Gå til innhold
  • Bli medlem

snøsmelting uten fortelt


qwer993

Anbefalte innlegg

Noen som har noen gode tips til snøsmelting i (tunnel)telt uten fortelt?

Har et Kaitum 2 som jeg bruker på vidda om vinteren. Forteltet skrår altså rett til bakken, så det er lite takhøyde for en bensinbrenner som skal forvarmes (ja jeg tar risikoen ved å forvarme i teltet). Jeg kan grave brenneren litt ned utenfor innerteltet for å få bedre takhøyde, eller trekke innerteltet tilbake. Begge deler er litt upraktisk synes jeg. Å smelte snø i innerteltet blir lett mye søl. Og da er de vel ikke flere muligheter? Hvordan smelter dere snø i telt uten fortelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter mitt syn, er det praktisk med ei grop i forteltet.

Sjølv har eg alltid ei så djup grop at eg nesten kan stå oppreist. Der vert det plass til brennaren nedi. Og eg kan sitje i teltåpningen og dingle med føttene. Nokre hyller i snøen under ytterteltduken er gri til å setje frå seg diverse.

Det er i alle fall slik eg har gjort det i alle år, og eg har aldri hatt ann enn vanleg tunnelteltfortelt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig spørsmålet mitt ble litt uklart. Kaitum 2 har ikke stort fortelt (absid er kanskje ordet for stort fortelt). På turer med telt med stort fortelt (flatt tak i ytterteltet) kommer flammen fra brenneren langt unna duken. Da er alt enkelt og jeg gjør ting som beskrevet over. Men når teltet har lite fortelt, sitter du da i åpningen til innerteltet og styrer brenneren som står i ytterteltet feks 20cm dypere (for å få sikker avstand til duken)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mogleg svaret mitt var like uklart ;)

Men når eg skreiv "Det er i alle fall slik eg har gjort det i alle år, og eg har aldri hatt ann enn vanleg tunnelteltfortelt." så var det slik fortelt heilt utan flatt tak eg meinte. Dette har eg gjort i årevis i Nammatj og seinare i Tarra. Eg har aldri hatt telt med stort fortelt.

Eg brukar nok å ha brennaren meir enn 20cm under bakkenivå. Men dette er delvis avhengig av kor lett det er å grave seg ned.

Kor nære teltduken ein våger å ha brennaren, er avhengig av brennaren, og kor godt ein kjenner sin eigen brennar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så ofte jeg smelter snø. Er som regel på pilketur og har tilgang til vann fra borehull. Men det hender. Har et kuppeltelt som har endeinngang og fortelt ala Kaitum som skrår ned. Jeg foretrekker å forvarme ute, dvs drar til side duk i ytterteltet så trekker jeg den inn når det er gjort og lukker. Men hvis det blåser for mye så må man gjøre noe annet. Har gravd litt grop så det blir litt mer avstand til taket. Så setter jeg en kjele på brenner under forvarming. Får litt sot i bunn på kjele men det demper og flammehøyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok skjønner, det som er vanlig uten stort fortelt er da å sitte i åpningen til innerteltet og grave brenneren litt dypere ned i ytterteltet.

Hvis jeg skal grave ståhøyde i Kaitum 2 uten stort fortelt, så må jeg minst 100cm ned pga skråtaket. Det blir en dyp grop som det ikke bare er å skritte ut av....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kor vanleg det er å gjera det slik, veit eg ikkje. Men det er i alle fall slik eg gjer det. Og eg skreiv "så djup grop at eg nesten kan stå oppreist". Det må sjølvsagt ikkje vera så djup at du ikkje kjem deg ut av ho.

Grunnen til at eg foretrekk så djup grop, har mest med det praktiske ved å kunne koma inn i forteltet og stenge åpningen (i tilfellet snørfokk utanfor) før eg børster av meg snøen før eg fortsett inn i innerteltet. Utan ei slik grop i fortelet, vert det lett mykje snø inne i innerteltet.

Minstemålet mitt på gropa, er lengda på leggen, altså slik at eg kan sitje behagleg i innerteltåpningen. Denne moglegheita savnar eg når eg teltar på barmark ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyrer på samme måte som Afe i både Nallo 2 og Kaitum 3. Graver ofte ikke mer enn 10cm. Er det vind må man forvarme i ( for)teltet. Viktig å unngå turbulens inni teltet når en forvarmer, men slipp inn litt luft når brennern er i gang.Har også kjelen klar hvis det kommer noen større stikkflammer. Gropen bør være ganske vid, bli den for liten brukes oksygenet raskt opp.

Jeg tar ofte brenneren inn i teltet når den er i gang, og den førstebsnøen har smeltet. Synes jeg har bedre kontroll da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.