Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som har gått nord for Røavassdraget?


Gjest gammeltbrukernavn111

Anbefalte innlegg

Gjest gammeltbrukernavn111

Hei!

Jeg og en kamerat skal gå en drøy uke på tur en eller annen gang i juni i år. Han bor i Trondheim og jeg bor i Oslo, så vi møtes på halvveien i Røros og tusler innover mot Femundsmarka og svenskegrensa. Vi skal gå til fots og ikke leie kano eller noe, så vi tenkte å holde oss unna de mest trafikkerte områdene og heller gå nord for røavassdraget. Jeg ser for meg at vi kommer til å gå i området Stortjønna, Svartsjøen, Nedre og Midtre Muggsjøen, kanskje sjekke ut Volsjøan/Skjebrotjønnan.

Om det er noen her som har rusla rundt i dette området så setter jeg stor pris om dere vil dele noen erfaringer. Jeg lurer blant annet på om det er noen vann det kan være spesielt ålreit å gå innom, eller kanskje bli værende ved en ekstra dag. Vi tar med fiskestang! Jeg lurer også på hvordan terrenger er her, om det er relativt greit å komme seg frem. Til slutt lurer jeg på om man kan forvente å gå her uten å møte alt for mye mennesker? Vi har aldri vært i området før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes et TV-program fra Lars Monsen der han padlet over Mygga. Det så fiskemessig interessant ut. Men TV-program det betyr også at noen andre sikkert har besøkt samme område. Jeg har ikke vært der om sommeren. Jeg mener også å huske å ha sett en turrapport her på forumet i det området for ikke så lenge siden. Bare let litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har dere tenkt å starte turen?

 

En alternativ rute kan være å starte fra Ferragshåen - Langtjønna - følge stien på østsiden til Nordvika - Svartsjøen - Nedre Muggsjø - Avstikker til Stortjønna - Vollsjøan. Og så gå til Røoset og ta båten tilbake til Synnervika. 

 

Terrenget i området dere har tenkt er stort sett likt resten av Femundsmarka: ganske variert. I området vest for Nedre Muggsjøen og til Femunden er det en del myrer, men stort sett ikke noe problem om det ikke er en våt sommer. På østsiden er det mer blokkmark og snaufjell. 

 

Angående folk er mitt inntrykk at det er mindre på nordsiden en i området Røa-Gøtådalen og Svukuriset-Roasten (T-rute). Størst sansynlighet for å treffe folk på nordsiden er i området Revsjøen-Volsjøan-Nedre Muggsjøen. Har bare noen få turer der dere har tenkt, så begrenset "statistikk" over besøkende. 

 

Folk vil dere uansett treffe, så om dere absolutt ikke vil se noen kan kanskje Flensmarka på vestsiden av Femunden være et alternativ.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Et raskt søk her på forumet hos oss gir bl.a. denne tråden:

http://www.fjellforum.no/topic/15519-gatur-i-femundsmarka/

Jeg har vært mange ganger i området, men da med kano (dog med noen gåturer enkelte dager)

Terrenget er variert og tildels steinete, men lettgått etter mine begreper.

Husk ferdselsregler (tenker da spesielt på restriksjoner vedr. bål)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg og en kamerat skal gå en drøy uke på tur en eller annen gang i juni i år. Han bor i Trondheim og jeg bor i Oslo, så vi møtes på halvveien i Røros og tusler innover mot Femundsmarka og svenskegrensa. Vi skal gå til fots og ikke leie kano eller noe, så vi tenkte å holde oss unna de mest trafikkerte områdene og heller gå nord for røavassdraget. Jeg ser for meg at vi kommer til å gå i området Stortjønna, Svartsjøen, Nedre og Midtre Muggsjøen, kanskje sjekke ut Volsjøan/Skjebrotjønnan.

Om det er noen her som har rusla rundt i dette området så setter jeg stor pris om dere vil dele noen erfaringer. Jeg lurer blant annet på om det er noen vann det kan være spesielt ålreit å gå innom, eller kanskje bli værende ved en ekstra dag. Vi tar med fiskestang! Jeg lurer også på hvordan terrenger er her, om det er relativt greit å komme seg frem. Til slutt lurer jeg på om man kan forvente å gå her uten å møte alt for mye mennesker? Vi har aldri vært i området før.

Jeg har vært på tur i området, men det er nok nærmere 15 år siden..

Da var det ingen mennesker å se. Vi fulgte Mugga oppover et stykke,

det ble fort lite vann i elva i slutten av juli når vi var der.

Men i juni er nok elva mer interessant når det gjelder fisking. Vi fikk noen fine harr (oppmot kiloen) i inn og utos, samt gjedder.

tipper det er fin ørret og røye i noen av tjerna rundt Mugga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.