Gå til innhold
  • Bli medlem

Forslag til tur på Rasttigaisa kombinert med fisketur?

JEKA

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg har begynt å tenke litt på sommerferien, og har lyst å ta en tur til Finnmark og bestige Rasttigaisa og kombinere dette med fisketur på vidda.

Noen som har noen gode tips å komme med?

Er det best å fly til Kirkenes og ta buss til Leavvajokha, eller er det bedre å fly til Lakselv?

Er det fint å ta turen i område bak Rasttigaisa og fiske i de vann som finnes der og så gå tilbake til Leavvajokha (grovt skissert rute vedlagt), eller er det bedre å ta turen til Laksefjordvidda (mer logistikk??). Har sett litt på Norge i bilder, og det ser ut som det er flotte, klare vann med mye grunner i område bak Rasttigaisa. På artsdatabasen står det at det finnes ørret og røye i disse, men vet ingenting om størrelse osv. Område ligger på over 500 moh, går isen veldig seint her kanskje?

Det blir nok mest aktuelt å reise en uke i slutten av juli. Er dette et bra tidspunkt, eller er det bedre å ta det i begynnelsen av august? Blir en uke for lite?

Setter pris på tips og tilbakemeldinger :)

post-8819-0-39820900-1361367895_thumb.jp

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tydeligvis ikke mange som har vært her, så regner med villmarksfølelsen går i orden :P

Har moderert ruten litt, bla. ruten opp til Rasstigaisa som i følge ut.no går langs den sør-vestre delen av toppen. Dette korter heldigvis ned en del av ruten som tilsynelatende gikk i steinørken uten fiskemuligheter.

Siste delen har jeg lagt nede i elvedalen langs Leavvajohka. Det ser litt bratt ut her, noen som vet om det er (praktisk) mulig å gå her med stor sekk, eller bør vi holde parallelt med elven oppe på fjellet nord for elvedalen?

Noen som har erfaring med fiske i over 500 meters høyde i Finnmark? På turen jeg gikk i fjor på Jarfjordfjellet fikk jeg inntrykk av at det meste over 300 m var veldig forblåst og høyfjellspreget, men dette var lengre nordøst og nærmere kysten.

Etter  min erfaring kan høyfjellsfisken være litt sær, og til tider vanskelig å få. Kanskje litt risikabelt å regne med fisk til middag hver dag?

post-8819-0-10358700-1361633943_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Har ikke fiska i akkurat de vanna du har tenkt, men litt skeptisk med tanke på høyde over havet, min erfaring er at en bør holde seg under 500 meter så langt nord. Å krysse laksefjordvidda fra Levajok tar 4-5 dager, ta fly til Lakselv og sjekk busstabellen til FFR så finner du ut av logistikken. :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset :)

Litt småskeptisk selv, men tror jeg tar den sjansen. Kan jo bli overrasket ;) Sikkert veldig væravhengig.

Ellers greit å ha en backup-plan, og da er kryssing av Laksefjordvidda et klart alternativ!

Er det forresten en merket rute, eller er det bare å velge letteste vei i terrenget? Og hvor gå man til da, Adamsfjord?

Har forøvrig bestilt fly til Kirkenes. Det var billigere og flere avganger å velge mellom. Dessuten tar bussen kortere tid fra Kirkenes til Levajok, bussen fra Lakselv har et lengre stopp i Karasjok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.