Populært innlegg Dag G - Evje Skrevet 11. mars 2013 Populært innlegg Skrevet 11. mars 2013 Landet mandagen i andreuka i februar på Høybuktmoen ved Kirkenes. Minus 18 og en sur nordavind møtte meg. Jada, det var vinter her og. Tok skulebussen opp Pasvikdalen til Vaggatem og la i veg opp vegen til Ellentjørna i mørket. Gikk over vannet men hadde store problemer med å finne Holmenkoia i den tette skogen. Fant den til slutt. Koordinatene på GPS'n viste 40 meter feil. Holmenkoia er muligens den dårligste av de åpne buene, men det ble da varmt etter 2 sekker med ved. Dagen derpå gikk jeg en lang tur mot vest, følgte et skooterspor nesten inn i Finland. Det viste seg å være umulig å gå utenfor scooterspor i Pasvik nå i februar. En god halvmeter med løssnø og man gikk rett til bunns. Utpå kvelden skulle Brian fra Danmark komme opp. Gikk ned til Ellentjørna i mørket for å gaide han inn på rett spor. Langt der ute så jeg hodelykta hans duppe opp og ned, men hørte også at her var noe galt. En forferdelig hoste som av og til skrallet gjennom mørket. Det viste seg at han hadde fått en lei halsbetennelse og neste dag på veg sydover mot Ellenkoia ble det retur for han. Ingen vits å ende opp inne i de dype skoger med lungebetennelse. Så det ble en uke alene for meg i dette monotone landskapet. Det ble å gå ganske flatt gjennom skog, skog, skog,vann, skog skog, myr, skog skog, osv osv... Ikke all verdens for meg som er glad i åpne landskap og fjell. Så det blir nok ikke retur til Pasvik, i hvert fall ikke om vinteren. Holmenkoia: Innrøkte vegger i Holmenkoia: En noe betenkt Brian har ankommet: Brian på Ellentjørna på veg ned mot Ellenvatnet: Point of return for en noe skuffet danske: Før Svartbrysttjørna går grensa til nasjonalparken: Over Svartbrysttjørna mens de blå kryper nedover: Treffer på og kommer i prat med reindriftsfolket som holder til om vinteren med 2-3 tusen dyr rundt Ellenvatnet.. De åpner seg når jeg forteller at jeg også har sameblod i årene, og er stolt av det. De kunne fortelle om stadig vanskligere arbeidsforhold. Hundefarmer blir opprettet, så nå må reinen med kalver gå store omveier på skareføre om våren. Rettsak mot russiske samer som hadde trukket over grensa etter krigen og hevder de har beiteretten rundt Ellenvatnet. Samt om den beinharde fornorskingen som det har vært i Syd Varanger. Det betegnet Syd Varanger som den største samehaterkommunen i Norge. Trist. Det fores med høy for å holde reinen tamm, her var det svært gode beiteforhold rundt vannet siden reinen trakk til kysten om sommeren. Det ble også gitt et slags elvegras som var som narkotikum for reinen. Ellenkoia ligger i nordenden av Ellenvatnet og er i god stand: Klestørken i Ellenkoia: Høyreregelen gjelder på Ellenvatnet også, så klart: Lette etter den forbannede oppkjørte løypa som står oppmerket på 1:50 000 kartet over Pasvik. Den skulle ta meg ned til Ødevatnet og derifra er det bare et par km bort til treriksrøysa med oppkjørt løype nordover langs russergrensa. Men denne løypa eksisterte ikke. Søkte på tvers av vannet nede ved Ellenholmen i et skooterspor etter reinsøk, men fant ingen ting. Juks og fanteri hele løypeopplegget. Det er Statens Naturoppsyn som skulle holde dette sporet. Måtte streve i djupsnø og opp til 20 cm overvann halve dagen før jeg gav opp å gå i den retningen. Inn på Ellenkoia igjen for å tine pulk, ski og bindinger for snø: Reindriftsfolket tipset meg om et gammelt scooterpor som gikk opp mot Vakkervannet for så å dreie skarpt nedover mot Pilolaporten. Fant sporet og følgte det. Matpause i myrkanten. Det er jo 1:250000000 sjans for at en elg kommer med et par ulver etter seg... Ankommet Pilolakoia ved Pilolaporten. Gammel politihytte som nå står åpen til bruk. Grense Finland ved Pilolaporten: Pilolaporten. Kanskje Norges fredligste grenseovergang ? Fulgte et skooterspor nedover grensen som så bøyde av langt innover i Finland. Det ble en lang dag i nabolandet, heldigvis uten pulk. Mektig skog og her finnes det levende trær som skal være over 1000 år. Det går mot natt i Pilolahytta. Godt isolert og lett å få varm. På returen ble det en ny natt i Ellenkoia. Koselig og heldigvis holdt lesestoffet turen ut. Flyttblokker som ligger som paddehatter over hele Pasvik: Siste natt ble tilbrakt i Holmenkoia før en rask tur bort til Vaggatem neste morgen. En ukesgammel boxer gjøres klar for kremering. Får markere slutten på turen. Vis rapporten i Turkartet Vis større kart 13 Siter
Dag G - Evje Skrevet 11. mars 2013 Forfatter Skrevet 11. mars 2013 Pasvik er sikkert et eldorado for fugletittere om sommeren. Selv så jeg bare et par som jeg tror var lavskrike. Ei røy. Ellers elg, rev og harespor. Mye reinsdyrspor naturligvis. 2 Siter
+rayun Skrevet 11. mars 2013 Skrevet 11. mars 2013 Flott rapport fra et område jeg gjerne skulle besøkt. Siden mitt bosted er omgitt av store skogsområder liker jeg best å dra til fjells når jeg har mer enn 1 dag til rådighet. Må likevel innrømme at Pasvik frister. Kanskje en dag.... Siter
okto.no Skrevet 17. mars 2013 Skrevet 17. mars 2013 Flott raport fra et fantastisk turområde. Og jeg må nok være enig i at våren, sommeren og høsten frister mere, selvsagt utenom den verste myggtiden. Bare ett par faktafeil som bør rettes: Det er så vidt meg bekjent ingen hundefarmer i umidalbar nærhet til der kalvene er på våren. Det kan nok være litt trafikk av hundespann, men det er sporadisk. Det er ikke noe rettsak med russiske samer, men samer fra Varangerhalvøya. Og det er ikke samer som driver reindrift i Pasvik men innvandrere fra Finland, mulig det er litt samisk blod i deres årer også. Det blir nok en liten runde til Pasvik snart, takk for inspirasjonsinnsprøytningen. Siter
Dag G - Evje Skrevet 17. mars 2013 Forfatter Skrevet 17. mars 2013 Takk for tilbakemeldinger. Når det gjelder etnisk opphav så skal ikke jeg gå inn på noen diskusjon. Men det var spesielt den hundegården ved Ellentjørna som ble trukket fram som mest problematisk. Siter
okto.no Skrevet 17. mars 2013 Skrevet 17. mars 2013 Ja, skjønner at den kan være ett generelt problem i vinterbeiteområdet. Men kalvingen fåregår i mai og da skal det ikke være rein der. Reindrifta er en næring som presses fra alle hold, turisme, bergværk, hyttebygging m.m Ikke lett å være reineier så jeg forstår deres fustrasjon. Siter
Hege P. Skrevet 17. mars 2013 Skrevet 17. mars 2013 Var i Pasvik på småviltjakt for en del år siden. Ble veldig dårlig mottatt av en gjeng elgjegere, og dro over til Kautokeino i stedet. Siter
bbcowboy Skrevet 10. april 2013 Skrevet 10. april 2013 Jeg har holdt meg i området Pasvik i snart 1år nå å har maaange flotte turer både i Pasvik og på Korpfjellet. Både i nedre og øvre Pasvik står det koier som står fritt for folk å bruke så lenge man legger litt igjen for neste mann. Dessverre er det noen som driter regelrett oppi å gjøre nettopp de. Synd at standarden ikke var helt optimalt på noen av hyttene samt at scootersporene ikke var "up-to-date" for deg. Men neste gang stikker du innom G-Sport i Kirkenes å spør di som jobber der om hvordan forholdene er Hadde de ikke vært for dem å deres lokale kunnskaper hadde jeg nok fått di kjipe opplevelsene slik som du fikk... Neste gang anbefaler jeg telt tur på Korpfjellet Herligere plass med både større frie områder, vann og skog Siter
Dag G - Evje Skrevet 21. april 2013 Forfatter Skrevet 21. april 2013 Det blir nok ikke flere turer til Pasvik om vinteren. Litt for kjipt å være så avhengig av scooterspor for i det hele tatt å komme seg fram. Men en sommertur er absolutt ikke utenkelig. Siter
Lofoten Skrevet 21. april 2013 Skrevet 21. april 2013 Flott rapport! har vært i Pasvik i månedskiftet mars/april, og kjenner meg igjen i beskrivelsen om at det kan være håpløst med fremdrift utenfor scootersporet om det er mye snø du var ikke innom Grenseparvasshytta? Siter
Dag G - Evje Skrevet 22. april 2013 Forfatter Skrevet 22. april 2013 Lofoten skrev (På 21.4.2013 den 22.46): Flott rapport! har vært i Pasvik i månedskiftet mars/april, og kjenner meg igjen i beskrivelsen om at det kan være håpløst med fremdrift utenfor scootersporet om det er mye snø du var ikke innom Grenseparvasshytta? Takker for sympati ! Var ikke så langt unna Grenseparavasshytta men " ekspedisjonen" stoppet opp oppe ved Ellenholmen, kun 3 km fra hytta. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.