Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer en fottur til topps på Gausta, muligens i helgen.

Er det fortsatt så mye snø i området at det kan bli et problem?

Ellers lurer jeg på ca. hvor mange timer en bør regne dersom en går fra Rjukan/nede i dalen kontra dersom en går fra Svineroi eller hva det heter for noe oppe på fjellet der.

Annonse
Skrevet

Gaustatoppen tursithytte har åpnet for sesongen, så du kan vel ringe dem å høre om forholdene.

http://www.stt.no/cabin.php?ca_id=192&fo_id=

Fra Svineroi har brukt jeg 1,5 t opp og 1 t ned, men jeg har en tendens til å gå litt fort og hardt i motbakker. :wink: Det er ca 900 høydemetere å forsere. De fleste pleier å gå fra Stavsro litt høyere opp.

Rjukan ligger på ca 300 moh så du får en drøy tur. Har ikke startet nede i dalen. Vil du ha langtur og ikke fullt så bratt er det fint å starte fra Rjukan fjellstue.

Skrevet

Nå har jeg vært på Gaustatoppen og Bletoppen på Blefjell. Fine turer!

Snø var ikke noe problem i det hele tatt.

Skrevet

Etter å ha bodd et halvt år på ei hytte i Gaustablikk-området har jeg utforsket ulike ruter til Gaustatoppen. Turistruta er for de store flokkene, og den unngår man etterhvert. Svineroi-ruten er mindre folksom, men møter den samme ruten på toppen. En fin rundtur er å gå fra Svineroi på nordsiden av fjellet til Selstaliseter, der kan man spise rømmegrøt og kjøpe med seg skikkelige meieriprodukter hjem. Derfra går en lite brukt T-merket sti opp mot toppen, noe luftig det øverste stykket. Dette blir en full dagstur. Uansett rutevalg bør man gå eggen ut til det høyeste punktet, det tar et kvarters tid hver vei. Greit å gå bortover i starten, noen kampesteiner det siste stykket må gås mellom/under/over.

Andre brukte ruter er å gå opp fra Tuddal eller det høyeste punktet på veien når denne er åpen, mellom store og lille Gaustakne. Når man først kommer opp her har man et langt stykke med vidde i stor høyde innover før toppen. Denne turen er fin på ski. t gjerne en tur oppom lille Gaustakne, den er finest !

Det går også an å gå opp nord-ryggen fra området ved Selstaliseter, men dette er bratt og her er masse løs stein.

Under et hytteopphold på Gaustablikk der vi manglet noe mat tok jeg turen fra Svineroi i retning Selstaliseter, og T-stien ned til Rjukan sentrum, der jeg handlet melk og diverse andre varer. Deretter T-stien opp igjen til Selstaliseter og opp til Gaustatoppen på vestsiden, før jeg ruslet ned til Svineroi. Melken ble litt lunken før jeg kom tilbake, og mønsteret på kartongene var mer eller mindre slitt av etter å ha humpet rundt på ryggen min i noen timer. Denne turen ble etterpå kalt for melkeruta av de jeg delte hytte med. Jeg var nok litt yngre og sprekere på den tiden. Stien fra Rjukan sentrum starter ved den gamle jernbanestasjonen. Den var dårlig merket da jeg gikk der, men jeg tror det er skjedd ting siden da.

Tidsforbruk opp er veldig individuelt, har brukt alt fra 1 til 3 timer opp turistløypen. Normalruta her vi i familien benyttet som intern 4-årskontroll på ungene. Første sommeren de er 4, bør de klare å gå opp til hytta, spise litt vafler og gå ned igjen, uten å bli dradd eller båret. Sjokolade i motbakkene er et must !

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.