Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har planer om å prøve meg på Stornubben i morgen. Tenkte å gå fra Veodalen, med bil inn dit fra Randsverk. Det jeg lurer på - skal det ikke være mulig å krysse Veo-elva noen km før bommen og parkeringsplassen mot Glitterheim? (Ved "Storkroken" som det står på kartet mitt). Altså der elva går inn i en tunnel? (mot Tesse mener jeg) Hvor mye av vannet forsvinner egentlig her - er det greit å komme seg over også nå, når det vel er mer vann enn normalt? For å gå rundt Glitterheim og brua ved hytta, det orker jeg ikke :wink:

Vet noen om snøforholdene i området er det også interessant. Men normalt er vel dette beste delen av Jotunheimen i forhold til snømengder, selv om det er mye snø i år mot normalt.

Annonse
Skrevet

Helt greit å krysse Veo ved Storkroken,du får vestryggen på Austnubben så å si

direkte,greit oppover i ur til toppplatået,videre lett mot Stornubben.

Dessverre kjenner jeg ikke rådende snøforhold.

Skrevet

Som Yngve skrev var det jo ingen sak å krysse Veo der nede. Nesten tragisk å se alt vannet forsvinne i tunnelen, men i dag var det forsåvidt greit, så jeg kom meg enkelt over der jeg ville :P

Det ble en fantastisk tur til Stornubben (og de to(den ene?) mindre nubbene) i dag - følte meg som en ensom ulv i fjellet blant et par små og nysgjerrige flokker med tamme reinsdyr og noen ryper. Det var alt jeg møtte av liv på turen. Nærmeste menneskene jeg så var et taulag som trasket seg oppover mot Galdhøpiggen fra Juvashytta, men det var jo gjennom kikkerten, langt borte. Skulle hatt godt betalt for å bytte med dem, der jeg satt ensom i bare shorts på toppen og kikket meg rundt :P

Ellers helt klart og vindtstille i dag. Fjellet er herlig dere! I alle fall på sånne dager.

Liten snørapport for andre som har tenkt seg til området: Veodalen, i alle fall i starten innover mot Glitterheim, er nærmest fri for snø og fin å gå. Man skal godt opp i fjellsidene før det ligger en del snøflak. Rundt de større toppene (Stornubben, Nautgardstind, Glittertind osv.) er det mye snø og det meste er dekt av snø utenom snaublåste rygger og mindre partier.

Skrevet

I de nederste snøpartiene, hvor det var mindre snøflak, ble det delvis noe kaving, og det var godt jeg gikk med gammasjer. Datt ned til knehøyde noen ganger her. Likevel var ikke disse snøflakene håpløse, gikk mye oppå snøen her også. Øverst, hvor det var mye snø, var det fast og fin snø, ikke isete, men slik at du får godt feste og kommer noen cm ned i hvert tråkk.

Skrevet

Ja, det var en fantastisk dag i fjellet i går, Magnus, kanskje den fineste hittil i sommer! Undertegnede var med følge på Galdebergtinden (etter jobben) og fikk med oss solnedgangen ved toppen. Ikke et vindpust, og for en vidunderlig sommerkveld/-natt det har vært! Mørkt blir det jo heller ikke, og innen jeg var hjemme (kl. 4) var sola allerede godt på vei oppover igjen... (er litt trøtt på jobben akkurat nå, men slikt tåler man etter en sånn tur :P !)

Det ble mye snøvassing på oss også, og bortsett fra noen partier nær "land" og den siste biten til toppen var den fin å gå på.

Skrevet
Ikke et vindpust, og for en vidunderlig sommerkveld/-natt det har vært! Mørkt blir det jo heller ikke, og innen jeg var hjemme (kl. 4) var sola allerede godt på vei oppover igjen... (er litt trøtt på jobben akkurat nå, men slikt tåler man etter en sånn tur :D !)

Kan skrive under på at det var en flott kveld/natt for friluftsliv, og du er ikke aleine om å være litt søvnig på jobben idag :P . Jeg kom hjem en halvtime før, altså 03.30, etter en flott tur i Sunnmørsalpane sammen med Svein.

Det ble mye snøvassing på oss også, og bortsett fra noen partier nær "land" og den siste biten til toppen var den fin å gå på.

Mye snø på vår tur også, men vi hadde ski :P

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.