Gå til innhold
  • Bli medlem

Utladalen og Vettifossen!!


Geir Ralle

Anbefalte innlegg

Fjøsblues i Utladalen. :roll: Dette var topp nå i helga, Årdal bluesband spilte skikkelig rå blues og vi fjellfolka digga rått.Noen andre her ute som var oppi dalen nå i helga 24-26-06-05 :) Været var bra ,kun litt duskregn inneimellom.Litt sur vind men ellers toppers :wink: Var oppi dalen der i fjord også vakkert sted med masse flotte topper innover i jotunheimen.Gikk ruta fra parkplass og opp langs fossen.Skikkelig bratt og vått.Fossen var kraftig flott nå.Vi gikk en skikkelig fin runde og inn mot toppen av vettifossen.Denne fossen er helt praktfull så den fra nedsiden i fjor og nå på toppen.Fantastisk ligger den der med sine 275 m i frittt fall.(Nordeuropas høyeste i fritt fall)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nord Europas høyeste i fritt fall. Tja det er vel ikke helt den fulle sannhet. Ingen andre Europeiske land kan skilte med så høye fritt fall. Men Vettisfossen er heller ikke Norges høyeste i fritt fall. Vi har flere frie fall over 300 meter, ofte inlemmet i enda høyere fossesystemer. Men Vettisfossen med dens volum og skjønnhet må være en av Europas aller mest imponerende fosser.

Ja den var stor i helgen, men den kan bli enda mere voldsom. På sitt største kan man se en tredje streng i fallet, vanligvis har den to. Denne tredje strengen var der første gang jeg så fossen. Siden den gang har jeg jaktet på den under hver vårflom uten hell. Uansett, hver gang jeg ser Hjelle, Avdals og Vettisfossen blir jeg like overrasket og imponert over dimensjonene. Ellers har Norge en fantastisk samling av høye fosser. Sjekk denne listen

http://mapx.map.vgd.gov.lv/geo3/Ukr/Pamatlapas_Slices/Arzemes_E/Pasaules%20augstakie_E.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.