Gå til innhold
  • Bli medlem

Rute i Femundsmarka - påske


Larsdx

Anbefalte innlegg

Hei! Funderer på å kanskje ta turen til Femundsmarka i påsken. Jeg har ca. fem effektive turdager til rådighet. Er litt usikker på hva slags rute jeg bør velge.

Start blir vel i Elgå og så gå enten nordover til Røros eller å lage en runde. Vil gjerne slippe å stresse og ha god tid. Overnatting blir i telt og har med alt jeg trenger.

Lurer særlig på hvordan man bør gå mellom Røvollen og Langen? Det mest opplagte er kanskje å følge sommermerkingen opp til man kommer over tregrensa, deretter over fjellet til Nedre Muggsjøen og så skrå vest til Nordvika?

Altså omtrent slik: Elgå-Svukuriset-Røvollstjønna-Marenvollen-Nedre Muggsjøen-Nordvika/Synnervika. Alternativt fra Elgå til Haugen over isen og deretter opp til Røvollstjønna. Kan vel spare litt tid på det.

Og: Pulk eller sekk? Hvis pulk blir det av typen Parispulken med stivt drag og relativt lett oppakning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å gå over isen på Femunden er ganske kjedelig. Men sikkert et lett alternativ med pulk. Kan være et godt alternativ under dårlige forhold, men ellers hadde jeg gått over land. Det er bare å følge sommerruten mellom Svukuriset of Røvollen. Jeg har i en annen tråd beskrevet turen fra Langen til Røvollen omvendt. Men det ble en direkterute, ikke via Myggsjø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg var i Tufsingdal var for noen uker siden. Da gikk vi i oppkjørte spor. Men snøen var slik at du også kunne gå utenfor sporet. Spesielt med fjellski bør det gå bra. Det har sikkert blitt en del mer skareforming de siste ukene, tipper jeg. Jeg har flere ganger sett på værvarselet at det skulle ha kommet noe nysnø også i det siste. Snødybden var ca. en halv meter.

 

Det ser ut til å gå en buss fra Synnervika mot Røros.

http://www.gobuss.no/wp-content/uploads/2012/01/R%C3%98ROS-LOKAL.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bussen mellom Synnervika og Røros er skolebuss og går nok ikke i påsken.

 

Jeg var ute i Femundsmarka nå i helgen og det er gode forhold i øyeblikket. Snødybden varierer noe, men er vel omkring 40-70cm. Noen steder bærer det brukbart, andre steder synker du godt ned i. Det var mye vind for en ukes tid siden, så på vann og åpne områder er snøen hardføket og lett å gå på, i tettere skog er den fortsatt løs. 

 

Oppsynet holder på å kjøre ved til de åpne buene om dagen så en del gode spor er å finne akkurat nå, men kommer det nysnø og vind så er de fort borte igjen.

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev til fjellstyret i Engerdal og lurte på hva de kunne si om føret. Her er svaret jeg fikk:

"Det er ikke veldig mye snø i Femundsmarka. I følge oppsynet er det hardt og skavlete i fjellet. I skogmarka er det løsere snø, men det går scooterspor opp langs Røa og inni Grøtådalen. Hvordan føret blir i påsken avhenger jo av om det kommer snø og eventuelt hvor mye."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var i helgen også fint skuterspor fra Røvollen og videre oppover vassdraget til områdene omkring Rogen. Jeg vil tro det er synlig til påske, men en har aldri noen garanti. Det har vært noen snødryss i områpdet de siste dagene, men det er kun noen få cm som har kommet og burde ikke være nok til å skjule sporene vesentlig enda.

 

Gisle

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i Femundsmarka for ca tre uker siden. Vi ble frarådet å gå sommerruten mellom Elgå og Svukuriset pga lite snø, så vi gikk over isen. Kjedelig ja, men det er jo ikke så langt, dessuten fikk vi DEN solnedgangen.

 

Mellom Svukuriset og Røvollen var det stedvis lite snø, så det gikk hardt utover skiene! Dette gjaldt særlig ved/over Falkfangerhøgda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.