Gå til innhold
  • Bli medlem

14-dagers "fjellfiskesafari" i August

Kaizers

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg planlegger å ta en 14-dagers tur på fjellet i sommer og lurer ganske enkelt å greit på hva dere anbefaler meg å ta med for at turen skal bli mest mulig vellykket? Utstyr/mat etc...

Planen er å bevege meg over de fleste fjellvann på fosen-halvøya og få en minnesrik, trivelig sommertur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du solomann kan du eventuelt utelukke punktet om trivelige kompiser! Mange foretrekker å vandre alene. Da har du ingen andre å tenke på enn deg selv, ingen andre å ta hensyn til. Du kan regulere tempoet i alt du gjør etter ditt eget forgodtbefinnende, og du kan i større grad la inntrykkene fra naturen sige inn i sjela. Jeg går på tur både med og uten selskap, og mange ganger etter en hektisk arbeidsuke, gir det meg mer å vandre alene med telt, sotkjele og fiskestang.

Vil også anbefale en tarp (Red Fox, Hilleberg, Helsport tilsvarende). En kompakt lettpresenning du kan strekke over teltet vha tausnører, som gjør at du alltid har et tørt areal rundt teltet uansett om det måtte striregne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen tips, men jeg kunne gjerne tenkt meg å se ruten din etter at du har vært på tur. Jeg er ofte på Stadsbygda i feriene da kona er derfra, men jeg er dessverre veldig dårlig kjent med turmulighetene i området. Så litt info om muligheter og rapport fra turer (fremtidg 14-dagers tur :-P ) ville vært toppen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 dager på tur alene må du gjerne være litt "gramjeger".

Jeg bruker ca. dette: Telt max. 2kg. Sovepose max. 1 kg. Tarp max. 1 kg. Liggeunderlag max. 1 kg (oppblåsbart+foam).

Med tanke på mat ville jeg valgt noe slikt: 5-7 pakker Real Turmat e.l. Noen pakker potetmos og et par porsjoner ris til fiskemiddagene. Jeg bruker ca. 100g ris pr måltid. Toros Lofoten fiskesuppe er fin å ta med også. Havregrynsfrokoster (man får kjøpt porsjonspakker som er praktiske), et par frokoster med knekkebrød. Tubepålegg. Meierismør til steking, smørøye i grøt. Litt forskjellig krydder til fiskemiddagene etter din smak (f.eks. salt/pepper/sitronpepper/krydder til fisk). Noen Rett-i-koppen-supper. Instant kaffe. Noen poser med solbærtoddy. Ha gjerne med litt aluminiumsfolie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Instant kaffe..

Så mye bra i innlegget ditt! Helt til jeg så dette.

Instant kaffe?! Fysj og fy. Kunne like gjerne vært surrogatkaffe fra krigen. Nei, det skal være ekte kokekaffe i en flott skinnpose. Sammen med sotkjele over bålet (eller til nød over gassbrenneren når forholdene tilsier det). For å freske opp kaffen med ymse smaker, kan man kjøpe en deilig litt mer classy filterkaffe som man blander i ca 1/3 med kokekaffen.

De fattige grammene er det f... meg verdt!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye bra i innlegget ditt! Helt til jeg så dette.

Instant kaffe?! Fysj og fy. Kunne like gjerne vært surrogatkaffe fra krigen. Nei, det skal være ekte kokekaffe i en flott skinnpose. Sammen med sotkjele over bålet (eller til nød over gassbrenneren når forholdene tilsier det). For å freske opp kaffen med ymse smaker, kan man kjøpe en deilig litt mer classy filterkaffe som man blander i ca 1/3 med kokekaffen.

De fattige grammene er det f... meg verdt!

Hehehe... ;) Da skal du få bære kaffen når jeg kommer nordover for en 2-ukers tur sammen med deg! :D

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.