Gå til innhold
  • Bli medlem

Knekt langrennski


Blizzard

Anbefalte innlegg

Har brekt en langrennski etter litt voldsom bruk. Har planer om å prøve å reparere den, men trenger noen tips. Skien er brekt 40-50 cm over bakenden. Sålen er ikke skadet, så skien henger fortsatt greit sammen. Hovedpåenget blir å stive av skien slik at smørelomma fungerer som den skal. Skien har kjerne av tre, og den er relativt "kantete" oppå (altså ikke avrundet).

Har noen forslag til hvordan dette kan fikses?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det eneste jeg kan komme på er å helle på den sterkeste limen du finner, og sette den sammen igjen. Få det til å renne godt nedi skien. Det må være en lim som blir helt knallhard etterpå. Kanskje sånn sponplatelim som du får på byggvaren. PL400 tror jeg den heter. Den er beregnet på treverk, og blir steinhard etter herding. Noe annet tror jeg vil ødelegge smørelommen helt.

Hvis det ikke er de dyreste langrennskiene, ville jeg vurdert å kjøpe nye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Slenger meg på her med et spørsmål til både trådstarter og eventuelt andre: Av og til bruker jeg langrennski ment for løypebruk (klassiske racingski) utenfor preparerte løyper. For eksempel hvis jeg går på ski for å trene, og underveis skal gå fra ett løypenett til et annet. Da hender det jo ofte at man kommer i litt ulent terreng med mange små humpler og kuler, noe som gjør at skia av og til bøyer seg en del mens jeg går. Hvor mye belastning kan man utsette vanlige langrennski for før de knekker? Tenker altså på racingski, ikke fjellski. Er det noen som har peiling på eller erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på her med et spørsmål til både trådstarter og eventuelt andre: Av og til bruker jeg langrennski ment for løypebruk (klassiske racingski) utenfor preparerte løyper. For eksempel hvis jeg går på ski for å trene, og underveis skal gå fra ett løypenett til et annet. Da hender det jo ofte at man kommer i litt ulent terreng med mange små humpler og kuler, noe som gjør at skia av og til bøyer seg en del mens jeg går. Hvor mye belastning kan man utsette vanlige langrennski for før de knekker? Tenker altså på racingski, ikke fjellski. Er det noen som har peiling på eller erfaring med dette?

Knakk nye racingski etter kort tid med slikt bruk. Jeg har aldri knukket ski før. Tror nok racingski tåler mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig. Får du det til vil egenskapen i skia bli ganske annerledes.

Kanskje du kan prøve å lime en aluskinne/trelist fast oppå skia med PL400 eller Superfix.

Spørs om skinna kommer langt nok innpå uten å komme i konflikt med hælen din da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg være ærlig ville jeg aldri brukt tid eller penger på å reparere knekte ski. Du vil trolig aldri greie å få rett stivhet i skia i både torsjon og bøying. Du bruker nok en 500-1000kr på å lage en glassfiber-epoxy lapp om du ikke har utstyr for bygging med kompositter fra før av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig. Får du det til vil egenskapen i skia bli ganske annerledes.

Kanskje du kan prøve å lime en aluskinne/trelist fast oppå skia med PL400 eller Superfix.

Spørs om skinna kommer langt nok innpå uten å komme i konflikt med hælen din da...

En aluskinne/trelist vil forandre spennet og vekten til skien.

Jeg ville prøvd med lim bare fordi det er billig og kanskje kan fungere. Eller hørt på borgern og fått de levert til noen som kan svare på om det er vits i å reparere skien eller ikke, men det er kanskje for sent om du prøver selv først. Neste alternativ blir ny ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt tilfelle så var det en racingski jeg hadde fått hakket i stykker siden som ble enda mer ødelagt med skrensing i hard snø. Etterhvert så ble det et åpent sår på siden og det kom og funktighet inn. Da begynte såle løsne fra skien og skien ble mykere og mistet litt av spennet der.

Testet først å levere den i en bra skibutikk men de sendte meg bare videre. Kanskje lurt for jeg hadde testet en slik løsning førrst i en "vanlig" skibutikk og fikk tilbake en ski klint inn med lim uten noe mening. Noe jeg kunne gjort enkelt selv.

Men etter en kjapp inspeksjon der opp så var det absolutt noe som kunne fikses. Så en et par dager etter hentet jeg skiene. Stivet av, limt og alle sår fylt med en masse(ser ut som karbon med litt kobberglans i fargen men er sikkert noe helt annet). så er alt pusset og slikt og spenn tilpasset den andre skien. Skia helt fint for meg, merker ingen forskjell om jeg har den på høyre eller venstre bein).

Om jeg ville stilt i Birken med den........ja fakisk hvis det var føre til det skiparet og jeg ved innspeksjon ikke hadde sett noen begynnende sår. Er de skiene jeg bruker mest av klassisk parene. Så som regel er de på tur 2-3 ganger i uka. Bare pause når det er veldig kaldt eller rent klisterfør, da har jeg andre par.

Vet han har reparert ski som er brukket i to. For å kunne fikse alt har han gjennom årene laget en del maskiner selv for å fikse ski. Skader ikke stikke oppom å høre, evt ringe opp.

HUsker ikke hva jeg betalte men det var ikke spesielt dyrt. 400 eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.