Gå til innhold
  • Bli medlem

skiseil/nasa seil/trenings-kite på hardangervidda kryssning?


squidman

Anbefalte innlegg

Hei dere, får bare 404 feil når jeg forsøker søk på forumet, gir opp her.  Har tenkt meg en solo-tur over vidda på langs, og lurte på (med sekk og pulk og alt det der!) om noen har prøvd seg på NASA seil, skiseil eller enn liten vinter-kite/trenings-kite? 

 

Er ganske klar over at da bør man ha rando/slalom/telemarks-utstyr med seg, kan bli en ulempe (eller ha begge? fjellski og rando?).  Noen synspunkter? Har ikke vært noe særlig lenger enn Ustaoset og en dagsettape sørover, spørs vel hvor flatt det er, og om det er særlig lurt og sette av gårde med kite solo over vidden.  Igjen, bare lure på det her (kite høres jo skrekkelig fristende ut! slite med pulk over 10 mil høres mindre fristende ut!).

 

cookie out. :cool:

 

Noen som har prøvd det? Ja er klar over at folk har gjort det over vann osv nordover mot Tyin....jeg tenker mer den tradisjonelle Finse til Haukeliseter ruten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei :smile:

Jeg har kitet Dyranut-Haukeliseter (og Haukeliseter-Dyranut) turen flere ganger alene. Det er jo ikke helt Finse, men heller ikke langt ifra. Jeg har brukt et par kiter, og et lite skiseil i tilfelle skikkelig dårlig vær. Jeg kiter med breie telemarkski og har vanlige fjellski og fjellskisko på pulken som brukes hvis det blir lange gåetapper. Fornøyd med det opplegget. Kjempetur. Anbefaler også "snarveien" som går fra Sandhaug, over Låven og Bjørnavatnene til Hellevassbu. Meget bra kiteterreng, mye kjappere enn å dra via Litlos, men er ikke kvistet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :smile:

Jeg har kitet Dyranut-Haukeliseter (og Haukeliseter-Dyranut) turen flere ganger alene. Det er jo ikke helt Finse, men heller ikke langt ifra. Jeg har brukt et par kiter, og et lite skiseil i tilfelle skikkelig dårlig vær. Jeg kiter med breie telemarkski og har vanlige fjellski og fjellskisko på pulken som brukes hvis det blir lange gåetapper. Fornøyd med det opplegget. Kjempetur. Anbefaler også "snarveien" som går fra Sandhaug, over Låven og Bjørnavatnene til Hellevassbu. Meget bra kiteterreng, mye kjappere enn å dra via Litlos, men er ikke kvistet.

Flott, skal se på det, takker for innlegget! Bra du bekreftet at du bør ha BEGGE med deg, det var nok det som stresset meg noe (vekt!)... :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Flott, skal se på det, takker for innlegget! Bra du bekreftet at du bør ha BEGGE med deg, det var nok det som stresset meg noe (vekt!)... :cool:

 

Skal du koma deg nokon veg med seil eller drage, må du nok ha utstyr for eit større spekter av vindstyrker, ja.

Sjølv har eg hatt eit nasa-seil i nokre år. Erfaringa mi er at det er aldri riktig vind for det eine seilet. Resultatet av dette er jo også at eg vel ski for å gå med, og då begrenser eg ytterlegare kva vindstyrker eg kan seile i.

Ideen eg hadde var å ha med eit seil for å seile når forholda låg til rette for det. Dette har altså ikkje fungert, og ikkje noko eg vil anbefale. Sats anten fullt og heilt på seiling, med fleire alternativ for å kunne seile i ulike vindstyrker, eller sats på å gå sjølv heile vegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delvis enig med afe. Hvis jeg er på kitetur, har jeg med full pakke. 3 kiter fra 4 til 15 kvadrat, og eventuelt et lite skiseil i tillegg.

Det som er så synd, er at jeg er så hekta på kiting at jeg som regel ikke klarer å dra til fjells uten en kite i sekken. Jeg tar da med en middels kite (8m foilkite) en lett klatresele, og går på litt breie fjellski. Du kommer deg frem, men det koster litt krefter og fokus å kite med fjellski. Å bære med seg 3kg ekstra og å kite på denne måten, har gitt meg ca 50/50 i glede/frustrasjon. Mulig 3 kg vin kunne gitt meg samme glede/frustrasjon, men gjort meg mer populær blandt mine turvenner?......Hmmmm..

Om du bruker lette ski og dynafit bindinger, vil det bli betydelig lettere å kite enn med fjellski, men tilsvarende verre å gå. Kompromissløsninger blir aldri perfekt til begge deler, derfor kan det muligens være best å enten satse på full seilpakke, pulk og to skipar, eller droppe hele seilinga, og heller ta med vin (som du kan trøstedrikke hvis det begynner å blåse og du står der uten kite.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satser mest på kiting og mindre på gåing. Da har jeg endt opp med en løsning som Teedjay beskriver, nemlig rando på beina når jeg kiter og langrennski på pulken for gåing. Det er veldig frustrerende å gå i flatt terreng med randoutstyr - da tenker jeg konstant på hvor mye lettere og raskere dette hadde gått dersom jeg gikk på langrennski i stedet :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innleggene dere, som vanlig fra newben her!  JA kiter og Nasa seil veier jo også en del (har gitt opp vinn og øl på langtur, det må bli noe sterkere med mindre volum! - tja den dagen de finner på 'instant øl' me pulver, noe spirt osv!)...

 

Har desverre ikke dynafit men gamle silvretta 500lsv, eller vanlig ikke tech bindinger...ellers er det 75mm gammeldags men solide greier som gjelder (har desverre ikke tro på disse BC greiene!).  Tror ikke det blir en tur over vidden denne gangen, men mye og tenke over...noe sent innlegg, sitter og venter på at programvare kjører ferdig (autodesk greier)..

 

god tur uansett alle! Nå er det vel snart surf og kiting på havet som gjelder!

 

Tja enig med flere at om man skal prøve seg på noe sånt blir det nok 2 par ski og støvler og oppsett...og muligens flere kite...en ordentlig ekspedisjon med andre ord! Men det er vel greit på solo-tur...ellers er som en nevnte før, vin blir nok mer populær blandt tur-kompiser! 

 

Nåja poenget her var da solo-tur...

 

taker for innleggene igjen, sitter her og drømmer mens pc'en durer i vei og 'renderer osv' som vanlig...God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei skriver dette på bakrunn av bare å ha lest selve inlegget, men jeg har kitet i tre år nå og kan gi deg noen tips om dette. For det første vil jeg anbefale å kjøpe en foilkite, da denne er lettere og launche(få opp) og relaunche(legge ned). Andre grunner til at du burde velge denne er pga, vekten og at du ikke trenger så mye vind, jeg vil anbefale deg å kjøpe noe som er større enn en treningskite, da denne blir liten vist det ikke er mer enn 10-12 m/s. Jeg vil dermed anbefale en kite som er rundt 8-12 m^2. Det er fordi den er ikke relativ stor men kan kjøres i vindhastighet opptil 15 m/s og ned til 4 m/s(absolutt minimum). Men kitene er jo ikke billige, dermed vil jeg anbefale deg å gå inn på; www.friflyt.no og www.kiteforum.no .... Her selges det brukte kiter til en litt billig penge. Anbefalte merkerer er HQ powerkites, Apex og Ozone sine kiter(ligger litt høyere i pris)Husk: helst ingen C-kite da denne skal brukes for det meste på sny da en slik C-kite blir mye tyngre enn en foilkite. Når det kommer til linesystem osv. er ikke det så viktig hvilket system det er, men jeg vil anbefale bar med chiken lopp, dvs bar med loop som man kan feste til trapes(det vil bli veldig tungt å holde i baren bare med hendene etterhvert, Dersom du skulle kjøpt en treningskite vile du ikke hatt chicken loop og mange powerkites har ikke bar). Jeg vil også anbefale vist det er av intresse da, en sittetrapes. Dette er noe som er viktig og legge litt penger i, billige og enkle gnager mere og har ikke den samme støtten i ryggen. Jeg ser også at du skriver at det kan være lurt å kjøre med slalom/randoski. For min del synes jeg dette er bokstavelig talt JÆVLIG. Å kjøre med de høye støvlene er tungt og etter et par timer(for så vidt en time også) gjør det vondt i legger og spesielt i benene, men dette må du nesten føle på selv. Jeg har dermed investert i fischer sine BCX 6 støvler som er 100 % vantett og myke og en voile 3-pin binding. Da slipper jeg også å ha et ekstra par med ski med meg på pulken for eksempel...

Som du sikkert kan se har jeg lagt de andre alternativene helt på hyllen da disse er tunge og helt annerledes å kjøre, i allefall for mitt bruk, leker meg litt også da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.