Gå til innhold
  • Bli medlem

Skiskattejakt Lillomarka - telttur


Ides

Anbefalte innlegg

http://ut.no/arrangement/skiskattejakt-ved-nydalshytta-lillomarka

 

Meg og mini har tenkt oss på Skiskattejakt på Nydalshytta i Lillomarka søndag 10. mars. Se vedlagt link.

 

Nydalahytta skal bli barnas turlag sitt nye "in-sted" i Oslo.

 

Siden det er et stykke å gå innover dit fra Solemskogen (hvor vi skal gå fra) planlegger vi å dra innover dagen før og overnatte i telt.

 

Like ved Nydalshytta ligger Sinober hvor en kan få kjøpt seg en vaffel, kaffe, saft etc. På Sinober er der også noen dyr som barna kan se på.

 

Flere som har tenkt seg på dette arrangementet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har opplevd at min utmerkete apportør (altså bikkja) kommer løpende med diverse rariteter i kjeften i dette området. Feks en Kaptein Sabeltann Sabel, og noe annet dill. Jeg beklager på det sterkeste hvis noe mangler i skattekisten deres. Det har absolutt ikke vært meningen, og jeg har gjort mitt beste for å legge ting tilbake der de har vært gjemt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser jo veldig spennende ut,hvor lang er det og gå opp ditt?

hvor gammel er mini? vurdere og reise på telt tur med junior selv (snart 4) hvis det ikke er får stor alder forskjell kunne det jo vært moro og slått opp camp sammen :)?


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har akkurat fylt 4år, så da tror jeg de fort vil kunne finne tonen.

 

Det er ca en mil fra Solemskogen til Sinober. Vi gikk der i går og brukte rundt  3,5 timer på det. Gutten min gikk først selv en stykke på ski før jeg dro ham opp bakkene i pulken. Med telt og ditto ekstra bagasje på ryggen tror tiden fort vil tiden vil tikke. Jeg har heller ikke som mål å komme frem fortest mulig til Sinober når en kan finne på mye moro underveis :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal høre med sjefen jeg (dama) om vi har noen andre planer til helga men jeg tror ikke det :-)

Når det gjelder tempo så kommer nok ikke vi eller til og gå noe særlig fort,han har til tider veldig lite motivasjon får og gå på ski,så hvis din liker og gå på ski kanskje han blir litt mere motivert ;) så langt har han eller enten ville sitte i pulken eller renne på akebrett  (har alltid med oss 2 stk små rumpe akebrett) 

Høres jo ut som en god plan og ta det som en tur og slå opp telt :)

det er jo meldt rimlig fint vær til helga og nokså mildt,så ligger jo ann til å bli en fin tur.

 

gikk til Sætern gård får noen uker siden med han det var vel bare 3-4 km men må si det var nok utfordring det med paking og pulk osv osv :) så 1 mil er mere enn langt nok ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Movatn og Snippen er det såpass bratt at det anbefales ikke når man har med pulk. Har gått der, puh.....

Ellers så er der som du nevner flere mulige innfallsporter til Sinober.

 

Svingen: Min lille er ofte god til å gå i begynnelsen. Går som en strikk og er pumpa etter 1-2 km  :-P Litt selskap på veien hadde vært moro. 

 

Tipper det fort kan bli en liten teltcamp der ofte, da det sikkert er flere som har kommet på samme tanken  :cool:

 

Går man fra Solemskogen er det viktig å komme ganske tidlig da parkeringsplassen der oppe raskt fylles opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på ski fra SOlem i kveld. Fine forhold enda selv om snøen har blitt lett grovkornet.

P plass er litt begrenset pga brøytefonner, og mye is der nå.

Så at man må være tidlig ute en søndag stemmer, spesielt ved fint vær. Populær plass å starte.

Alt er Linderudkollen men da er det 1 km ekstra å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg blir nok kjørt opp av dama på lørdag så parkering skal nok gå fint ;)

Men grei og komme seg ut rimlig tidlig alikavel,er det noen veier som er korte? Dama vurdere og komme opp på søndag med pulk hvis det er fint vær med hans minste 9 mnd,så hadde ikke lyst til å gå 1 mil :) (kjekt med gode nabo`er som og har fjellpulken som vi kan låne)

Sente mail til "busken" som jeg har vært med på tur før så mulig han og blir med (har ikke fått svar enda) vi hadde ingen planer så det her blir bra gleder meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor faktisk på Snippen og kan vel si jeg er lommekjent i området. Jeg har gått mange turer med pulk og det er helt sikkert at Snippen, Skillingsdalen, N Langevann er kjappeste og minst krevende til Sinober fra vest. Kjempeforhold i kveld med nykjørte løyper, noe det ofte er. Litt avh av hva slags ski man velger å bruke, er kortfell opp Skillingsdalen et veldig greit alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lysløypa Slattum - Sørskogen (4,5 km ) har snill høydeprofil. Fra Sørskogen (Øst) til Sinober er det  1,7 KM et annet alternativ fra Groruddalen er

Lysløypa Bjønndalen - Sørskogen (3,7km) som er noe brattere enn den over. 

 

På Sørskogen kan en stoppe og ta en rast før man går videre til Sinober.

 

Jeg gikk via Sørskogen på vei hjem fra Sinober sist helg og løypene der hadde god kvalitet. 

 

Med andre ord, mange muligheter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da var det kjøpt inn bensin og nye Glødenett (til primus gass Lantern) mangler å lage panne kake røre men eller er vel ting ok snart :)

 

Når tenkte du og starte på lørdag?

Fikk melding fra "busken" han var på tur til spania så kunne ikke bli med.

 

blir moro med 1 mil lang ski tur,( fin treningen da jeg har lyst til og gå par mil turer neste år med pulk og oppaking) må nok ta tiden til hjelp da,håper bare det ikke blir dårlig føre eller is,har bare vanlige langrennski uten feller og sisten turen i fjord ente det med att jeg måtte ta av skiene og gå på beina pga bare IS :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert!

 

Her skal jeg faktisk fyre med rødsprit. Går greit det når det ikke er så kaldt. 

 

Helt vanlige langrennsski går bra. Det er dog noe isete i noen av bakkene slik at en må tråkken på tvers i enkelte partier fordi fiskebein ikke fungere når en har pulk på slep. Det er imidlertid bare snakk om noen få meter her og der.

 

Jeg smurte med isklister sist søndag, men det var bom da. Det er dog mulig at det blir isklister føre til helgen. Fordelen med isklister-føre er at en har spikerfeste og super gli samtidig :)

 

Avgang, lurer på om jeg skal ta sjansen på at jeg ankommer Solemskogen kl. 12 og satse på at det ikke er fullt der da. Det er jo lørdag så da er det nok ikke like mange der så tidlig som på søndager, får jeg håpe....:) 

 

Har ellers tenkt å sende en melding til DNT/barnas turlag og spørre om vi kan få kjøpe en vedsekk av dem slik at vi kan lage bål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.