Gå til innhold
  • Bli medlem

Vesle Galdhøpiggen

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Heisann!

Vi er tre jenter som skal forsøke oss på turen til Vesle Galdhøpiggen over Kjelhøi og Galdhøe i slutten av august. Ser av beskrivelse av turen at oppstigningen fra Galdhøe går via en "litt utsatt rygg"? Er det noen som har gått denne turen og som kan utdype dette litt nærmere? Og eventuelt har noen gode råd å komme med.....

cat

Annonse
Skrevet

For det første - hele turen over Kjelhøi og Galdhøi er meget enkel, til dels potte kjedelig med mindre man kan nyte en flott utsikt. Bratt steinur ned i skaret mot Vesle Galdhøpiggen. Her begynner man snart å få kontakt med stupet i vest (Storjuvbreen), en imponerende bre, langt nedenfor. Nå som snøen ligger så lavt er eneste vei til toppen på Veslepiggen å følge ryggen videre på andre siden av skaret. Den blir brattere etterhvert, og et kort klyvepunkt må til. Det er ikke høyt, 1-2 meter, men kan være litt ekkelt ned igjen, men ikke værre enn at de fleste greier det fint uten problemer. Man har litt kontakt med stupet, men ikke så direkte at det kan karakteriseres som spesielt utsatt. For øvrig er ryggen veldig grei å gå, ikke noe værre enn Besseggen, men med grovere, mer jomfruelige steinblokker. Vel oppe på eggen er det veldig enkelt på det brede platået bort til toppen...

God tur!

Gjest Anonymous
Skrevet

Turen kan godt anbefales, selv om jeg sier meg enig i Morten at den første delen ikke er spesielt spennende. Men etter hvert kompenserer utsikten for den nokså flate ura du går i.

Eggen opp fra skaret ser skummel ut når du står i skaret, men den er helt grei å gå. Da jeg sto i skaret visste jeg ikke helt hvor ruta gikk opp og endte med å gå langs brekanten før jeg tok opp et parti med mye løsmasse (ca 100 meter til venstre for ryggen). Etter hvert ble det klyving på grensen til klatring opp til platået, med styggebreen 100 meter nokså rett under meg. Den veien anbefales ikke! Jeg gledet meg ikke til returen, men fant til min lettelse at ryggen var enkel å gå og slapp derfor pinslene med å karre meg ned der jeg hadde gått opp.

Skrevet

Nå er det 10 år siden broren min og jeg var på vesle Galdhøpiggen, men så vidt jeg husker var turen opp relativt grei. Fra det nevnte skaret og opp ryggen hadde vi ingen problemer, og det er ikke lange biten som er litt utsatt.

Det er som Morten nevner et lite punkt på 1-2 meter som må klyves. Da vi kom dit, husker jeg at jeg dyttet broren min i rumpa opp det punktet for å gjøre det lettest mulig siden vi var to. Stupet mot vest er imponerende (helt loddrett), men man må jo ikke titte ut hvis en ikke liker høyder noe særlig.

Turen kan i høyeste grad anbefales. Dere vil nok ikke møte så veldig mange der, men kan fra 1. rad nyte utsikten mot storebror Galdhøpiggen og maurtua der oppe.

God tur!

Nils

Gjest Anonymous
Skrevet

Tusen takk for gode svar 8)

Turen høres ikke alt for avskrekkende ut så vi tar nok sjansen hvis været blir bra! Så får vi godta at starten på etappen ikke blir av det mest spennende slaget...

cat

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.