Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal investere i en søkestang.

Jeg vil helst at mine turkamerater har med seg en søkestang som er minimum 3 meter lang, og ikke 190 eller 240 cm lang. Så da synes jeg at jeg også kan ta med den ekstra vekten i sekken, for sikkerhets skyld.

Fint å ha dersom man skal grave snøhule også :)

Har dere noen gode anbefalinger til lette søkestenger som er 3 meter eller lengre?

Det beste alternativet jeg har funnet hittil er denne: G3 300 Carbon Speed TECH. Til den nette pris av 999 + frakt :S

Den veier 284 gram, og er 308 i total lengde.

Annonse
  • 8 måneder senere...
Skrevet

http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/fjellsikkerhet/sokestenger/mammut-avalanche-probe-expert-sokestang.html

Er i samme båt, ønsker meg ei lang stang, men tenker mer i 500 kr klassen. Stanga jeg linker til kommer på 553 med rabatten de gir oss. 

Noen som har noen innvendinger å kommer med, eller gode tips til kjøp.

Hovedbruken min kommer til å være snøhuleturer, men Stanga må fint kunne brukes til dens opprinnelige formål også. Tenker derfor å styre unna de korteste og billigste variantene 

• Liker 1
  • 1 måned senere...
Skrevet

Jeg tar meg friheten til å komme med en innvending siden det var ønskelig.

Gå heller for en kortere utgave, og du får mer for pengene.

Er dessverre få som klarer å grave mer enn to meter i hardpakket skredsnø, selv etter en kompis, før det er for sent. Over tre meter skal godt gjøres... Er bare å prøve....

• Liker 1
Skrevet

Carbon stang har vel en tendens til å knekke når snøen blir hard nok. Så vil foreslå å kutte ned på lengden og heller kjøpe noe solid, så blir vekta nesten det samme.

• Liker 1
Skrevet

Hei

Jeg vil forslå en 240 stang til kamerat redning, da redning ved dybere begravelser er lite sannsynlig og du heller vil havde de flere stik på 2 meter end den sidste meter. Dette bygger på den internationale skred forskning som ligger til grund for metode set inden for undervisning både i NF og hos Røde Kors. Selv i Røde Kors hvor vi har søkestænger på 320 stikker vi kun 2 meter på kammerat redning. Og gå langt uden om carbon til alt andet end at  havde i sækken for at  finde steder for snøhuler. De knækker. Især hvis du blir lidt ivrig, noget jeg håper du blir når du søker etter den kammerat i et skred. 

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.