Gå til innhold
  • Bli medlem

Snø i Rondane?


Anbefalte innlegg

Tenkte meg på en eller annen topptur i morgen, St.Hans aften. Hadde tenkt Rondane. Hvordan er snøforhold på 2000-meterne i nærheten av Rondvassbu der da?

Om det er noe snø er så, men er det noe som går an å gå på med vanlige fjellstøvler?

Evt andre alternativ til en grei topptur i morgen kveld? Mellom Trondheim og Oslo..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klippa fra DNT OO sin side - sak om forholdene i fjellet 22.juni - rondane :

"Det er helt bart i dalene og grønt og fint. Noen snøfonner høyt i fjellsidene, men disse smelter raskt. I elver og bekker rundt Grimsdalshytta er det nå normal vannføring. Lenger sør i Rondane kan bekkene være noe store, men bruer er lagt ut. Hør med den enkelte hytte.

De betjente DNT-hyttene Grimsdalshytta, Bjørnhollia og Rondvassbu og alle selvbetjeningshyttene er åpne."

Kanskje ikke verdens mest informative tekst, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
? Mellom Trondheim og Oslo..

Kan jeg byde Trollheimen ?

Vi har jo noen lekre 13 - 1600 metre her da -- de er jo alle mellom Trondheim og Oslo -

F.eks. Rinnhatten - 3 mil snøfritt !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikke en pm fra panda etter hans tur sist helg (18-19/6). Han var på tur i Rondane, og sier følgende:

"Vi forsøkte oss på Storronden som normalt burde være et greit mål, men det var mye snø på den også.

Etter masse baksing i løssnø og skumle og bratte snøflanker måtte vi gi opp den."

Sjøl er jeg ikke oppdatert på Rondane, så ovenstående er kun til info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på Store Elgvasshøi (1611 moh) i går og gikk knapt på snø i det hele tatt.

Både Digerronden og Høgronden og muligens Midtrondene burde være fullt mulig til fots med utgangspunkt fra Dørålsæter. Inne ved Rondvassbu er det nok litt mer snø, og Rondslottet så temmelig hvit ut enda.

Jeg har forøvrig aldri sett så lite folk på Dørålsæter som i går. Du får nesten ha hele Rondane for deg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var der forrige helg m/en kompis slik Erik sier.

Det meste lar seg gå, men det er mye råtten snø. Bruk masse solfaktor (du vil IKKE se ut slik jeg ser ut nå). Noen steder er det bekker under snøen så plumpe-potensiale er det absolutt. Rondvassbu er åpen.

Veslesmeden har mye råtten snø. Rondeslottet og Storronden så greie ut. Vi snakket med noen som hadde vært på Rondeslottet og de kom helt opp men slet i temmelig mange timer i dyp snø...

Storsmeden er sikkert grei den også til helgen eller neste helg. Vi brukte isøkser og det var ikke så dumt (selv om vi ikke kom opp). Venter du en helg eller to til så er det nok ganske bart på denne også (men neppe helt..).

Gamasjer er veldig viktig akkurat nå.

God tur!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk masse solfaktor (du vil IKKE se ut slik jeg ser ut nå).

Føler med deg, panda! Sjøl er jeg nå igjennom hamskiftet, men har sett halvt spedalsk ut hele uka! På min tydeligvis sarte "reklamehud", må det mer enn faktor 12-15 til nå ihvertfall! Men men, man må vel lide litt for moroa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk en tur til Høgronden fra Bjørnhollia på lørdag og det var ikke noe problem i det hele tatt. En god del snøfonner var det, men de var lette å gå. Gamasjer er likevel å anbefale. Og solkrem naturligvis, det hadde sikker vært lurt om jeg hadde brukt... Så fra toppen at det er ganske mye snø i nord- og østhellingene på de andre toppene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på Rondeslottet frå Rondvassbu i helga. Heilt greie forhold, litt råtten snø, men den er stort sett borte om nokre dagar. Digerronden, Midtrondane og Høgronden såg greie ut, traversen såg nesten snøfri ut.

På vestsida er det noko meir snø, men alle toppane fekk besøk av klyvarar i helga. Blant anna var det eit følgje som gjekk smedeggen frå Veslesmeden til Storsmeden og vidare til Sagtinden (visstnok utan noko form for sikring). Noko betre forhold mot Veslesmeden enn Storsmeden frå Rondvassbu.

Skal prøve å leggje ut nokre bilete i løpet av kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg var med i et følge på 3, startet som 5, som gikk alle 2000m toppene Rondane i helga. Vi var 5 over Veslesmeden, eggen over til Storsmeden og Sagtinden. En del råtten snø, men det går greit. På den utfordrende delen på Sagtinden var snøen i renna i vest passe hard til å klyve greit over. Smedeggen gikk og veldig greit.

Digerronden, Midtronden ØV og Høgronden var uproblematiske.

Rondeslottet opp fra Langglupdalen bød på en del snø. Her gikk vi seint på kvelden/tidlig på morgenen og det var surt, kaldt og en ubehagelig blest. Vannet frøs på flaskene! Snøen som lå var hard og til dels isete; greit i starten på oppstigningen, men til dels krevende mot toppen. På denne delen av turen fant vi og ut hvordan steinen i ura reagerer på skodde når det er frost. Skummelt.

Det positive med snøen var at den hadde lagt seg fint til over bekkene; vi fryktet at vi ufrivillig måtte vaske føttene før vi kom fram, men det slapp vi heldigvis.

Ut i fra værmeldiga å bedømme vil jeg tro snøforholdene endrer seg mye fremover.

Min Polar 710i viste 5005 forserte høydemeter da vi kom tilbake til Rondvassbu.

Og for de som er kjent med "24 timers klassikeren" i Rondane, som var et av målene med turen kom vi fra det med tiden i behold, på 23 timer og 20 minutter!

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var med i et følge på 3, startet som 5, som gikk alle 2000m toppene Rondane i helga. Vi var 5 over Veslesmeden, eggen over til Storsmeden og Sagtinden.

Antar det var følgjet ditt som eg høyrde om hadde gått smedeggen. Var det de som kom ned til Rondvassbu rett før kl ni søndagsmorgonen?

Nokre bilete:

Digerronden og Midtrondane

digerronden.jpg

Midtrondane og Høgronden

midtrondaneoghogronden.jpg

Storronden og Vinjeronden

storrondenvinjeronden.jpg

Storsmeden, Veslesmeden og Sagtinden

rondanevest.jpg

Storsmeden og Veslesmeden

smedane.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.