Nils Martin Skrevet 30. januar 2013 Skrevet 30. januar 2013 Hei Torø! Virker som at du har hatt en fin tur med mye læring og bygget opp erfaring. Og turinteressen er jo der fortsatt. Det er jo i marka du får gode minner. Jeg er og nysgjerrig på trugene dine... Siter
Populært innlegg +Tom42 Skrevet 30. januar 2013 Populært innlegg Skrevet 30. januar 2013 På 30.01.2013 den 18.50, christ3103 skrev: morsomme truger du har lagd, gått etter en "oppskrift" eller har du funnet det på selv? issåfall, kan du sende meg en link eller lignende? Jeg trengte truger, men hadde ikke lyst til å betale for meget. Da kom jeg på UD 6 - 120 (Bilde 1) Der er Forsvarets improviserte truger beskrevet i "Vegledning i Vintertjeneste for Infanteriet UD 6 - 120 fra 1956, Dette er den absolutt beste publikasjonen i vintertjeneste jeg vet om, fordi den er skrevet av folk med viktig krigserfaring under vansklige forhold i vinter Norge. Den omhandler alt du trenger i vinterfjellet. Trugene er beskrevet på side 215 og er laget av smidige fingertykke rajer og ståltråd. (Bilde 2) Mine trugene er 54 cm lange og 33 cm brede. Rammen er laget av eik med diameter 2 cm. Ståltråden er byttet ut med lastebånd Først laget jeg en mal, med spor til å legge raiene i. Spesielt er det viktig i bøyene. Så må du ha et kammer til å varme opp rajene i. Må og må, jeg brukte badekaret med varmt vann og utførte bøyingene i mange etapper. Et varmekammer lages enkelt av et galvanisert rør som sveises igjen i den ene enden. Røret henges opp i en grein, fylles med vann, og rajene legges oppe i . Sett primusen under og kok opp. Sjekk at det er nok vann under prosessen, og bøyligheten etter en stund. Trenger det justeringer er en varmluftpistol god å ha. Spesielt kan oppoverbøyen (Bilde 3) foran være et problem, men med tvinger og gradevis stramming går det bra. Etter at rajene har ligget sammenpresset og tørket i malen en stund sammenføyde jeg skjøtene med 2,5 cm tykke og 12 cm lange aluminiumsrør (Bilde 3). Popp, skru eller som jeg har gjort klink dem fast. Om du popper husk å bruk skive under Deretter satte jeg på plass 2 tverrpinner for å holde på formen. Feste av lastebåndene. Arbeidsredskaper er Wisegrep, kjøpt på Biltema (Bilde 4),, kraftig nål, sterk tråd og en tang til å drive nåla gjennom lastebåndet. Sy fast alle båndene på den ene langsiden. Husk å svi endene. På motsatt side legger jeg båndet rundt treet og klemmer fast Wisegrepet. Deretter vrir du. På denne måten strammer du båndet. Klem grepet hardt sammen, da låses det. Kutt, svi, sy. Så er det bare å begynne på kortsidene, Samme fremgangsmåte, men nå fletter du. Husk også å svi hull til skruene, så båndet ikke sklir i bøyen . Deretter svir jeg hull i båndene i krysningene og popper dem sammen. Om du skrur, får du glistøtte samtidig om du bruker litt lange skruer. Når fediig med det er det frem med lakken. Har du gjort en god strammejobb kan du spille skalane på båndene. Så har jeg lagert en fotstøtte (bilde 4) av aluminium og skrudd fast bindingene. Bindingene får du for kr 100 i bruktforetninger/loppemarked. Med på kjøpet må du også ta skiene. Under skrur jeg fast vinkeljern som jeg spisser (bilde 5) Dette er helt klart noe for slike som meg med plaget arbeidslyst, men morro var det, og fine å gå med er de også. Ikke for brede heller. Skal sette på flere vinkeljern under. Vekt: 2, 6 kg ***************** En adskillig lettere variant laget jeg på en øvelse. Jeg skulle kjøre snøscooter, og trengte truger. Gode råd var dyre Tok to blå melkekasser fra trenetroppen en mørk og kald vinternatt, saget løs bunnen, og skrudde på bindinger. Helt supre. Problemet er at kassene ikke finnes lenger, men finner jeg dem på et loppemarked eller bruktbutikk kjøper jeg nok et par. Bruskassene er litt for små - tror jeg. Har også laget truger av 9 mm finer. Lette og funksjonelle, uten at jeg ville dratt på langtur med dem 11 Siter
Kjell Iver Skrevet 30. januar 2013 Skrevet 30. januar 2013 Dette siste innlegget ditt fortjener vel en egen tråd Har fått inn forslag om et "gjør det selv forum" - da kommer evt dette inn der .. Siter
+Tom42 Skrevet 30. januar 2013 Skrevet 30. januar 2013 Dette siste innlegget ditt fortjener vel en egen tråd Har fått inn forslag om et "gjør det selv forum" - da kommer evt dette inn der .. Takk, det var hyggelig. Har "1000" tips til 1 Siter
martin.m Skrevet 31. januar 2013 Skrevet 31. januar 2013 torø: Enig med Kjell Iver, beskrivelsen av tillaging av truger skal over i egen tråd. Super beskrivelse samt turrapport. Siter
Gjest Björn Skrevet 31. januar 2013 Skrevet 31. januar 2013 En annan variant beskriven på utsidan.se http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=69225 Siter
judas Skrevet 31. januar 2013 Skrevet 31. januar 2013 Ja til egen DIY/GDS tråd/seksjon! Både fra lokale her og med linker til andre. 1 Siter
eirikw Skrevet 31. januar 2013 Skrevet 31. januar 2013 Hei Torø! Innlegget ditt vekte gamle minner. Jeg måtte bort i hylla med turlitteratur og sjekke UD 6-120, den sto mellom Patruljereglementet 5-149 og Speiderguttboka. Det var artig å kikke i alle tre. Likevel foretrekker jeg Tubbstrugene når jeg nå skal ut på trugetur. De gamle balatatrugene ga et ganglag som ligner stilen til en som gjort i buksa og førte for mitt vedkommende til krampe i skrævet etter en kort tur. EirikW 1 Siter
+Tom42 Skrevet 8. mars 2013 Skrevet 8. mars 2013 Hei Torø! Virker som at du har hatt en fin tur med mye læring og bygget opp erfaring. Og turinteressen er jo der fortsatt. Det er jo i marka du får gode minner. Jeg er og nysgjerrig på trugene dine... En ting er å lage truger, en helt annen ting er funker de? Og det gjør de faktisk. Lette å spenne på seg, og de er utrolig gode å gå med. Har dog ikke prøvd de på en langtur, men det kommer. 1 Siter
ruskerev Skrevet 14. januar 2018 Skrevet 14. januar 2018 Hei tom 42, kunne du tatt bilde av beskrivelsen i boka og, hadde vært morsomt og se beskrivelsen til vaiertruge Mvh kim Siter
+Tom42 Skrevet 15. januar 2018 Skrevet 15. januar 2018 23 timer siden, ruskerev skrev: Hei tom 42, kunne du tatt bilde av beskrivelsen i boka og, hadde vært morsomt og se beskrivelsen til vaiertruge Mvh kim fant deg til slutt, men da hadde jeg skutt med hagla under lenken Vinterutstyr. Av en eller annen grunn finner jeg ikke din henvendelse igjen, derfor skyter jeg med hagle, og håper du leser dette. Bildene er hentet fra "Veiledning for Infantereiet 1956. UD 6 - 120". Siter Endre Bookmark Skjul alle signaturer Mvh Tom42 Siter
ruskerev Skrevet 18. januar 2018 Skrevet 18. januar 2018 Hei. takk for at du tok deg brydderiet med og finne frem og legge ut. mvh kim Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.