Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Turen min til Vesle Galdhøpiggen startet ved enden av bilveien til Galdhøpiggen sommerskisenter. Jeg gikk opp skibakken og over Galdhøi og videre ned til skaret mellom Galdhøi og Vesle Galdhøpiggen. I andre turbeskrivelser mener jeg å ha lest at veien til topps på Vesle Galdhøpiggen enklest går via eggen som så vidt ses til høyre på det første bildet nedenfor der ruten er tegnet med rød strek. For meg var imidlertid det uaktuelt å følge denne eggen. Det var for mye våt snø på eggen til at jeg ville risikere noe opp der.

Jeg brukte i stedet ganske lang tid på å rekognosere for å finne en annen farbar vei til topps. Etter å ha gjort flere mislykkede forsøk og gitt opp pga overhengende skavler eller at det var for bratt fant jeg at den enkleste veien til topps var slik den er inntegnet med rød strek på bildet. For mitt vedkommende var jeg avhengig av å bruke isøks for å føle meg trygg opp bakken. Dessuten fant jeg det best å hogge vekk en del av snøskavlen for å komme meg enkelt opp.

Jeg gikk alene på denne turen og tenkte en del på risikoen ved bregleppen opp til Vesle Galdhøpiggen. Et sted fjernet jeg også noe snø for å se ned i bregleppen, men noe mer enn 1-2 meter dypt var det ikke der.

Jeg tror at Vesle Galdhøpiggen enklest nås på ski om våren/tidlig på sommeren. Antagelig er det noe vanskeligere å gå opp der jeg gikk når mer av snøen forsvinner. Da er man henvist til tidligere nevnte egg som jeg har forstått kan være noe luftig, selv om det er enkel klyving.

Forøvrig er det tre topper over 2000 man når på denne turen. Foruten Vesle Galdhøpiggen på 2369 moh (Norges 7.høyeste ihht Røine) er det Galdhøi på 2283 moh og Kjelhøi på 2223 moh. Sistnevnte er bare noen steinhauger og ikke særlig interessante egentlig.

post-95-133474392776_thumb.jpg

post-95-133474392786_thumb.jpg

post-95-133474392796_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Annonse
Skrevet

Spennende å lese om din variant Erling. Da vi gikk forbi der rundt 25.06 i fjor var det ikke nok snø til å komme opp på topp-platået uten å krafse i en del løst fjell.

Jeg synes det så temmelig bratt ut der, neppe noe trivelig når det er hardt, eller med enda mer rasvillige skavler. Den eggen du henviser til er ikke så ille, men det er klart med snø på ser det litt annerledes ut. Det er egentlig bare et punkt som er litt luftig.

Skrevet

Eggen er ikke så ille, nei.. Bare et punkt eller to med god utsikt :roll:

Jeg gikk ned på Styggebreen i samme område da jeg skulle til Portpiggen. Vi hadde vært på VGP, og på retur tok jeg en avtikker bortover dit. Tror jeg gikk/hoppet ned litt lengre til venstre på det første bildet, så det er nok flere muligheter til å ta seg opp der :wink:

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.