Loffen Skrevet 25. juni 2005 Del Skrevet 25. juni 2005 Hurra! Ryktene sier at hurtigbåten til hellemobotn skal begynne å gå igjenn i juli!! Riktignok bare 2 ganger i uken men det berger nå ukesturen min Hvilke dager og tidspunkt den går vet jeg ikke ennå men det skal vell ikke være umulig å finne ut av!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brage Skrevet 26. juni 2005 Del Skrevet 26. juni 2005 Hei "Loffen" ! Ja, det ville ha overasket meg mye hvis båten hadde sluttet å gå også nå i sommersesongen. Har du fått klarhet i om det er telefonkiosk i Hellemobotn? God tur !! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loffen Skrevet 26. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2005 He he ! den telefonkiosken trur eg har sett sine glansdager og kanskje til og med er utkoplet/fjernet for i fjor fikk nemlig Hellemobotn mobildekning!!!! Så der inne ser det ut som verden går et skritt fram og et tilbake! Men muligens har kommet seg et lite skritt i riktig retning for øyeblikket dersom de greier å beholde både båtforbindelse og mobildekning!! dvs. Ryktene vill ha det til at det var "lokalbefolkningen " som ikke ønsket at hurtigbåten skulle annløpe hellemobotn for da fikk de være i fred der inne i naturperlen sin!! ja ja eg forstår de nå egentlig da Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brage Skrevet 26. juni 2005 Del Skrevet 26. juni 2005 Hei "Loffen"! Det er interessant og godt å høre at det nå er mobildekning i Hellemobotn og det du sier om lokalbefolkningen overasker meg egentlig ikke så mye. Som du kanskje vet er det snakk om å opprette en nasjonalpark i Hellemobotn og lokalinteressene har i den anledning gitt en skriftlig uttalelse til planene som jeg har lest (på anmodning fikk jeg den tilsendt fra Dir. for naturforv.) Der står det mye rart !! Det synes ikke å være noen grenser for hva de folkene i Tysfjord krever av "kompensasjon" dersom planene blir realisert. Dersom bare en brøkdel av alle kravene blir innfridd så er i alle fall freden og idyllen i Hellemobotn borte for alltid. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loffen Skrevet 26. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2005 Den planen kunne jeg godt ha tenkt å lese!! Eg må jo vær ærlig å si at eg personlig ikke har noe vondt å si om "smålappan" i hellemobotn. De var både smilende og vennlige sist eg var der! Men de har vell lært av sine "slektninger" lengre nord og over grensa at det er lurt å kalle seg minoritet/urbefolkning for da kan mann få erstatning for både det ene og det andre! Dette er jo ikke først og fremst deres feil, men staten som har vært for slepphente med erstatninger tidligere! Når det gjelder freden i hellemobotn så har jo den vært brutt en del ganger før etter hva "sagnene" sier! siden "sjøsamene" i Hellemo var "sjøsamer" og ikke "vanlige" samer så hadde de jo ikke reinsdyr, men var alikevell veldig glade i reinkjøtt. dette fikset de jo lett med å ta seg en "liten" jakttur over grensa til sverge der det var flust med "vanlige" samer med rein! Å da var jo ikke "svensklappan" sein om å dra på "hevntokt" til hellemobotn! Vell dette er som sagt hva "sagnene" sier! "Sannhetsgehalten står eg ikkje inne for" E d rart d e krig i verden?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stuttjukken Skrevet 26. juni 2005 Del Skrevet 26. juni 2005 Sjøsamer, "vanlige samer", svensklappan´; eg trudde det var lulesamar som var i Tysfjorden, eg då. Lulesamar kom frå Sverige, ja, med namnet retta mot Luleå og det mange mil lange Lulevattnet i Norrbotten. Samane i Norrbotten hadde ofte sommarbeite i Tysfjord og Ofoten. Helsing Stuttjukken. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loffen Skrevet 26. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2005 Ka veit vell eg?? Eg e bære 1/8dels "tyssfjordlapp" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. juli 2005 Del Skrevet 4. juli 2005 Samene i Hellamo trodde jeg var Kvæner / sjøsamer. Dette har jeg fra min mormor som kom derfra. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ods Skrevet 4. juli 2005 Del Skrevet 4. juli 2005 Samene i Hellamo trodde jeg var Kvæner / sjøsamer. Dette har jeg fra min mormor som kom derfra. Kvener og sjøsamer er to forskjellige ting. Kvener er innflyttede finnlendere fra gamle dager med uår i Finnland. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kari fjellvandrer Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Vet du hva? Rykter stemmer ikke bestandig. "Lokalbefolkningen som ikke ønsket anløp" tilhørte ikke dem som har hytter der inne, men folk som ikke har tilhørighet til perlen. Les: folk fra steder lenger ut i fjorden!! man kan begynne å lure..... Kjenner de som holder til der inne, og vet de setter pris på turismen på fjellet. Det skulle det vel ikke være tvil om! Vi får bare fortsette med å komme tilbake, tradisjonen tro Vanskelig å la være!! God sommer! Vi sees med turstøvlene på! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.