Gå til innhold
  • Bli medlem

Nye ullvotter


REs

Anbefalte innlegg

Jeg har et par hvite, tovede, ull strikkevotter som begynner å bli utslitt. De har stort sett levd sitt liv på innsiden av vindvottene mine, og de har faktisk overlevd flere par av disse vindvottene.

Jeg tør nesten ikke si det, men de ble kjøpt på husfliden i Kirkenes i 1976. Et utrolig produkt.

Nå kunne jeg tenke meg å få tak i et par av samme type eller noe lignende.

De var innom vaskemaskinen i går, men når de er tørre så skal jeg legge ut et bilde.

Jeg fant et par bilder på nettet som lignet litt.

Er det noen som vet om et sted hvor man kan få kjøpt tykke, myke strikkevotter i 100% ull?

 

post-4220-0-39438700-1363070274_thumb.jp

post-4220-0-26715800-1363070298_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse så ikke mye tovede ut. De så mer strikket ut.
Nå skal det sies at jeg synes at skikkelige strikkevotter er nesten like gode som tovete ullvotter. Strikkevoter i veldig tykt garn, eller gjerne dobbelt garn tror jeg kan bli vel så bra som tovede votter, siden de er litt mer luftig og inneholder mer luft enn de mer kompakte tovede vottene. Fordelen med de tovede er at de ikke blir komprimert like lett.

Når min mor lager tovede votter til meg strikker hun med veldig tykke strikkepinner, og ett garn som kan toves. Vottene når meg da fra fingertuppene og til bak albuen. De er nesten så vide at jeg får de over hodet (nesten, overdriver litt), og linger mer på "nettingvotter".

Etter en runde i vaskemaskinen på hurtigvask (ikke ullprogram), sammen med en dongeribukse er de gjerne litt for små, så da må de utvides og tilpasses til hånden, slik at de sitter akkurat slik jeg ønsker at de skal sitte og da får de også en perfekt form.
Og da er strikkemønsteret helt borte, og de ser mer "kompakte" ut enn de du har lagt ut bilde av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et par tova votter ifra govotten.  Litt usikker på om det er aller tykkeste kvalitet, men, de holder meg varm hvis jeg bruker vindtett utenpå.  Prisen er jo også grei :-P

 

Link til Govotten:  http://www.govotten.no/?module=Shop;action=ProductGroup.viewProductGroup;id=338

 

Ellers har jeg et par Ortovox Arctic som jeg er blitt glad i.  Synes å huske at prisen ikke var like hyggelig :cool:

 

Edit:Her er en gammel tråd som er i samme gate: http://www.fjellforum.no/topic/17999-fjellvotter/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en helt annen type votter jeg har enn de som selges her. Jeg har noen blå ullvotter fra forsvaret, men de er laget av ganske stiv ull.

 

Jeg formulerte meg nok litt feil i utgangspunktet. Vottene er ikke laget av tovet ull, men de er strikket av tykt garn og så er de enten tovet eller gjort noe annet med for at de skal virke ekstra tykke og myke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en helt annen type votter jeg har enn de som selges her. Jeg har noen blå ullvotter fra forsvaret, men de er laget av ganske stiv ull.

 

Jeg formulerte meg nok litt feil i utgangspunktet. Vottene er ikke laget av tovet ull, men de er strikket av tykt garn og så er de enten tovet eller gjort noe annet med for at de skal virke ekstra tykke og myke.

http://www.facewest.co.uk/Ortovox-Gronland-Mitt.html Disse, da? 167,- inkl frakt til Norge?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at votter som er strikket av ull vil bli tovet av bruken. Kan hende det var derfor de virket tovet?

 

Kan du ikke få noen til å strikke til deg? 

Jeg er vokst opp med hjemmesydde og hjemmestrikkede klær, men jeg er ikke så veldig gammel. Jeg fikk min første kjøpte bukse da jeg var 13 år. 

Kanskje fordi min bestemor var skredder, eller sydame som det vel het den gangen, og dette gikk selvfølgelig i arv til min mor.

I den tiden var det visst umulig for en dame å sitte stille uten å gjøre noe så strikketøyet var aldri langt unna. Lyden av klirrende strikkepinner var nesten over alt.

Min kone har dessverre ikke arvet denne egenskapen og de første lange selbusokkene hun skulle strikke til meg er enda ikke ferdige. Kanskje min eldste sønn kan få dem til 20 års dagen. Det er ikke så lenge til.

 

Her er de vottene som jeg så gjerne skulle ha erstattet. Med en vindvott utenpå har de tålt det meste fra 42 kalde helt sør i Pasvik til 0 grader og sludd i Ryfylkeheiene.

post-4220-0-36772900-1363131909_thumb.jp

post-4220-0-92812400-1363131922_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vokst opp med hjemmesydde og hjemmestrikkede klær, men jeg er ikke så veldig gammel. Jeg fikk min første kjøpte bukse da jeg var 13 år. 

Kanskje fordi min bestemor var skredder, eller sydame som det vel het den gangen, og dette gikk selvfølgelig i arv til min mor.

I den tiden var det visst umulig for en dame å sitte stille uten å gjøre noe så strikketøyet var aldri langt unna. Lyden av klirrende strikkepinner var nesten over alt.

Min kone har dessverre ikke arvet denne egenskapen og de første lange selbusokkene hun skulle strikke til meg er enda ikke ferdige. Kanskje min eldste sønn kan få dem til 20 års dagen. Det er ikke så lenge til.

 

Her er de vottene som jeg så gjerne skulle ha erstattet. Med en vindvott utenpå har de tålt det meste fra 42 kalde helt sør i Pasvik til 0 grader og sludd i Ryfylkeheiene.

 

Aha.  Ikke bare gode varme ullvotter, men votter som er lik det paret som har "kikkehull".  Etter det jeg kan se på bildene, er maskene omtrent like løse som vanlig strikk. For meg ser det ut som vottene er strikket med tykt ullgarn på store pinner.  Hvis de så tovet ut, tror jeg heller at ulla har vært børstet opp i stedet for tovet.  Resten "ordner" seg etterhvert som de blir brukt.

For en tid tilbake lå det masse hjemmestrikket som kunne minne om vottene dine under juletreet hjemme.  

Dengang ble det brukt Tøffe-garn som inneholdt 50 ull og 50 acryl. Det var saker :-P

Jeg ville vist vottene til Husfliden og hørt hva de mente.  De er rå på slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da, de kan nok sikkert bøtes. Litt stoppegarn så skal jeg nok få lappet hullene, men de er veldig tynnslitte på innsiden så nye hadde nok vert det beste.

De gamle kan jeg kanskje ramme inn og henge på veggen. Det er visst så modærne for tiden å ramme inn alt fra gamle barneskosko og sokker til dåpskjoler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har sjølv eit par ogde ullvotter som er strikka og tova, riktignok bare nokre få år gamle. Korleis nokon kan greie å ikkje slite ut vottene på 30 år, er heilt utanfor mi fatteevne, men det er ei anna sak.

 

Det er inne i grepet, og særleg tommelen som vert slitt når ein går på ski. Her tar eg stoppegarnet og syr med litt lange sting på kryss og tvers før det vert slitt heilt hol. Altså medan det enno er noko å sy i, og utan at det betyr så mykje verken at det er fint, eller at det vert tett. Dette vert meir å rekne som litt ekstra slitelag. Etter ein vask og litt bruk, tover denne tråden seg fint inn i den eksisterande votten.

 

Den militære ullvotten som eg har liggande, er strikka med tjukk frotte på innsida. Desse vottene er varmare enn strikka- og tovavottene mine. Eg er litt usikker på om det er same versjon som det vart linka til i innlegg #2

 

Til det opprinnelege spørsmålet: Her er det i alle fall varme votter å få tak i http://www.manndalen-husflidslag.no/bonkosvotter.202848-31487.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At vottene har holdt i 30 år kommer nok av at de alltid har sittet inne i vindvottene som bare har vert i bruk i ekstremvær. I slikt vær er det ikke så ofte man tar ut på tur, men det hender at man får slikt vær når man er ute og ikke har sjekket værmeldingen.

Ellers holdt de faktisk -42 da de var nye. Da også inne i en vindvott. Denne turen var ikke lang, men vi var nok ute i et par timer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At vottene har holdt i 30 år kommer nok av at de alltid har sittet inne i vindvottene som bare har vert i bruk i ekstremvær. I slikt vær er det ikke så ofte man tar ut på tur, men det hender at man får slikt vær når man er ute og ikke har sjekket værmeldingen.

Eg forstår. Sjølv brukar eg forsvaret sine ullvotter (tjukk frotte) som tilsvarande votter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.