninga var med telefon-gps

 

Når jeg leste innlegg 2-3-4-5 i denne tråden så leste jeg en tråd som var Off-Topic i forhold til det opprinnelige tema, og det er kanskje jeg som ser feil? Det opprinnelige tema var Iphone kontra annen turmottager på fjellet - ikke om teknologi generelt om det er det dere skriver om. Uansett så stopper diskusjonen opp om man skriver om noen helt annet enn tråden handler om i utgangspunktet. 

 

Men vi er igjen Off-Topic fra denne trådens emne også. Kan godt flytte alt det tilbake i tråden igjen om dere ønsker det, men sett fra mitt ståsted er dette mye Off-topic - God helg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leste innlegg 2-3-4-5 i denne tråden så leste jeg en tråd som var Off-Topic i forhold til det opprinnelige tema, og det er kanskje jeg som ser feil?

 

 

Følgande er klypt fra innlegg nr 5: (Dei fyrste 3 setningane som er off topic er fjerna)

 

"Sjølv om telefonane i framtida kan fungere fullt ut som tur-gps, hjelper

det ikkje meg i dag, dersom dagens telefon-gps ikkje fungerer

tilfredstillande.

Diskusjonen minner meg også om korleis det har vore diskutert i årevis

om gps er noko å stole på i det heile. Sjølv sverger eg fortsatt til å

alltid ha med meg både kart og kompass, og det kjem eg til å fortsette

med i uoverskueleg framtid, sjølv om gps'en aldri har svikta meg. Men eg

har hatt turar som eg ikkje ville kunne gjennomført utan gps, heller

ikkje med ein gps som ikkje lar seg betjene med votter på.

Dersom eg hadde hatt gps på telefonen, og ikkje hatt annan gps-mottakar,

hadde eg sikkert teke med meg telefonen på tur, og brukt den med dei

begrensingane det ville bety. Det er godt mogleg eg ville vera godt

fornøgd også. Men det er langt derfrå til å støtte påstanden som er

overskrifta på denne tråden."

 

Dette er i alle fall off topic i ein tråd med overskrifta "Om digital fotografering"!

 

Eit lite innlegg med oppfrodring om å halde seg til temaet, hadde passa mykje betre, enn å fjerne desse 3 avsnitta frå telefon-gps-tråden. Det er i alle fall mi meining.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.