Gå til innhold
  • Bli medlem

Hellemobotn


Loffen

Anbefalte innlegg

Hurra! Ryktene sier at hurtigbåten til hellemobotn skal begynne å gå igjenn i juli!! :) Riktignok bare 2 ganger i uken men det berger nå ukesturen min :roll::wink:

Hvilke dager og tidspunkt den går vet jeg ikke ennå men det skal vell ikke være umulig å finne ut av!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

He he :) ! den telefonkiosken trur eg har sett sine glansdager og kanskje til og med er utkoplet/fjernet for i fjor fikk nemlig Hellemobotn mobildekning!!!!

Så der inne ser det ut som verden går et skritt fram og et tilbake! Men muligens har kommet seg et lite skritt i riktig retning for øyeblikket dersom de greier å beholde både båtforbindelse og mobildekning!!

dvs. Ryktene vill ha det til at det var "lokalbefolkningen :roll: " som ikke ønsket at hurtigbåten skulle annløpe hellemobotn for da fikk de være i fred der inne i naturperlen sin!! ja ja eg forstår de nå egentlig da :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei "Loffen"! Det er interessant og godt å høre at det nå er mobildekning i Hellemobotn og det du sier om lokalbefolkningen overasker meg egentlig ikke så mye. Som du kanskje vet er det snakk om å opprette en nasjonalpark i Hellemobotn og lokalinteressene har i den anledning gitt en skriftlig uttalelse til planene som jeg har lest (på anmodning fikk jeg den tilsendt fra Dir. for naturforv.)

Der står det mye rart !! Det synes ikke å være noen grenser for hva de folkene i Tysfjord krever av "kompensasjon" dersom planene blir realisert. Dersom bare en brøkdel av alle kravene blir innfridd så er i alle fall freden og idyllen i Hellemobotn borte for alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o Den planen kunne jeg godt ha tenkt å lese!!

:D Eg må jo vær ærlig å si at eg personlig ikke har noe vondt å si om "smålappan" i hellemobotn. De var både :) smilende og vennlige sist eg var der!

Men de har vell :idea: lært av sine "slektninger" lengre nord og over grensa at det er lurt å kalle seg :roll: minoritet/urbefolkning for da kan mann få :D:D erstatning for både det ene og det andre!

:? Dette er jo ikke først og fremst deres feil, men :roll: staten som har vært for slepphente med erstatninger tidligere!

Når det gjelder :wink: freden i hellemobotn så har jo den vært brutt en del ganger før etter hva "sagnene" sier! siden :roll: "sjøsamene" i Hellemo var :roll: "sjøsamer" og ikke :wink: "vanlige" samer så hadde de jo ikke reinsdyr, men var alikevell veldig glade i reinkjøtt. dette fikset de jo lett med å ta seg en :o "liten" jakttur over grensa til sverge der det var flust med :wink: "vanlige" samer med rein!

Å da var jo ikke "svensklappan" sein om å dra på :):D "hevntokt" til hellemobotn! Vell dette er som sagt hva "sagnene" sier! "Sannhetsgehalten står eg ikkje inne for"

:roll: E d rart d e :evil::twisted: krig :twisted::evil: i verden??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Samene i Hellamo trodde jeg var Kvæner / sjøsamer. Dette har jeg fra min mormor som kom derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Vet du hva? Rykter stemmer ikke bestandig. "Lokalbefolkningen som ikke ønsket anløp" tilhørte ikke dem som har hytter der inne, men folk som ikke har tilhørighet til perlen. Les: folk fra steder lenger ut i fjorden!! :) man kan begynne å lure.....

Kjenner de som holder til der inne, og vet de setter pris på turismen på fjellet. Det skulle det vel ikke være tvil om! :D Vi får bare fortsette med å komme tilbake, tradisjonen tro :) Vanskelig å la være!!

God sommer! Vi sees med turstøvlene på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.