Gå til innhold
  • Bli medlem

Franske alper sommerstid


Kristian

Anbefalte innlegg

Tar en tur til de syd franske alper (serre chevalier) i begynnelsen av juni, spørsmålene lyder som følger:

a) Noen som har vært i området som kan anbefale en top, en tur, noe fint e.l.

B) Hva pakker man med seg på en slik tur? Går ut ifra at det meste av gore texen trygt kan ligge hjemme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Hei!

Kan dessverre ikke tipse deg om så mange topper, siden jeg bare rakk å kjøre bil gjennom dalen. Men vil vel anbefale deg å ta turen til La Grave ikke så langt unna Serre Chevalier. Fantastiske fjell!

Når det gjelder klær ville jeg nok tatt med gore-tex jakka og en fleece (vært ut for sludd i juli en gang før...). Ellers ville jeg ha pakket som til en "norsk" sommer i fjellet, det vil vel si helgardering mot alle værtyper.

Vet ikke om dette er så mye til hjelp, men syns du fortjente ett svar! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian, eg reknar med at de meinte i byrjinga av juLi. Eg har ikkje vore i dei franske Alpane, men eg har vore i sveitsiske Jungfrau. Eg fann ikkje Serre Chevaliére på kartet, men Christine nemnte la Grave nært OL-byane Grenoble og Albertville, og "skimetropolen" l´Alpe-d´Huez. Kartet fortel at Massif des Ecrins når opp i 4102 m.o.h., og mange toppar er over 3000 m.o.h., og sjølv nestan ned mot Nice og Monaco er det 2000-toppar som er høgare enn Galdhøpiggen. Eg reknar med at de har sett dette sjølv på kartet. (Huff, eg kan ikkje fransk, så namna er vanskelege og skriva). Ta turen innom Sestriere og OL-byen Torino i Italia, medan de er der i traktene. Det som kanskje er Europas høgaste fjellovergang (veg) er i dette området, litt lenger sør mot Nice, nemleg Col de la Bonette, 2802 m.o.h., mellom Jausiers og Auron/Isola.

Eg kan nok ikkje koma med gode råd for bekledning som dekkjer forholda der nede. Så lenge det er fint vêr, er det varmt langt oppover i høgda, men frå eit visst nivå høgt oppe (mellom 2500 og 3500 m.o.h.) vil nok temperaturen falla temmeleg brått, trur eg. Det kan vera lunt i den sterke sola i høgda, men iskaldt med fleire kuldegrader i skuggen med is og frost få meter unna i slike høgder. Vêret kan vera lunefullt der fjella stig raskt frå lågare land, og her er Alpane vestvendt, men ein er sør for det vanlege vestavindsbeltet som me er vant med i Bergen. Ver budd på tordenvêr og kraftige regnskyll, og kanskje eit snøkast frå nordaust med mistralen frå Rhônedalen (Val de Rhône), om vinden oppstår på den tida. Så kjem sola fram att, med sin intense varme kort etterpå, og kleda turkar fort i heten. Ein må vera budd på all slags vêr og temperatur, men eg trur goretexen vert lite brukt på turen.

God tur, og fortel om turen når de kjem att. Me er spente her på fjellforum. (Alt eg har skrive over er henta frå kartet).

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi hadde en tur rundt MB for et par år siden.

Et par av dagene var det en ren vintertur. Snø og vind, det ble vått og kaldt.

Turoperatøren anbefalte "vinterutstyr", og det fikk vi bruk for....

Men nede i dalen var det sommer.

I et pass opp mot 2500 moh tok vi igjen en fransk gjeng (skoleklasse?). I korte bukser og plastikkregnslag, med bomull underst. De fleste var blå av frost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.