Gå til innhold
  • Bli medlem

Bergans vs Norheim


stigd

Anbefalte innlegg

Er på utkik etter ny beklening til vinterbruk eller helle året egentlig 2 eller 3 lags.

Har set på bergans glittertind eller nordkapp. Men så kom eg over nordheim merket til g sport. 

Så derfor lurer eg. Er jo sikert kvalitet men er det så stor forskjell at det er dodbel pris eller ka meiner dere. Skal brukast i høgfjelle så bær være bra skal det siast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er meir oppteken av korleis den aktuelle modellen passar mine behov, enn kva merket heiter (og kva andre på fjellforum meiner om merket). Dersom du finn eit plagg som passar deg, og som virkar som eit ok plagg, kjøp det og bruk det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel sikkert laget på samme fabrikk i kina.

har kun telt som jeg har brukt en del som er fra norheim telte er nok like bra kvalitet med tanke på stoffet som er bruk men det er ikke like "smarte" løsninger,slik som i helga når jeg gravde snø grop i fortelte var det ikke mulig og ta bort det " Tauge" som er der får og støtte opp telte,på helsport er det mulig og ta det bort og det ville vært kjekt når man skal lage mat så sliper man og brenne det opp.

litt vansklig og forklare har stjelt en helsport telt og tegnet på det.

det som er merket med blåt er ok og det er samme der hvor jeg har merket med rødt,men det står rimlig i veien når man har gravd snø grop og ville gjerne ha det bort,men det går ikke på norheim på helsport og sikkert andre "kjente" merker er det her helt sikkert der,små detaljer og spør om det er verdt prisen.

 

En annen ting som er kjedlig med norheim merker er att du får ingen ting hjelp hvis noe blir feil på utstyr virker det som,sendte mail og sa jeg hadde ødlagt fortelte og ville gjerne kjøpe nytt,sa det går ikke da må du kjøpe nytt telt,hvis det hadde vært bergans eller andre "kjente" merker så tror jeg ikke det hadde vært noe problem,greit og sjekke opp hvordan ting blir hvis glidlås etc blir ødlagt,noe syns sikkert det er greit og bare kjøpe nye jakke siden den er så "billig" men jeg liker og bruke ting og eller ordne opp i det vs bruk/kast som vi lever i dag. Har selv Bergans og sent inn jakker flere ganger med feil og fått dem fikset (gratis) hvis jakka er gammel og det er feil på den tar og bergans kun betaling får kostnadene dem har på og gjøre jobben,noe som jeg og syns er veldig bra.

 

skal ikke si att Norheim ikke gjør det men virker som det er veldig fokus på pris og masse bestilling så ikke sikker man får fikset så mye der, norrøna er jo veldig kjekt da det har egen reprasjons avdeling i butikken sin i oslo :) 

post-9803-0-25819000-1363071784_thumb.pn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norheim er lit opp og ned. Men det er et billigmerke. Ofte er det slik at slike merker jven ligger litt under i kvalitet men at enkelte produkter glimter til.

Norheim er fint til camp i marka, dagsturer etc. Mener en av soveposene de har kom bra ut i test, i billigsegmentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter spør vel om bekledning, ikke telt. Jeg har en Norheim skalljakke, av en modell som ikke finnes på markedet lenger, men tror ikke de nye produktene er mye forskjellige. Har brukt den på vinterturer i moderat vind og sommer og høst på fjellet. Den holder regnet fint unna og har virket ganske slitesterk.<br /><br />Hvis jeg har noe å utsette på den er det at den ikke har lufting under armene, men er det kaldt nok er det en bra jakke. Har en bukse også, men den har jeg omtrent ikke brukt. Mangler også lufting, noe jeg tror fort kan bli et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norheim er i samme klasse som Stormberg, 24.. De produserer klær, som er greie nok til dagsturer i skogen.. Eller til ungene i barnehagen... Greit nok ift pris, men ikke dugendes til tøffe turer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyvärr är kopplingen mellan pris och kvalitet många gånger ganska svag.


 

Så jag skulle rekomendera att titta noga på sömmar och lösningar vid skarvar och så på dom olika produkterna. Inte för långa, fasta stygn skall det vara. Skarvar mellan olika delar skall vara välgjorda och delarna väl anpassade utan extra överlappnignar och likande "quick 'n' dirty" lösnignar.


 

Vad jag har sett är det stor skillnade mellan 24 och Stormberg. Den senare skulle jag inte betrakta som prisvärd efter att ha tittat på deras produkter i butik. Duger inte alls, enligt mig.
24 kan vara helt OK. Har själv en jacka från dom och enda felet på den är att den är för tät. Fungerar bra som vardagsjacka om hösten och vintern, gärna när det blåser som ***. Då fungrar den som bäst. Sömmar och tillpassaning är minst lika bra som på "fina" märken.
Fast jag skulle nog inte köpt den till fullt pris, jag köpte min på salg med nästan 50% rabatt.


 

Slutsats: Titta på grejjorna innan du köper. Även budgetmärken kan ha fullt dugliga produkter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg har Norheim gjennomgående vært av lavere kvalitet enn f.eks Bergans og Norrøna. Dårligere løsninger og materialvalg (merkes spesielt på skallbekledning), samt at det er mindre slitesterkt. Når det er sagt er det noen år siden jeg kjøpte min siste Norheim-jakke/sko/bukse, og jeg hører rykter om at kvaliteten har tatt seg opp.

Jeg tok faktisk sjans på å kjøpe en Norheim "midgard" 3-sesongers sovepose for 2 år siden. Den er god og varm og holder, enn så lenge, hva den lover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norheim mangler tekniske løsninger/luftinger og har lavere kvalitet i stoff som nevnt.

Ett eksempel er når du lukker jakka helt, og den gnisser mot nesa, da merkers fravær av myk stoff som hindrer irritasjon/gnagsår.

Går du for bergans ville jeg anbefalt en kikk på Norrøna, litt dyrere men også litt bedre er min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selger Bergans og Norheim der jeg jobber og med de 6 årene jeg har på baken så er det selvsagt en

kvalitetsforskjell. Det skal det også være i forhold til Norheim profilen. Det skal gå på familibudsjettet.

men det skal sies att kvaliteten har tatt seg veldig opp på Norheim. Både på Telt og Soveposer er det tatt

ett kjempe steg. Har Norheim telt selv og det stoler jeg 100% på. Går noen bra rykter om att det er produsert

ikke så alt for mange cm unna Helsport sine telt, om dette stemmer eller ikke skal jeg ikke sverge på ;)

 

Bekledningen til Norheim har også gjennomgått en stor oppdatering. Men siden pris segmentet ligger litt

under Bergans  Så må det brukes noen rimelige løsninger visse steder.

 

Jeg krysser ikke Hardangervidda til Sommeren i en Norheim skalljakke. men jeg krysser med Norheim pose og telt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel sånn at Norheim er Gresvigs svar på First Price. Før du vet ordet av det står du der med skjegget i postkassa og innser at jakka som i utgangspunktet skulle vært fylt med dun, faktisk er fylt med hest.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 20 år gammel Norheim vindjakke i bomull som jeg skal bytte ut. Den er fortsatt vindtett og eneste slitasjen er at blåfargen er blitt litt bleket, men den er beregnet på skogsturer, ikke fjellturer. Den er derfor litt kort og hetten er ubrukelig.

 

Jeg hadde hatt null problemer med å kjøpe Norheim igjen, men tipper de har holdt opp å lage vindjakker i bomull. Det kan jo også hende at kvaliteten har forandret seg litt opp og ned de siste 20 årene? Som jeg ser det, så må jeg opp på noe sånt som Klättermusen Einride for å få en like behagelig jakke. Jeg er ikke spesielt glad i goretex. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat når det gjelder ting som vindjakker og anorakker i canvas materiale har jeg sett litt på Norheim sine, og synes de ser relativt greie ut, og står muligens ikke så veldig tilbake for Bergans sine ting til dobbel pris (er dog ikke super-imponert av det jeg har sett av Bergans i dette segmentet heller).

Tror i de lager alt i polycotton 35/65 nå ala fjellreven og ikke bomull, men jeg synes dette også fungerer bra, puster nesten like bra +har litt ekstra slitestyrke.

Har sett på andre ting som gamasjer, vindvotter o.l. som også ser helt greie ut i forhold til prisen.

Tror også som Sveinung sier over, at teltene og soveposene er ganske bra iforhold til pris.

Selv har jeg en løpesekk som heter alfer 7 som kosta meg 199kr, og ikke er noe dårligere enn merke ting til 600-700.

Så man kan finne noen gullkorn her og der, og jeg har inntrykket av at jevnt over så ligger Norheim flere hakk over Stomberg, som har mye som ser helt ubrukelig ut for mitt øye.

Jeg tror derimot ikke at jeg ville gått for en skalljakke fra Norheim, uansett hvor billig den hadde vært, da jeg tror de rett og slett ikke har teknologien til dette.

Det kan fort blir en veldig klam og stiv affære.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg merker det samme som de over her skriver. Glideren min på glidelåsen av min Norheimjakke er i stykker, og jeg trenger ny. Dette viser seg ganske vanskelig å få til, noe som igjen viser at servicen ikke er særlig bra på Norheimprodukter.

 

På Norrøna er ikke dette noe problem, da de har en pose glidere i butikken man kan forsyne seg av. 

 

Så uten å kapre tråden helt: gi meg gjerne et vink om noen vet hvor jeg får fatt i glider til glidelåsen av en Norheimjakke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Nordheim skall-jakke som funker fint i sivilisasjonen, bortsett fra at passformen er noe rar. Har ikke testet kvaliteten på den, men har mine tvil. Har en Bergans Dermizax bukse, etter å ha byttet den 3 ganger fordi den er omtrent like vanntett som en bomullsbukse, har jeg gitt den opp og tatt til takke med at den funker fint når det er vær som nå, ikke spes varmt, ikke spes kaldt og det må ihvertfall ikke være vått.

Så min erfaring. Hverken Bergans eller Norheim er spesielt bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta også i betraktning at Norheim og Bergans er den type produsenter som lager litt av hvert...klær, telt, sekker osv...de har med andre ord ikke spesialisert seg på en type utstyr. Jevnt over vil du nok se at de som spesialiserer seg på en type utstyr, feks telt, jevnt over vil komme best ut i tester. Sammenlign Hilleberg med bergans telt som eksempel.

 

Bergans og Norheim er med andre ord ikke innovatører og vil mest sannsynlig ligge "bak" kunnskapsmessig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte ei Norheim bukse til turbruk i fjor (sånn med mørkere stoff på knærne og i rumpa..). Den har overrasket veldig positivt. Ikke skallbukse, men det vil jeg heller ikke ha til vanlig sommertur. Fin passform som tillater full bevegelighet, og gode lommer. Veldig bra løsning i forhold til stramming rundt skoene.

 

Jeg bryr meg lite om at folk kikker på at jeg går med billigmerke. Har kjøpt et par Norrøna- og Klattermusenjakker i det siste, og blitt utrolig skuffet over dårlig funksjonalitet. Glidelåser er plassert utfra design, ikke funksjonalitet. Dvs at man ofte må bruke to hender for å få åpnet ei lomme eller ei lufteluke. Må holde igjen i stoffet med en hånd, mens jeg drar i låsen med den andre. Kvalitet og pris henger ofte sammen, men slett ikke alltid...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.