Gå til innhold
  • Bli medlem

Lengde på ørretstang?


Snublefot

Anbefalte innlegg

Vurderer å skaffe meg en lett flerleddet ørretstang for sluk/spinnerfiske i marka og på fjellet. Hovedkriteriet er at den skal stikke minst mulig opp av en vanlig medium tursekk, tenker derfor mange ledd. Tror jeg har landet på en Shimano Beastmaster BX 5-delt, men er usikker på lengde.

Noen som har noen formeninger om jeg bør gå for 7'/8' eller 8'/9'? Er det andre stenger jeg heller bør kikke på enn Beastmasteren?

http://villmarksbuti...STC-haspelstang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke kjøpt ei 500-snelle. Spolene på disse er så små at det går en god del ut over kastelengden.

Beastmasterstanga er ikke av de letteste, og den balanserer godt med både 1000-sneller og lette 2500-sneller.

Exage 1000, Aernnos 1000 og Technium 1000 er alle meget gode sneller hvis du ikke vil gå for høyt i pris.

Selv bruker jeg Rarenium 2500F og Stradic CI4 2500 til denne stanga. Dette er lette (dog en del dyrere) sneller.

Jeg kjøper alltid snelle med frontbrems. En smakssak selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke kjøpt ei 500-snelle. Spolene på disse er så små at det går en god del ut over kastelengden.

Beastmasterstanga er ikke av de letteste, og den balanserer godt med både 1000-sneller og lette 2500-sneller.

Exage 1000, Aernnos 1000 og Technium 1000 er alle meget gode sneller hvis du ikke vil gå for høyt i pris.

Selv bruker jeg Rarenium 2500F og Stradic CI4 2500 til denne stanga. Dette er lette (dog en del dyrere) sneller.

Jeg kjøper alltid snelle med frontbrems. En smakssak selvfølgelig.

Takk for tips. Var innom en butikk og tittet på 500 snelle i dag, og mente selv at spolen så liten ut på tross av anbefaling, så er nok lett og lede mot en 1000. Du sier inndirekte at Beastmasteren er relativt tung - har du noen andre tilsvarende stenger som er like korte sammenpakket og som du vil anbefale over denne? Ble anbefalt en Lawson i butikken, aldri hørt om dette tidligere.

Tror jeg heller mot 8'/9' varianten (64 cm sammenpakket), men 7'/8' (59 cm sammenpakket) er helt perfekt i forhold til rygglengde på tiltenkt sekk, så har ikke helt bestemt meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes lettere flerdelte stenger enn beastmasteren, men tyngden har aldri vært noe problem for meg.

Beastmaster STC 240/270L BX er og blir ei knallstang. Også verdt å merke seg at bestmasterstengene tåler mye juling.

Ser det kommer ny versjon i år (CX). Den er kanskje hakket lekrere, men har omtrent samme vekt.

At stanga stikker 5cm over sekken, kommer du neppe til å få problemer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes lettere flerdelte stenger enn beastmasteren, men tyngden har aldri vært noe problem for meg.

Beastmaster STC 240/270L BX er og blir ei knallstang. Også verdt å merke seg at bestmasterstengene tåler mye juling.

Ser det kommer ny versjon i år (CX). Den er kanskje hakket lekrere, men har omtrent samme vekt.

At stanga stikker 5cm over sekken, kommer du neppe til å få problemer med.

Tror du CX er verdt å vente på eller bør jeg bare slå til på BX mens den er på tilbud?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke Beastmasteren som skårer høyest på diverse tester, men jeg har to Beastmaster stenger og jeg er veldig godt fornøyd med begge to. Den eneste gangen jeg bruker den korteste er ved fiske fra kano. Ellers er det alltid den lengste som blir brukt. Jeg bruker også alltid lengste versjon av hver stang, men det korte leddet kan jo brukes hvis det skulle bli store variasjoner i terreng og vegetasjon der du fisker. F.eks. ved en liten bekk med mye vegetasjon langs breddene så kan det være greit å korte ned stanga litt.

BX 2427L6 (240/270L)

BX1821L5 (180/210L)

Jeg bruker Michell avocet sneller. Disse fungerer fint og har en helt grei pris.

Mitchell Avovet G II 500

Mitchell Avocet Gold III 500

Test snella i butikken før du kjøper den. Jeg har opplevd at det er forskjell på gangen når du sveiver. Det er litt irriterende når du står ute og sveiver og kjenner på en bitte liten uregelmessighet i snella som ikke trengte å være der.

Spørsmålet er: Skal du fiske eller skal du få fisk?

Å gå ut for å fiske er ofte mye dyrere enn bare å gå ut for å få fisk, og du betaler jo en del for følelsen og opplevelsen av fint utstyr. (Fisken kan ikke lese så det hjelper lite å la prislappen sitte på.) Det blir ofte som å ha en dyr eller en billig bil. Begge tar deg frem til målet, men opplevelsen er kanskje ikke den samme.

De forskjellene du vil kunne finne mellom de forskjellige merkene i denne klassen vil du sannsynligvis ikke merke så mye til bortsett fra i lommeboken, hvis du ikke driver med "Casting" da. http://castingforbundet.no/casting/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også lest litt diverse, men det koker stort sett ned til, som du sier, at de som har en Beastmaster er superfornøyd og bruker den masse samt at denne skal "tåle alt". Jeg er i utgangspunktet ute for å få fisk, men har en liten iboende utstyrsfreak og har lyst på noe som er enkelt, lett og få med seg og som ikke gir masse frustrasjoner i bruk. Utover det må det absolutt ikke være det beste. Satser på å legge meg i øvre mellomsjikt, da det erfaringsmessig er mer enn nok og definitivt gir mest "verdi for pengene" kontra å skulle bevege seg i top-end sjiktet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.